Speciale: Troværdig kommunikation af CSR

Vi kender alle glæden ved at udvise ansvarlighed over for vores medmennesker eller for samfundet som helhed. Denne ansvarlighed tager vi i stigende grad med os på arbejde, og grænsen mellem vores privatsfære og arbejdsliv udviskes, hvilket betyder, at virksomhederne har udviklet sig til samfund med egne normer og regler. Den sociale ansvarlighed har stor indflydelse på virksomhedernes omdømme, som er forudsætningen for at overleve den globale konkurrence. Den sociale ansvarlighed er blevet virksomhedens mulighed for at legitimere sin eksistens i et verdenssamfund, hvor virksomheder forvalter en økonomi på størrelse med flere lande. Nyt speciale ser på hvordan man troværdigt kan kommunikere CSR.

For at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft, skabe et godt omdømme og legitimere sine handlinger over for omverdenen, er det nødvendigt for virksomhederne at kommunikere om deres sociale ansvar. Men kommunikationen i sig selv er ikke tilstrækkelig - kommunikationen skal også være troværdig. Troværdig kommunikation af corporate social responsibility (CSR) er således forudsætningen for skabe tillid over for omverdenen.

I specialet udvikler vi en troværdighedsmodel med tre troværdighedsparametre, Ethos, Identitet og Image. Disse tre parametre opbygger tilsammen den organisatoriske troværdighed.

·Ethos er den holdning vi har til den person (eller virksomhed), som kommunikerer til os. Det er vigtigt for virksomheder at konstruere et overbevisende ethos, hvilket muliggøres gennem en beherskelse af de såkaldte kompetence-, karakter- og tilstedeværelsesdyder.

·Ligeledes skal virksomheder være opmærksomme på, at en troværdig identitet forudsætter, at virksomhedens identitets- og kultursignaler stemmer overens.

·Et troværdigt image skabes gennem kommunikation med udgangspunkt i de fem dimensioner synlighed, autenticitet, gennemsigtighed, karakter og konsekvens, som tilsammen danner en appellerende udtryksmåde.

Ethos, identitet og image er gensidigt afhængige. De er alle dynamiske størrelser, som forandres i en vedvarende proces, hvorfor virksomhedens troværdighed forudsætter en forståelse for denne sammenhæng og kontinuitet.

Vi afprøver i specialet troværdighedsmodellen i praksis, idet vi inddrager interviews med to udvalgte stakeholdergupper bestående af potentielle medarbejdere og opinionsdannere. De potentielle medarbejdere bestående af en gruppe studerende interviewes i et fokusgruppeinterview, hvor teorien bag troværdighedsmodellen bliver afprøvet i praksis. Fokusgruppeinterviewet tager udgangspunkt i COOP Danmark, Danisco, LEGO og Novo Nordisks kommunikation af CSR på disse fire virksomheders hjemmesider. Tre opinionsdanner fra forskellige medier interviewes enkeltvis for at få deres syn på, hvordan virksomheder kan skabe troværdighed i deres kommunikation.

Download specialet: " Troværdig kommunikation af CSR" i pdf her.

Birgitte Arendsdorf Jessen er uddannet cand.ling.merc. i kommunikation og formidling fra Copenhagen Business School. Arbejder til dagligt som markedsansvarlig i Wonderful Copenhagen, hvor jeg også har arbejdet gennem en del af min studietid med marketing.

Merete Blædel Gottlieb er uddannet cand.ling.merc. i kommunikation og formidling fra Copenhagen Business School. Arbejder til dagligt som marketingkoordinator i Wonderful Copenhagen’s mediaproduktion. Jeg har gennem min studietid været ansat i Wonderful Copenhagen’s HR-afdeling samt været ansat som studentermedhjælper i et marketingprojekt (IMO)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også