Steen Reeslev – et godt valg?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

905 artikler

57 indlæg

Steen Reeslev har fået ansvaret for Mærsks kommunikation. Han er den nye leder af Group Relations & Communication med ansvar for intern og ekstern kommunikation. Den tidligere Mr. kommunikation i Danske Bank skal nu forsøge at løfte Mærsk ind i en ny og mere åbent kommunikerende rolle. Vil han få succes med det? Vi har spurgt en håndfuld kloge mennesker. Her er deres kommentarer til udnævnelsen.

Ole M. Daugbjerg

Corporate Communications & Reputation Management, Danfoss 

 

Et stort tillykke til Steen Reeslev, der helt givet står overfor den både største og mest interessante udfordring i den danske kommunikationsverden gennem lang tid. Det er måske ikke just de kompetencer, Steen har båret mest til skue over de seneste år, der er mest brug for i det nye job, men Steens baggrund rummer jo stort set hele spektret, så det er næppe et problem - og så er det givetvis en fordel, at han går fra en "mørkeblå" virksomhed til den absolut mest blå, vi har. Jeg glæder mig i alt fald til at møde Steen lidt oftere nu, hvor han bevæger sig fra service til industrien."


 

 

René la Cour Sell

Direktør Normativ A/S, og Ekstern lektor, Kommunikation og Erhvervsøkonomi på RUC

 

Steen Reeslev er en super professionel kommunikatør. Han har på den hårdeste måde lært at indordne sig i den kultur og ledelsesfilosofi, der hersker i en klassisk, tung virksomhed som Danske Bank – samtidig med at Steen tålmodigt, støt og roligt har arbejdet for at indføre strategisk og integreret kommunikation. Danske Bank og A.P. Møller-Mærsk har på mange måder fællestræk, selvom man i dag må sige, at kommunikationsarbejdet i Dansk Bank er generationer foran A.P. Møller-Mærsk. Steen er det helt rigtige valg for A.P. Møller-Mærsk. Steen kan med fornøden respekt og tålmodighed påbegynde det træk, der skal til, for at A.P. Møller også på kommunikationsområdet kan blive en professionel virksomhed i topklasse.


 

 

Mikael Winkler

Journalist / Pressechef Finansrådet

 

A.P. Møller-Mærsks valg af Steen Reeslev til at føre supertankeren på ret kommunikativ kurs virker som en iøjenfaldende rigtig løsning. Om ikke den eneste. Reerslevs evne til at analysere er legendarisk og hans gennemslagskraft ligeså. Reerslevs tunge er lige så skarp som hans analyser – og manden er top-ambitiøs. Både på egne og sine omgivelsers vegne.

 

Den uden tvivl væsentlige udfordring, der ligger i at få vendt A.P. Møller-Mærsk fra et usædvanlig tilknappet foretagende til en i alle henseender strømlinet, moderne international koncern – som altså også indebærer en betydelig mere åben attitude til omverdenen – kan formentlig kun løftes kommunikativt af en mand, som er rundet af en kultur med visse lighedstegn.

 

Men i modsætning til i Danske Bank, hvor Reerslev bestemt også har navigeret med flere tunge tankere og ført dem sikkert i havn – men hvor paratheden umiddelbart har forekommet større – er der her tale om en turn-around af hidtil usete dimensioner herhjemme. Der er ikke bare tale om at tilpasse eller lægge en ny kommunikationsstrategi.

 

Der skal ind og pilles ved selve sjælen i et nærmest sagnomspundet foretagende, og 114.000 medarbejderes grundlæggende værdier skal ændres. Hierarkiet og bureaukratiet i den gamle syv-takkede er på mange måder håbløst utidssvarende. Samtidig skal det gå rasende stærkt, hvis momentum med ny koncernledelse og regnskab i fremgang skal udnyttes, ambitionerne om at konsolidere sig som et absolut førende rederi på verdensplan skal honoreres og brandingen som dansk erhvervslivs fyrtårn skal bevares, selvom konsekvensen af større åbenhed bliver, at myten og magien forsvinder.

 

Det kræver sin mand. Og hvis manden skal findes herhjemme, hedder han Steen Reeslev.


 

Jens Langergaard

Kommunikationschef Top Danmark

 

Jeg kender ikke Steen personligt, men alligevel vil jeg hævde, at A.P. Møller-Mærsk i Steen Reeslev får den helt rigtige person til at løfte opgaven. Danske Banks kommunikationsafdeling er i Steens tid blevet top-professionaliseret og besat med dygtige folk, og den systematik og måling af indsatsen, som Steen har indført, er motoren i, at bankens kommunikation er second-to-none. Jeg tror også, at det kan tilskrives Steen og hans gennemslagskraft i direktionen, at banken er blevet langt mere åben. Og det er jo dét A.P. Møller-Mærsk har brug for i relation til kommunikationen med både kunder, medarbejdere, investorer og samarbejdspartnere. Jeg tror også, at størrelse betyder noget i denne sammenhæng. Hvis A.P. Møller-Mærsk vil lykkes med dette, er det svært at få øje på andre end Steen, der erfarings- ledelses- og resultatmæssigt har stået i spidsen for corporate communications i virksomheder, der bare minder om A.P. Møller-Mærsk i størrelse. Hvis der har været andre kandidater, tror jeg, de har været udenlandske.


