Reklamekrig for millioner

22 millioner kroner for 30 sekunders reklameplads. Det er det, man skal punge ud med, hvis man vil have sin reklame vist og være med i kampen om den bedste reklame ved USA’s største tv-begivenhed Super Bowl. En kamp, der er mindst lige så prestigefuld at vinde som selve fodboldfinalen.
Super Bowl er ikke kun den årlige afslutning på amerikanernes NFL-sæson. Super Bowl, der kan prale af at være USA’s største tv-begivenhed, samler seere verden over på trods af kultur, race og socialklasse og har med sine 100 millioner seere udviklet sig til at blive arenaen, hvor virksomheder og annoncører kæmper om at skabe den bedste reklame. For 22 millioner kroner får reklameannoncørerne adgang til 100 millioner potentielle kunder. Og ved dette års Super Bowl har det gigantiske og hypede reklameshow budt på brugerinvolvering og interaktion i helt nye dimensioner.
 
SodaStream fik forbud mod at vise den fulde udgave af deres reklamefilm under dette års Super Bowl, da de med deres catch-phrase ”Sorry Coke and Pepsi”, går ind og driller den største sponsor af Super Bowl – Pepsi. Se reklamefilmen i dens fulde længde her
 
Sorry Coke and Pepsi
Traditionen tro fik SodaStream forbud mod at vise deres reklame under dette års NFL-finale. Reklamefilmen med skuespillerinden Scarlett Johansson i hovedrollen er med sin catch-phrase ”Sorry Coke and Pepsi” blevet forbudt at vise i sin fulde længde, da Pepsi som den største sponsor af Super Bowl har sat sig på magten. Men selvom reklamen kun blev vist i en censureret udgave under finalen, var budskabet allerede ude. Det var gået viralt og blevet delt et utal af gange på de sociale medier. En smart måde at komme i samme liga på som Coca Cola og Pepsi, hvis man er et mindre kendt brand som SodaStream.
 
Det virale ryk
Ligesom SodaStream, der benyttede sig af den lange optakt til Super Bowl til at offentliggøre sin reklamefilm, var langt størstedelen af reklamerne allerede blevet vist online, inden den store fodboldfinale løb af stablen søndag aften. Den uofficielle reklamekrig udspillede sig viralt og på de sociale medier længe inden finalen, hvilket fik en helt afgørende betydning for det endelige kapløb. Den amerikanske ølproducent Budweiser blev vinder med reklamen ”Puppy Love”, der havde den lille retriever-hvalp i hovedrollen. Allerede inden søndagens Super Bowl var den blevet set intet mindre end 36,2 millioner gange online, ifølge en opgørelse fra The Wall Street Journal.
 
The Wall Street Journals opgørelse over, hvilke reklamer der tiltrak mest opmærksomhed i kampen om at vinde Super Bowls reklamekrig
 
Budweiser har med deres reklamefilm “Puppy Love”, der viser venskabet mellem den lille retriever-hvalp og hesten af racen Clydesdale, vundet publikums hjerter 
 
Doritos går globalt
Ved siden af den store reklamekrig, som Budweiser løb med sejren af, havde brandet bag de karakteristiske gule tortillachips Doritos igen i år udskrevet deres egen konkurrence for at engagere og involvere brugerne. Denne gang på et globalt plan. Konkurrencen, der går under navnet ”Crash the Super Bowl”, indbød hele verden til at komme med deres bud på en reklamefilm. Små, underholdende videoer, der både annoncerede konkurrencen samt løbende opfordrede folk til at stemme på deres favorit, blev set intet mindre end 15 millioner gange ifølge The Wall Street Journals opgørelse – og placerer således Dorito på andenpladsen over mest sete Super Bowl-reklamer. 
 
Traditionen tro er Doritos tilbage med deres ”Crash the Super Bowl”-konkurrence, hvor de gennem små, underholdende virale videoer løbende har mindet folk om at huske at stemme på deres favoritter
 
Kapløbet om at vinde ”Crash the Super Bowl” og den store præmie på en million dollar og ikke mindst æren af at få vist sin reklame for et verdensomspændt publikum blev organiseret på internettet. Finalevideoerne, der var kogt ned til en håndfuld, fik hver deres officielle hjemmeside, hvor publikum kunne stemme på deres favorit. 
 
De fem finalevideoer havde hver deres officielle hjemmeside, hvor folk dagligt kunne gå ind og stemme på deres favorit
 
Vinderen af Doritos konkurrence blev Ryan Thomas Anderson, manden bag reklamefilmen ”Time Machine”, der både kunne glæde sig over at være blevet en million dollar rigere samt at have fået et job på den nye The Avengers-film. 
 
Reklamefilmen ”Time Machine” blev vinderen af Doritos årlige konkurrence ”Crash the Super Bowl”
 
The New Yorkers kåring
Reklamekrigen, der udspiller sig under – og længe inden – Super Bowl, fylder selvsagt meget i de amerikanske medier. En af USA’s største aviser The New Yorker har kåret de fem bedste reklamefilm ved dette års Super Bowl.
 
Coca Cola ”America the Beautiful”
Coca Cola ventede, modsat mange andre, med at offentliggøre deres reklame til selve finalen. På bare et minut lykkedes Cola med at vække den amerikanske patriotisme med reklamefilmen ”America the Beautiful”. Coca Cola er Coca Cola og behøver ikke at overbevise publikum om deres produkt – udover at det stadig eksisterer
 
Honda ”Hugfest”
Bruce Willis, der taler direkte til kameraet i Hondas reklamefilm, gør en klar forskel i forhold til de resterende reklamer. Budskabet var tydeligt og socialt i ordets egentlige forstand: Hvor meget værdsætter vi de folk, der er i samme rum som os selv? 
 
TurboTax ”Love Hurts”
TurboTax, der sælger noget så kedeligt som skatte-software, har med sin reklamefilm ”Love Hurts” indfanget en af de følelser, som mange mennesker, der ser Super Bowl, naturligvis må have: Det triste ved at se en finale, hvor ens yndlingshold ikke er med – en følelse, der minder om at se ens drømmepige danse med en anden fyr i flere timer
 
Hyundai ”Dad’s Sixth Sense”
En kort og forholdsvis enkel reklame: En far redder sin søn fra forskellige ulykker gennem årerne, indtil sønnen er gammel nok til at køre bil – så gør Hyundais indbyggede bremsesystem det for ham. Og hvem elsker ikke at høre Jeff Bridges som voice over? 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også