#stophateforprofit
Er Facebook fucked?

I kølvandet på #stophateforprofit må Facebook revurdere sin selvudnævnte position som en neutral platform. Billede: Getty.

Det formodes, at mere end 400 brands i løbet af juli måned indstillede deres annonceaktiviteter på Facebook for derved at støtte op om kampagnen #stophateforprofit. Dette gælder blandt andre den amerikanske kæde Walmart, der sidste år var en af Facebooks største annoncører med et budget på over 145 millioner dollars.
Det hele startede med ét opslag, som den amerikanske præsident Donald Trump delte i kølvandet på Black Lives Matter-demonstrationerne.
 
 
Modsat Twitter afviste Facebook at markere opslaget med en advarsel for brugerne. Ifølge Facebook vil man som udgangspunkt lade alle posts fra politikere forblive synlige. Folket stemte dem ind, og derfor skal de også have lige muligheder for at vide, hvad de folkevalgte mener, skrev Facebook i en opdatering. 
 
Facebooks kritikere mener dog, at det sociale medie bør gøre opmærksom på kontroversielt indhold fra magthavere, netop fordi de har et særligt ansvar. 
 
Når Trump f.eks. går imod de amerikanske sundhedsmyndigheders anbefalinger og skriver, at man ikke behøver bruge mundbind, vil hans støtter have tendens til at følge hans anvisninger frem for myndighedernes.
 
Den svære balancegang
Her opstår et dilemma: På den ene side skal de folkevalgte på platformen have frit lejde til at udtrykke sig. På den anden side spillede Facebooks algoritmer en afgørende rolle i Trumps valgsejr i 2016 og druknede dermed ideen om en upartisk og neutral platform.   
 
Det skriver flere internationale medier, bl.a. The Guardian, som henviser til et lækket memo af Andrew Bosworth, der i dag er ansvarlig for Facebooks aktiviteter inden for virtual og augmented reality.
 
Trump vandt ikke, fordi Rusland blandede sig, men fordi Facebooks reklamer er designet til at få folk til at interagere med indholdet. Og Trumps kampagner var ganske enkelt eminente til netop det. 
 
Derudover var reklamerne også designet til at få folk til at opgive deres e-mailadresser, så man kunne bygge ovenpå uden for Facebook. 
De mere 1.000 virksomheder, der boykottede Facebook i juli, har samlet set bragt det sociale medies indtægter ned. Men ikke markant. Grafen illustrerer, hvordan de, der boykottede platformen, reducerede deres forbrug, men også, hvordan pengene stadig rullede ind fra andre virksomheder. Graf: New York Times - More Than 1,000 Companies Boycotted Facebook. Did It Work? 
 
Dermed kan Facebook ikke længere holde fast i at være en neutral platform. 
 
Det kan godt være, man fra Facebooks ledelse har et ønske herom, og hensigten med algoritmerne var måske ikke, at reklamerne skulle blive afgørende for, hvem der vandt det amerikanske præsidentvalg i 2016.
 
Men ifølge Bosworths lækkede memo var det ikke desto mindre sådan, det blev.
 
Det er Facebook nødt til at forholde sig til og revurdere sin selvudnævnte position som en neutral platform, hvilket kampagnen #stophateforprofit i løbet af den forgangne måned har været et tydeligt eksempel på.
 
 
Kilder: 
 
 
 

Relaterede artikler

Likebarometer: Så blev det Jakobs tur - Hvilken politiker er mest indflydelsesrig på de sociale medier? Hvem taler til det største publikum? Og hvem er den beds...
Det har vi lært af ti år på Facebook - For ti år siden kom Kforum på Facebook. Og nu, 3.960 opslag, 153.176 reaktioner, 25.544 kommentarer og 20.127 delinger s...
Vi doomscroller nettet og os selv itu - Før marts i år kendte ingen til det. Så kom corona. Nu har vi klikket nettet tyndt efter død og ødelæggelse. Og ekkokamr...
Sådan knækker du TikTok-koden - TikTok har fået en rekordstart på 2020. Men hvordan fungerer platformen præcis, og hvordan kan du bedst udnytte den voks...
Content is king, but context is god - Hvis du skulle tænke tilbage på de bedste oplevelser, du har haft på din arbejdsplads, er det nok ikke det ugentlige nyh...
Ordensmagten er et Facebook-hit - Nordsjællands Politi er den politikreds med flest følgere på Facebook. Deres tilstedeværelse bifaldes af borgerne, og de...
De fantastiske Facebook-fire - Nye Borgerlige stormer ikke bare frem i meningsmålingerne, men dominerer også på de sociale medier. Gennem en blanding a...
Fake på formel? - Der går ikke en dag uden nye gennembrud inden for kunstig intelligens. Hovedleverandøren af AI-gennembrud er den delvist...
Messerschmidts krigeriske kristendom - Det vigtige ved Messerschmidts religionskrig er krigen, ikke religionen. Dansk Folkepartis styrke har altid været partie...
Bevar Fuglereden: fem erfaringer fra en lokalkampagne - Kampagnen Bevar Fuglereden gik på 16 dage fra nedrivningsvarsel af et elsket lokalværtshus til landsdækkende medieomtale...

Giv din stemme

8 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Job

Marketing Manager

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedhjælper

Frist: 22. april

SoMe-specialist

Frist: 12. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.