Staldkneb fra PR-branchen

Skrevet af

Lars Mogensen

3 artikler

0 indlæg

PR-konsulenter er begyndt at studere ATTAC. Rådet lyder: Undgå dialog med de etablerede politiker.

ATTAC er blevet hvirvlet ind i valgkampen. Unge Venstre-løver forsøger med deres Mod-ATTAC at skabe en platform for ultraliberale synspunkter, mens socialdemokratiske og radikale ministre forsøger at omklamre ATTAC med positiv imødekommenhed. Nyrup ser tilsyneladende ATTAC som en mulig vindersag, der kan give venstrefløjen medvind i det kommende Folketingsvalg. En erfaren PR-konsulent advarer imidlertid ATTAC mod at blive kolonialiseret af det politiske establishment. Ud fra et rent strategisk kommunikationssynspunkt er han kritisk over for tendensen til, at ATTAC i Sverige allerede er ved at blive suget ind i den almindelige konsensus-debat. I et interview med tidsskriftet Arbetaren, opforder chefen for PR-bureauet Hill and Knowltons filial i Stockholm, Martin Borgs, således ATTAC til at fastholde en uafhængig og udenomsparlamentarisk position i den politiske debat.

Personligt er Martin Borgs af borgerlig observans, men han følger bevægelser som ATTAC med stor professionel interesse. Dagbladet Information skrev for to uger siden om PR-bureauernes interesse for ATTAC, at; "...de kvikkeste markedsføringskonsulenter med garanti vil studere, hvordan nogle få begejstrede ord i en leder i et lille dagblad så hurtigt kunne sprede sig som ringe i mediehavet." Forudsigelsen er sket fyldest: "Det er vigtigt for os at forstå, hvordan medie- dramaturgien fungerer. Derfor er de udenomsparlamentariske bevægelser interessante. Mange af vores kunder er store globale firmaer, som vil vide, hvad der sker i ATTAC og andre bevægelser," siger Martin Borgs fra Hill and Knowlton, til Arbetaren.


PR-bureauet er bestemt ikke blot hvem som helst i den hastigt voksende branche for medierådgivning. Kort efter Iraks besættelse af Kuwait i 1990 blev Hill and Knowlton hyret af den til lejligheden skabte gruppe 'Citizens for Free Kuwait'. PR-bureauet fik et beløb på over 100 mio. kr. til at udføre en kampagne, der skulle lægge pres på den amerikanske offentlighed med henblik på hurtigst muligt at få befriet ørkenstaten fra de irakiske besættelsestropper. Godt hjulpet på vej af PR-bureauets iscenesættelser i amerikanske nyhedsmedier lykkedes det at få USA til at sætte Operation Ørkenstorm i gang, som blev afsluttet for nøjagtigt ti år siden. Hill and Knowlton henter inspiration fra folkelige bevægelser som ATTAC. Martin Borgs siger: "De seneste år har vist, at der findes andre kræfter, som er lige så vigtige som status og penge: engagement og talent. Dér har vi meget at lære af den aktivistiske venstrefløj. De bygger på et engagement, som giver troværdighed - og et talent via en intuitiv forståelse for mediernes funktionsmåde." Flere danske PR-bureauer har tjent mange penge på at simulere folkelig bekymring ved at iscenesætte såkaldte 'patientforeninger', der ofte er betalt af medicinalindustrien. I PR-jargonen hedder det at lave en 'astro turf', når man iscenesætter folkelig protest.

