LinkedIn har for længst vundet indpas, når det drejer sig om virksomheders og deres manageres professionelle selvfremstilling. En undersøgelse fra Danmarks Statistik (2013) viser, at 74 procent af cirka 4000 undersøgte virksomheder proaktivt bruger LinkedIn som marketingplatform. Statistikken spørger dog ikke ind til virksomhedernes og managernes brug af det tyske netværk Xing, selvom danske virksomheder og deres managere også har opdaget dette netværk.
Xing og LinkedIn, som begge er professionelle sociale medier, minder på en lang række områder om hinanden. På begge platforme kan en privatperson pleje sin professionelle identitet ved blandt andet at angive uddannelse, erhvervserfaring og sprogfærdigheder. Selvom begge platforme tilbyder næsten de samme selvfremstillingsfunktionaliteter, så spiller netop den nationale kontekst en afgørende rolle. Hvor LinkedIn favner forskellige internationale brugere, så står der en langt mere afgrænset målgruppe til rådighed på Xing – nemlig tyske brugere. Derfor får du her seks interkulturelle råd til, hvordan du får succes på Xing.
1. Fremhæv flere uddannelser, sprogfærdigheder og interesser: Oplist alle de uddannelser, sprogfærdigheder og interesser, som du har.
2. Fremhæv disse uddannelser, sprogfærdigheder og interesser indholdsmæssigt stærkere: Skriv gerne, at du eksempelvis er uddannet fra et godt universitet, og at du spiller golf og lignende i din fritid. Skriver du samtidig på din Xing-profil, at du kan tysk, anbefaler vi, at du skriver din profil på tysk. Og eliminér i samme omgang de sproglige fejl.
3. Fremhæv alle de erhvervsmæssige poster, du har/har haft. Oplist og beskriv også gerne flere indholdsmæssige informationer om posterne, eksempelvis hvis du har bestyrelsesposter i bagagen.
4. Meld dig ind i flere og bedre grupper samt organisationer: Gå udelukkende efter grupper og organisationer, hvor du kan se potentielle forretningsforbindelser, og eliminér i samme omgang diverse studentergrupper og lignende – de hører til på Facebook.
5. Få flere og bedre anbefalinger: Selvom kollegiale anbefalinger selvfølgelig er gode, så råder vi dig til at få flere kundeanbefalinger. Vær endelig ikke bange for at spørge efter disse referencer i dit sociale netværk.
6. Stimulér gerne dine nuværende og potentielle kunder til at følge din Xing-profil: Selvom dit antal af kontakter formodentligt afspejler din fremstilling af kulturel og social kapital, så er denne anbefaling relevant. Husk på, at lige så snart en kunde tilføjer dig i sit netværk, så får dennes netværk det at se. Dermed øges dine chancer for få mere social kapital og dermed, slutteligt, mere økonomisk kapital.
Vis mig din kulturelle og sociale kapital
Undersøgelsens seks interkulturelle råd tager udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalformer,
hvor tre kapitalformer spiller en afgørende rolle, nemlig 1) kulturel kapital, 2) social kapital og 3) økonomisk kapital.
Bourdieus kapitalformer er her blevet overført til profiler på de sociale medier
Både kapitalformen ’kulturel kapital’ og kapitalformen ’social kapital’ bliver empirisk undersøgt i projektet, hvorimod den sidste kapitalform ’økonomisk kapital’ udelukkende bliver undersøgt teoretisk. Det interessante ved Bourdieus kapitalformer er hverken den ene, anden eller tredje kapitalform i sig selv. Det interessante er derimod, at de indbyrdes kan veksles. Denne veksling kalder Bourdieu for ’kapitalomvekslinger’.
Altså: En god fremstilling af ens kulturelle og sociale kapital på Xing og LinkedIn vil sandsynligvis føre til økonomisk kapital – det vil sige penge.
Bourdieus kapitalformer skal dog tages med et interkulturelt forbehold, da de er afhængige af den nationale kontekst. Derfor understreger Hofstede og Hofstede, at tyskere i almindelighed foretrækker en mere eksplicit kompetencefremstilling, hvorimod danskere generelt vægter en mere implicit fremstilling.
Status quo: Managerselvfremstilling på Xing og LinkedIn
Undersøgelsens første analyse – en kvantitativ indholdsanalyse – røber, at danske managere faktisk fører en proaktiv selvfremstillingsstrategi på Xing. Således konkluderer undersøgelsen, at langt de fleste managere viser deres uddannelse, sprogfærdigheder og interesser (kulturel kapital) på Xing, mens de samme managere gør det i mindre grad på LinkedIn. Når det derimod drejer sig om social kapital, så har managere på LinkedIn generelt flere anbefalinger, sociale kontakter og gruppemedlemskaber samt mere erhvervserfaring end på Xing.
Sådan viser de undersøgte managere kvantitativt deres kapital på Xing og LinkedIn (%)