Storytelling som æstetisk virkemiddel

K-Forum var med da Handelshøjskolen i februar afholdte konferencen ”Den Æstetiske Organisation”, hvor en række oplægsholdere gav deres bud på, hvad æstetisk kommunikation egentlig er, og hvorledes virksomhederne kan bruge æstetikken i deres kommunikation.

Men hvad er egentlig æstetisk kommunikation?
Er der tale om æstetisk kommunikation, når designer Ole Palsby står med ryggen til en forsamling på 400 mennesker i en halv time og holder et oplæg om æstetisk kommunikation og på glimrende vis fanger folks opmærksomhed?

Eller er det æstetisk kommunikation, når reklamebureauet HomeSweetHome vælger at indrette deres/sine lokaler som et 70’er hjem med dagligstue, soveværelse, køkken osv.?

Organisationer kommunikerer æstetisk, og det har de altid gjort, men måden de gør det på ændrer sig. I dag indgås der alliancer mellem erhvervsliv og kunst, og image, retorik, fortællinger, design og arkitektur inddrages i høj grad i virksomhedernes kommunikation.

Fang, fasthold og fortryl…
Konferencen kom med adskillige bud på hvad æstetisk kommunikation er - nogle mere interessante end andre. Men ifølge Ole Thyssen, Professor ved Handelshøjskolen i København og aktuel med bogen ”Æstetisk Ledelse”, er det at fange opmærksomheden og fortrylle netop hele essensen i æstetisk kommunikation.

Kommunikationschef Sascha Amarasinha og Skuespiller Terese Damholt var blandt foredragsholderne, og til trods for en meget massiv og til tider uforstående kritik fra ordstyrerens side, var de vel nok som de eneste i stand til, gennem en forenkling og en god iscenesættelse af deres budskab, at fange og fastholde lytternes opmærksomhed og samtidig fortrylle dem med en historiefortælling.

Der var engang…
”Der var engang et folkefærd. Men dette folkefærd var ikke som andre folkefærd, for de var meget splittede. De kunne ikke blive enige om noget som helst og da slet ikke om hvem de egentlig var og hvad deres fælles historie var. Derfor gik de en dag til deres rådgivere, the dog-souldiers, får at fremlægge deres problemer. The dog-souldiers lyttede til folkefærdet og gav dem følgende råd. ”I skal gå hjem og så skal I samles og hver især fortælle jeres historie til de andre.”

Folkefærdet blev lidt forundrede over denne besked men gjorde som the dog-souldiers sagde. De gik hjem og samlede hele folkefærdet og så begyndte de hver især at fortælle deres historie. Men det viste sig hurtigt at historierne var meget forskellige og folkefærdet kom op at toppes. Da alle havde fortalt deres historie var folkefærdet endnu mere uenige end da de startede. De begav sig da igen til the dog-souldiers for at få et godt råd. Da de ankom sagde the dog-souldiers til dem: ”I skal gå hjem igen, og så skal I samles og hver især fortælle de andre jeres historie. Og det skal I blive ved med til der er gået 44 dage.”

Folkefærdet syntes det var en underlig besked men de gjorde som deres rådgivere sagde og begav sig hjemad. Da de kom hjem samledes de og hver især begyndte de at fortælle deres historie. Da de var færdige begyndte de forfra og sådan blev de ved i 44 dage.

Men i løbet af de 44 dage skete der noget forunderligt. For hver historie der blev fortalt begyndte folkefærdet at lytte til hvad det egentlig var de andre sagde. Og de tog det til sig og tænkte over det. Og da de 44 dage var gået var folkefærdet ikke længere et splittet folkefærd. De vidste nu hvem de var og hvad deres historie var.”

Brug billedsproget i kommunikationen
Historien er et meget godt billede på den situation som mange virksomheder står overfor i dag. Hvorfor er vi her? Hvorfor er vi sammen? Hvorfor opstod vi? Og hvad var det vi skulle? Ifølge Sascha Amarasinha og Terese Damholt er storytelling et af de redskaber, som virksomhederne kan bruge i deres kommunikation, såvel internt som eksternt til at kommunikere hvem de egentlig er. Men når virksomhederne kommunikerer, handler det om at kommunikere enkelt og klart – og meget gerne i billedsprog. Det viser sig nemlig, at taler man i billedsprog hænger 80%, af det man siger, fast, hvorimod kun 20% bliver husket, hvis der tales i et faktasprog.

Hvem kan ikke genfortælle historien Ringenes Herre og huske mange af detaljerne, præcis som de er beskrevet i bogen. En bog og en fortælling der i bund og grund handler om forandring – det at leve med forandringer og det at kæmpe mod forandringer. Og hvem kan så fra sin studietid genfortælle en lærebog om fx forandringsledelse?

Den røde tråd
Konferencen ”Den Æstetiske Organisation” bød på en imponerende række af interessante foredragsholdere. Men et bevidst valg fra arrangørernes side om at lade det være op til de enkelte foredragsholdere at beslutte hvad deres oplæg skulle indeholde, gjorde desværre at den røde tråd, hvad angår æstetisk kommunikation, til tider gik tabt.

Set i bakspejlet må jeg nok indrømme, at der reelt set var meget få, som virkelig formåede at slå fast og demonstrere, hvad æstetisk kommunikation handler om – nemlig at fange, fastholde opmærksomheden og fortrylle…

Læs anmeldelsen af Ole Thyssens bog "Æstetisk Ledelse"

Læs Ole Thyssens indlæg til konferencen på CBS om æstetisk ledelse

Læs kapitel 7 fra Ole Thyssens bog om æstetisk ledelse


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også