Stakeholder-kommunikation i on-line-forandring

Kommunikationsrådgivningsbureauer står med udbredelsen af on-line-kommunikation overfor nye udfordringer i deres rådgivning af kunder - udfordringer som kræver nytænkning Rublic Relations- og kommunikationrådgivningsbureauer har en solid professionel erfaring med rådgivning af virksomheder inden for traditionel off-line-kommunikation og pressekontakt.

Traditionelle rådgivningsydelser som udmærket
matchede kundernes kommunikationsbehov for bare få år tilbage.
Betydelige forandringer er siden sket i kundernes behov for kommunikationsrådgivning.
Bureauernes kunder kommunikerer nu på helt nye præmisser og
under helt nye former med deres stakeholders på Internettet.


De nye kommunikative
fællesskaber der i stigende grad opstår i forskellige Internetfora
imellem stakeholders indbyrdes og mellem stakeholders og virksomheder
kræver en helt ny forståelse for strategisk kommunikation
hos disse virksomheder. Stakeholders forventer at kunne komme i dialog
med virksomheder på Nettet, hvornår de vil og så ofte
de vil - ofte omkring en virksomheds produkt eller service - og her skal
virksomhederne være åbne og villige til at indgå i dialog.


Dette stiller rådgivningsbureauer
over for helt nye udfordringer. Behovet for nytænkning inden for
kommunikationsrådgivning er stærkt påtrængende,
da mange PR- og kommunikationsbureauer ikke inddrager de mangfoldige muligheder
for kommunikation, Internettet muliggør, i deres strategiske rådgivning.


Internettet ændrer
alle dele af virksomhedens forretningsgange- og aktiviteter. Virksomheder
rekonstruerer organisationen, omdanner deres produktlinjer, forandrer
deres informationssystemer, implementerer nye servicemodeller for deres
kunder, indgår i netværk med tidligere konkurrenter - alt
sammen organisationsændringer og ændrede forretningsstrukturer
med udgangspunkt i den dialogbaserede informationsteknologi.


Derfor må den
primære målsætning være, at kommunikationsrådgivningsbureauerne
i højere grad bliver i stand til at indtænke og anvende Internettet
i den strategiske kommunikationsrådgivning af deres kunder. Bureauerne
risikerer at blive de store tabere i den ny økonomi, hvis de ikke
formår at indgå i den teknologiske udvikling på ligefod
med deres kunder. For hvad skal de så rådgive deres kunder
om!



Læs abstract af Katrine Kjær og Marie Dalmarks speciale:

Issues Management på
Internettet


stud.scient.soc.
Katrine Kjær & cand.scient.soc.pr Marie Dalmark, 17.08.00


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job