Martin Borgs fra Hill and Knowlton tilbyder dog mere end blot at kopiere populære bevægelser. Han har også en række strategiske staldkneb. Ifølge PR-chefen bør ATTAC forsøge at være populistiske: "ATTAC behøver en tydlig modstander - og dét skal være establishmentet. Man skal ikke være bange for konflikt. Det er konflikten, som skaber interesse. ATTAC skal være en bevægelse langt ude på venstrefløjen, som kan flytte dagsordenen i deres retning. At søge dialog er forkert. Det er politikerne, som skal komme til ATTAC - ikke omvendt," vurderer han. Umiddelbart kunne man mistænke PR-chefen for blot at ville marginalisere ATTAC på ekstremisternes overdrev. Men han er mere professionel. Strategisk kommunikation i dagens informationssamfund handler nemlig ikke om at gå i dialog - men derimod om at gentage sine egne pointer. Strategien kendes bl.a. fra Dansk Folkeparti, som i de senere år har været i stand til at trække andre partier i deres retning. Dansk Folkeparti er således blevet "stuerent" ved at tvinge andre partier i Folketinget til at konkurrere indbyrdes om at foreslå stadigt 'strammere' initiativer, der kan holde asylansøgere ude af landet. Dansk Folkepartis pressechef, Søren Espersen, siger til Ugebrevet Mandag Morgen om de andre partier: "Sommetider spørger jeg mig selv, om de er rigtigt kloge. De kører virkeligt med på vores spil." Partiet har med held flyttet debatten om de menneskelige konsekvenser af globalisering ved selv at stå ubevægeligt fast på deres egen yderfløj. I dag er det regeringen, der kommer med de forslag, Dansk Folkeparti har ønsket i årevis. Det er åbenbart sådan, man kommunikerer effektivt - ved at undgå dialog og nuancer.

Establishmentets forsøg på at tage brodden af kritiske bevægelser ved at omklamre dem, er tidligere betegnet som 'repressiv tolerance' af én af studenteroprørets intellektuelle guruer, Herbert Marcuse. Ifølge den moderne PR-ekspertise er modsvaret ikke at lade sig smigre, men derimod at skabe dét, som oplagt kunne oplagt kaldes for 'repressiv intolerance'; helt at ignorere de velmenende ord i håbet om, at de med tiden til blive skærpet yderligere. I akademiske kredse kunne fænomenet måske kaldes 'at dislokere den hegemoniske diskurs' - på PR-bureauerne kaldes det blot for 'at flytte tyngdepunktet i mediernes dagsorden'. Noget kunne tyde på, at dét allerede er ved at ske for ATTAC. I denne uges udgave af Børsens Nyhedsmagasin udtaler formanden for Dansk Industri, Ib Christensen: "Da debatten om ATTAC startede, havde mange i erhvervslivet nok den holdning, at det behøvede vi ikke beskæftige os med. Kredsen bag repræsenterede alligevel bare en snæver kreds. Det var en sidste krampetrækning fra de gamle marxister. Nu ser det ud til, at ATTAC får en noget bredere opslutning. I erhvervslivet bliver vi nødt til at forholde os mere til dem."

Paradokset i moderne politik er, at det stigende grad bliver de bevægelser, der står ude på sidelinjen - og fremføre deres populistiske holdninger - som sætter dagsordenen for det etablerede politiske system. Kampen om at sætte selve den politiske dagsorden, kan således være langt vigtigere end de efterfølgende og ofte komplicerede forhandlinger om lade handling følge ord i det realpolitiske arbejde. Det er dog yderst tvivlsomt om en bred folkelig bevægelse som ATTAC overhovedet har lyst og evner til at bruge PR-branchens staldkneb. I kølvandet på lørdagens debatmøde, virker det snarere som om ATTAC-aktivisterne vil trække sig tilbage og bruge tiden på at lave studiegrupper og diskutere. I dag er det først og fremmest Mod-ATTAC, der spiller mediernes spil. Deres hjemmeside er netop kommet i gang med økonomisk støtte fra bl.a. PR-bureauet Holm Kommunikation A/S - en virksomhed som i øvrigt er en såkaldt 'Hill and Knowlton Associates' i Danmark.

Relaterede artikler

Vælt dagsordenen - kampagnen som politisk murbrækker - Lobbyisme, advocacy, fortalervirksomhed. Kært barn har mange navne. Det handler om at øve indflydelse på de magtfulde, o...
PR branchens mørke prins: Brinkmann - Brinkmann er for nogle den mørke prins i dansk PR. Han er både brutal og dygtig, og har mere kamperfaring i kommunikatio...
Politisk forbruger – hva’ kan du?! - Findes den forbruger, der stemmer med sit dankort og ændrer verden over husholdningsbudgettet? Mads P. Sørensens bog ”De...
Grøn er den ny PR-brancheformand ikke - Morten Grøn er ny PR-brancheformand. Hans erfaring med kommunikation og formands-poster går tilbage til dengang, han som...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Visitor Manager (Barselsvikariat)

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.