Som udgangspunkt er Football udpræget mandens domæne. Det er på kanten af ekstremsport med et pift af harmløs mandehørm. Det er male-bonding, så det kan mærkes ind i drengeværelser, der oser af chicken wings, chips og nacho cheese. Det er her, mænd brøler, græder og giver hinanden krammere.
Der er faktisk mange kvinder, der ser med (50 %), men reklamerne er klart rettet mod mandens følelsesregister. Og i år bliver MANDEN hyldet for at være man, igennem alle livets facetter.
Manden set fra barndommens kamp mod de større drenge
Hyundai – Pick your team
Manden set hen over de svære teenageår
Audi – Bravery wins
Pepsi: Party
Den unge mand, der jagter kvinder og respekt
Mercedes – Don’t sell your soul
Den unge mand, der søger en roomie, han kan dele sine interesser med
Doritos – Goat for sale
Den unge mand bliver far
Taco Bell – Grande papi
Den unge mand bliver forsørger
Got Milk? The Rock in the Morning Run
Manden som den helt igennem gode ’family guy’
Doritos Fashionista Daddy
Manden indser, hvem der virkelig bestemmer derhjemme
Tide – Miracle Stain
Når manden bliver en gammel knark, der stadig er ’young at heart’
Taco Bell - Viva Young
Alt det, der gør manden til en rigtig amerikansk mand
Ram Trucks – Farmer
Jeep – America will be whole again
Budweiser – Brotherhood
Det erfarne reklamepublikum
Når annoncører og bureauer parkerer den kønsspecifikke vinkling, så skal de også forholde sig til, at der tales med et erfarent reklamepublikum. Dette er reklameblokken over alle reklameblokke, og vi der har set det hele før, er kloge på reklame og sidder klar til at rise, rose, gense og deltage på kryds og tværs.
Kostbare eksekveringer, velbetalte kendisser og meta-reklamer pakkes derfor ind i diverse ’engagement mekanikker’. For at skabe rammerne for forlænget levetid og involvering, bliver social media platforme som Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og Tumblr anvendt, både før, under og efter Super Bowl.
Der er teaser-, crowdsourcede- og behind-the-scenes film, realtime conversation management med tilhørende war rooms, hashtags, udvidede udgaver af filmene, seeding taktikker, klassiske konkurrencer. Alt er sat i spil omkring verdens dyreste reklameblok.
Denne hyldest til manden er en action-packed affære, men der er selvfølgelig et enkelt money shot til os kvinder. Her er han, piger:
Til de sultne:
-
VWs ’Get in. Get Happy’ blev angrebet for at være racistisk
-
Lincoln, Coca Cola, Pepsi & Oreo forsøgte sig alle med ambitiøse brugerinvolvering indsatser.
-
Pepsi drillede Coke over deres forsøg
-
Oreo og Coca Cola allierede sig med bureauer under kampen i mission control lokaler, hvor de kunne overvåge & agerere