 

Johannes P. Bøggild,

Pressechef PFA Pension

 

Mit indtryk af Steen Reeslev er, at han er uhyre resultatorienteret, analytisk stærk og meget målrettet. Det betyder, at han vil være en rigtig god mand for Mærsk, hvis det står mejslet i Reeslevs succeskriterier, at han skal skabe forandring i virksomhedens omdømme og relationer til omverdenen.

 

Steen Reeslev stiller meget store krav til sine medarbejdere og samarbejdspartere. Han har fået bureauer og medarbejdere til at udføre store ting, men det er ikke sket uden sværdslag.

 

Han går for at være meget kontant. Smedegaard bliver grumme overrasket, hvis han forventer den samme venlige imødekommenhed, som han har oplevet fra (Carlsbergs kommunikations-dream team med) Jens Bekke, Jens Peter Skaarup og Anne Marie Skov.

 


 

 

Joachim sperling

Kommunikationsrådgiver, Joachim Sperling Forretningsudvikling og Kommunikation

 

Der er en afgørende forskel på Mærsk og A.P. Møller, og det er, at man hos A.P. Møller er en B-t-B virksomhed, hvor Danske Banks udfordringer navnlig var rettet mod den skepsis, som mange forbrugere har over for storbanker. A.P. Møller har, indtil det krakelerede med Jess Søderbergs afgang, altid haft et fantastisk omdømme, men det har hvilet tungt på den gamle reder, og uden ham risikerer A.P. Møller at blive et almindeligt multinationalt firma som så mange andre. Steen Reeslevs opgave bliver at få transformeret A.P. Møller, så man bevarer det bedste fra den gamle kerne og så får tilført en moderne kommunikationsplatform. Spændende opgave, må man sige. Det irriterer mig naturligvis, at jeg ikke fik ret i min forudsigelse om, at det ville blive Anne-Marie Skov, og at jeg ikke engang overvejede Steen Reeslevs navn, for det er nærmest irriterende oplagt, at det skulle blive ham. Han skal have stor ros for det, han har leveret i Danske Bank. Set udefra kan det næppe gøres meget bedre.

 


 

 

Jarl Cordua

Cand.polit., Freelancejournalist, konsulent

 

A.P. Møller Gruppens kommunikationsafdeling var under den forrige leder mildt sagt noget bedaget i hele tilgangen til medierne. Steen Reeslev kommer fra Danske Bank og er et sikkert valg, netop fordi han er det rette mix af konservative dyder, som A.P. Møller vil bevare, men samtidig kan han tilføre Esplanaden mere åbenhed, som der helt tydeligt også er brug for i forhold til medier, stakeholders m.v.

 


 

Roy Langer

Professor i organisationskommunikation ved RUC

 

Det er almindeligt kendt, at afstanden mellem Holmens Kanal og Esplanaden er mindre end de knap to kilometer, Krakskortet viser. Steen Reeslev blev for et årti siden headhunted til Danske Bank, hvor han med omhu og'Fingerspitzengefühl' for bankens rolle og tradition formåede at modernisere dens brand, bl.a. ved at samle kommunikations- og marketingsfolkom opgaven og ved at interessere sig for bankens sociale ansvar. Med et par år som avisjournalist og en del år i kommunikationsbranchen i bagagen har han efter årene i Danske Bank en allround-viden og erfaring, der må siges at være enestående. Der var næppe et andet skulderklap og en anden udfordring tilbage for Reeslev i Danmark end lige netop stillingen i landets største virksomhed. Her vil han med respekt for kulturen formentlig koordinere og afmåle virksomhedens kommunikation i den åbningsprocess, som startede med chefskiftet på broen for tre måneder siden. Jeg har desværre aldrig mødt Steen Reeslev personligt – men tror ud fra det, jeg ser, læser og hører, at han om nogen er manden til opgaven.

Relaterede artikler

Hvad er meningen? Hvad er svaret? - Danske Bank er blevet et nyt og bedre brand. Glemt og gemt er det arrogante ”Vi gør det, vi er bedst til”. Nu er det dia...
Kommunikation med rettidig omhu - Kforum har fået eksklusiv adgang til Hr. Møllers konglomerat og bringer her et sjældent indblik i, hvordan hverdagens ko...
Ingen over, ingen ved siden af - Mærsk Mc-Kinney Møller var en af Danmarks store sønner. Uomgængeligt stor. Som netværksmenneske og distinkt kommunikator...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Praktikplads

Se alle job Indryk job

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Praktikanter

Frist: Vi holder samtaler løbende.

Praktikanter til forårssemesteret

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.