Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for
fagområderne ledelse, organisation, markedsføring og kommunikation i Danmark. Storytelling er
dog på ingen måde noget nyt, tværtimod, hvilket vil blive uddybet i denne artikel
Denne artikel giver en indføring i begrebet storytelling, dets baggrund og dets relevans med særligt fokus på fortællingers funktion i organisationer. Artiklen giver udover indføringen i det teoretiske begrebsapparat i relation til organisationsteorien eksempler på brugen af fortællinger i praksis samt de funktioner fortællingerne bidrager til i virksomheden: storytelling som ledelsesværktøj, storytelling som
markedsføringsværktøj og storytelling til intern formidling af virksomhedens kultur.
Artiklen bygger primært på forfatterens Ph.D.-afhandling, der er udgivet med titlen
Organizational storytelling:creating enduring values in a high-tech company om organisatorisk
storytelling i forbindelse med værdibaseret ledelse i Hewlett-Packard.
Artikel er oprindeligt publiceret i Ledelse i Dag, 2002, vol. 12, nr. 5, pp. 519-529.
Læs Søren Nymarks artikel om Storytelling i organisationer
Læs Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her
Læs Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her
Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus
Søren R. Nymark er i dag chef for organisationsudviklingsgruppen i Danske Bank koncernen og har tidligere været seniorkonsulent ved KPMG Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.
Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.
Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.
Relaterede artikler
Sæt historie på værdierne
-
Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Det personlige brand
-
År for år øges markedet for branding af personer, og om 10-15 år vil det formentligt være stort. Det at opnå brand-statu...
Den håndgribelige storytelling
-
Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
EGERN A/S
-
Sidst i maj udkom en længe ventet bog om egern, skrevet af den internationalt fremtrædende storyteller Stephen Denning. ...
The HP Way - The true story
-
Hvad er hemmeligheden bag The HP way? Hvad er den sande historie bag dette firma. I denne artikel fokuseres der på værdi...
Speciale: A Never Ending Story
-
Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Sell & tell storytelling
-
Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at ...
Historier, der overbeviser
-
Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne
organisationer, hvor historier optræder i forb...