Super mænd fra Super Bowl

Når man har sagt Super Bowl har man også sagt Ad Spending. For denne begivenhed samler, som intet andet, amerikanerne – og alle os andre. Og annoncørerne har en unik mulighed for at ramme mange mennesker, med samme referencepunkt og på et godt og glædeligt tidspunkt. Og hvad er så reklameverdenens foretrukne skyts i år? Det er mændene!
Som udgangspunkt er Football udpræget mandens domæne. Det er på kanten af ekstremsport med et pift af harmløs mandehørm. Det er male-bonding, så det kan mærkes ind i drengeværelser, der oser af chicken wings, chips og nacho cheese. Det er her, mænd brøler, græder og giver hinanden krammere.
 
Der er faktisk mange kvinder, der ser med (50 %), men reklamerne er klart rettet mod mandens følelsesregister. Og i år bliver MANDEN hyldet for at være man, igennem alle livets facetter.
 
Manden set fra barndommens kamp mod de større drenge
 
Hyundai – Pick your team
 
 
 
Manden set hen over de svære teenageår

Audi – Bravery wins
 
 
Pepsi: Party 
 
 
Den unge mand, der jagter kvinder og respekt

Mercedes – Don’t sell your soul
 
 
Den unge mand, der søger en roomie, han kan dele sine interesser med

Doritos – Goat for sale 
 
 
Den unge mand bliver far

Taco Bell – Grande papi 
 
 
Den unge mand bliver forsørger

Got Milk? The Rock in the Morning Run 
 
 
Manden som den helt igennem gode ’family guy’

Doritos Fashionista Daddy 
 

 
Manden indser, hvem der virkelig bestemmer derhjemme

Tide – Miracle Stain 
 
 
Når manden bliver en gammel knark, der stadig er ’young at heart’

Taco Bell - Viva Young 
 
 
Alt det, der gør manden til en rigtig amerikansk mand

Ram Trucks – Farmer 
 
 
Jeep – America will be whole again 
 
 
Budweiser – Brotherhood 
 
 
Det erfarne reklamepublikum
Når annoncører og bureauer parkerer den kønsspecifikke vinkling, så skal de også forholde sig til, at der tales med et erfarent reklamepublikum. Dette er reklameblokken over alle reklameblokke, og vi der har set det hele før, er kloge på reklame og sidder klar til at rise, rose, gense og deltage på kryds og tværs.
 
Kostbare eksekveringer, velbetalte kendisser og meta-reklamer pakkes derfor ind i diverse ’engagement mekanikker’. For at skabe rammerne for forlænget levetid og involvering, bliver social media platforme som Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og Tumblr anvendt, både før, under og efter Super Bowl.
 
Der er teaser-, crowdsourcede- og behind-the-scenes film, realtime conversation management med tilhørende war rooms, hashtags, udvidede udgaver af filmene, seeding taktikker, klassiske konkurrencer. Alt er sat i spil omkring verdens dyreste reklameblok.
 
Denne hyldest til manden er en action-packed affære, men der er selvfølgelig et enkelt money shot til os kvinder. Her er han, piger:
 
 
 
Til de sultne:
  • VWs ’Get in. Get Happy’ blev angrebet for at være racistisk
  • Lincoln, Coca Cola, Pepsi & Oreo forsøgte sig alle med ambitiøse brugerinvolvering indsatser.
  • Pepsi drillede Coke over deres forsøg
  • Oreo og Coca Cola allierede sig med bureauer under kampen i mission control lokaler, hvor de kunne overvåge & agerere
 

Relaterede artikler

Fra Super Bowl til brand-aktivisme - Super Bowl leverede i søndags som vanligt en fanfare af reklamer til de fodboldglade, festklare amerikanske forbrugere. ...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

72 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.