Stor forskel på rekrutteringsindsatsen på de offentlige hjemmesider

En undersøgelse foretaget af Rekrutteringsforum.dk viser, at de offentlige ministerier og styrelser kun i meget ringe grad udnytter deres hjemmesider til at profilere og sælge sig selv som en attraktiv arbejdsplads overfor potentielle kandidater.

Rekrutteringsforum har undersøgt rekrutteringsindsatsen på
30 ministeriers og offentlige styrelsers hjemmesider og har givet dem
karakterer fra 1 til 5 - hvor 5 er det højeste. Karaktererne er
givet for synlighed, tilgængelighed og forståelighed af stillingsopslag,
personalepolitik, organisationens kultur og værdier mm. Også
faktorer som telefonnumre til personaleafdelingen og mulighed for at downloade
personalehåndbog blev undersøgt.


Generelt er ministerier og styrelser gode til at bruge deres hjemmeside
til annoncering af ledige stillinger. 16 ud af 30 opnår således
karakteren 4 eller 5 for tilgængeligheden af stillingsopslag.


Værre står det derimod til, hvis man søger information
om organisationernes værdi- og kulturgrundlag - et emne, som har
høj prioritering hos mange jobansøgere. Her får hele
70% af de undersøgte hjemmesider dumpekarakteren 1 for synlighed
af værdier og kultur. Eneste topkarakter går til Kulturministeriet,
der skriver om både ministeriet som arbejdsplads, om at søge
job i ministeriet og oplyser telefonnumre til tillidsrepræsentanter
fra forskellige faggrupper. Også Finansministeriet
og By- og boligministeriet
fortæller eksplicit om deres kultur- og værdigrundlag.


Enkelte ministerier og styrelser vælger at lægge deres personalehåndbog
helt eller delvis ud på nettet. By-
og boligministeriet
og Miljø-
og energiministeriet
, giver ligefrem netbrugerne mulighed for at downloade
hele personalehåndbogen via nettet.


At finde frem til den personaleansvarlige er ikke altid let, viser undersøgelsen.
På 18 hjemmesider fandt Rekrutteringsforum.dk
hverken telefonnummer eller e-mail til en rekrutteringsansvarlig.


”De offentlige institutioner kunne have en stor fordel
i at profilere sig mere aktivt, som en attraktiv arbejdsplads via deres
hjemmesider. Langt de fleste unge foretrækker at arbejde i det private
erhvervsliv frem for det offentlige, og det betyder på lang sigt
mangel på kvalificerede medarbejdere for de offentlige institutioner.”



”Evnen til at gå i dialog med kommende medarbejdere er afgørende,
hvis man som arbejdsplads vil tiltrække de fornødne kompetencer.
Derfor må de offentlige institutioner i højere grad spille
på sine attraktive sider som gode arbejdsforhold og mulighed for
videreuddannelse. Og her er hjemmesiderne et optimalt medie til at gøre
opmærksom på sine fortrinligheder,” siger redaktør
på Rekrutteringsforum.dk, Martin Seest.


Red 10.05.01


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også