Storytelling i organisationer

Skrevet af

Redaktionen Kforum

918 artikler

57 indlæg

Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledelse, organisation, markedsføring og kommunikation i Danmark. Storytelling er dog på ingen måde noget nyt, tværtimod, hvilket vil blive uddybet i denne artikel

Denne artikel giver en indføring i begrebet storytelling, dets baggrund og dets relevans med særligt fokus på fortællingers funktion i organisationer. Artiklen giver udover indføringen i det teoretiske begrebsapparat i relation til organisationsteorien eksempler på brugen af fortællinger i praksis samt de funktioner fortællingerne bidrager til i virksomheden: storytelling som ledelsesværktøj, storytelling som
markedsføringsværktøj og storytelling til intern formidling af virksomhedens kultur.
Artiklen bygger primært på forfatterens Ph.D.-afhandling, der er udgivet med titlen
Organizational storytelling:creating enduring values in a high-tech company om organisatorisk
storytelling i forbindelse med værdibaseret ledelse i Hewlett-Packard.

Artikel er oprindeligt publiceret i Ledelse i Dag, 2002, vol. 12, nr. 5, pp. 519-529.


Læs Søren Nymarks artikel om Storytelling i organisationer

Læs Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her

Læs Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her

Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus


Søren R. Nymark er i dag chef for organisationsudviklingsgruppen i Danske Bank koncernen og har tidligere været seniorkonsulent ved KPMG Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.

Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.

Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.

Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Det personlige brand - År for år øges markedet for branding af personer, og om 10-15 år vil det formentligt være stort. Det at opnå brand-statu...
Den håndgribelige storytelling - Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse - Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og d...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Storytellingens værktøjer – så enkelt er det nu heller ikke! - Fiktion har mange former og udviser mange forskellige narrative strukturer – det er faktisk det, der gør genren spænden...
Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Moses og managementmode i Aarhus - Kan Bibelens historie om Moses redde virksomheder i krise? Er storytelling bare endnu en managementdille, og er anekdote...
Når filosofi støder sammen med økonomi - Ole Fogh Kirkebys nyeste bog ”Det nye lederskab” handler om mødet mellem filosofi og lederskab. Bogen hævder at den nye ...
EGERN A/S - Sidst i maj udkom en længe ventet bog om egern, skrevet af den internationalt fremtrædende storyteller Stephen Denning. ...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
The HP Way - The true story - Hvad er hemmeligheden bag The HP way? Hvad er den sande historie bag dette firma. I denne artikel fokuseres der på værdi...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Sell & tell storytelling - Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at ...
Historier, der overbeviser - Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne organisationer, hvor historier optræder i forb...
Why storytelling? Nothing else worked - Ny bog påviser, at storytelling er et af de mest effektive redskaber til at skabe forandring i organisationer. Bogen han...
Haves: skæbne - ønskes: fortælling - Jane Flarup har skrevet en bog om hende selv, om Steve Denning og om storytelling. Det er der kommet en fortælling ud af...
Historien som ville fortælle for meget - Allerede i forordet går der Elsa Gress i det. Det var afdøde forfatter Elsa Gress, der i sin erindringsbog “Fuglefri og ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Seniorkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 23. februar

Pressekonsulenter

Frist: 23. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.