Speciale: Troværdig kommunikation af CSR

Skrevet af

Redaktionen Kforum

906 artikler

57 indlæg

Vi kender alle glæden ved at udvise ansvarlighed over for vores medmennesker eller for samfundet som helhed. Denne ansvarlighed tager vi i stigende grad med os på arbejde, og grænsen mellem vores privatsfære og arbejdsliv udviskes, hvilket betyder, at virksomhederne har udviklet sig til samfund med egne normer og regler. Den sociale ansvarlighed har stor indflydelse på virksomhedernes omdømme, som er forudsætningen for at overleve den globale konkurrence. Den sociale ansvarlighed er blevet virksomhedens mulighed for at legitimere sin eksistens i et verdenssamfund, hvor virksomheder forvalter en økonomi på størrelse med flere lande. Nyt speciale ser på hvordan man troværdigt kan kommunikere CSR.

For at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft, skabe et godt omdømme og legitimere sine handlinger over for omverdenen, er det nødvendigt for virksomhederne at kommunikere om deres sociale ansvar. Men kommunikationen i sig selv er ikke tilstrækkelig - kommunikationen skal også være troværdig. Troværdig kommunikation af corporate social responsibility (CSR) er således forudsætningen for skabe tillid over for omverdenen.

I specialet udvikler vi en troværdighedsmodel med tre troværdighedsparametre, Ethos, Identitet og Image. Disse tre parametre opbygger tilsammen den organisatoriske troværdighed.

·Ethos er den holdning vi har til den person (eller virksomhed), som kommunikerer til os. Det er vigtigt for virksomheder at konstruere et overbevisende ethos, hvilket muliggøres gennem en beherskelse af de såkaldte kompetence-, karakter- og tilstedeværelsesdyder.

·Ligeledes skal virksomheder være opmærksomme på, at en troværdig identitet forudsætter, at virksomhedens identitets- og kultursignaler stemmer overens.

·Et troværdigt image skabes gennem kommunikation med udgangspunkt i de fem dimensioner synlighed, autenticitet, gennemsigtighed, karakter og konsekvens, som tilsammen danner en appellerende udtryksmåde.

Ethos, identitet og image er gensidigt afhængige. De er alle dynamiske størrelser, som forandres i en vedvarende proces, hvorfor virksomhedens troværdighed forudsætter en forståelse for denne sammenhæng og kontinuitet.

Vi afprøver i specialet troværdighedsmodellen i praksis, idet vi inddrager interviews med to udvalgte stakeholdergupper bestående af potentielle medarbejdere og opinionsdannere. De potentielle medarbejdere bestående af en gruppe studerende interviewes i et fokusgruppeinterview, hvor teorien bag troværdighedsmodellen bliver afprøvet i praksis. Fokusgruppeinterviewet tager udgangspunkt i COOP Danmark, Danisco, LEGO og Novo Nordisks kommunikation af CSR på disse fire virksomheders hjemmesider. Tre opinionsdanner fra forskellige medier interviewes enkeltvis for at få deres syn på, hvordan virksomheder kan skabe troværdighed i deres kommunikation.

Download specialet: " Troværdig kommunikation af CSR" i pdf her.

Birgitte Arendsdorf Jessen er uddannet cand.ling.merc. i kommunikation og formidling fra Copenhagen Business School. Arbejder til dagligt som markedsansvarlig i Wonderful Copenhagen, hvor jeg også har arbejdet gennem en del af min studietid med marketing.

Merete Blædel Gottlieb er uddannet cand.ling.merc. i kommunikation og formidling fra Copenhagen Business School. Arbejder til dagligt som marketingkoordinator i Wonderful Copenhagen’s mediaproduktion. Jeg har gennem min studietid været ansat i Wonderful Copenhagen’s HR-afdeling samt været ansat som studentermedhjælper i et marketingprojekt (IMO)

Relaterede artikler

Tager de selv den rigtige medicin? - Den farmaceutiske industri har endnu ikke har fået øjnene op for strategisk branding som et middel til at tilføre den sa...
Stigende fokus på virksomheders sociale ansvar - Det hedder Corporate Social Responsibility eller bare CSR. Virksomheder er ikke længere attraktive blot fordi de er økon...
Beyond Moralizing - Corporate Social Responsibility and Business Ethics are coming of age in business practice and as a teaching and researc...
Is the Business of Business Business? - Fremtidens firma har ikke en, men tre forskellige bundlinjer. Den tager et socialt ansvar og kæmper for at gøre jorden t...
Trust us - top 50 - Novo Nordisk ligger nummer 2 når SustainAbility kårer verdens top 50 udi kunstarter som etik og bæredygtighed i “Trust U...
Formidling af CSR - Al troværdighed omkring arbejdet med CSR forudsætter, at der er en synlig og logisk kobling til virksomhedens forretning...
Corporate values og responsibility - Der er de seneste år kommet utrolig meget fokus på virksomhedernes corporate values og responsibility. Værdier, etik, mo...
Conspicuous Responsibility:Communicating Responsibility – to Whom? - It is not the aim of this article to discuss whether companies should invest or communicate more or less on social init...
Corporate Governance & CSR – to alen ud af et stykke? - K-forum har interviewet Steen Thomsen, Professor ved Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse på CBS, om...
Realistisk CSR - Læs om CSR ud fra en økonomisk-teoretisk synsvinkel. Hvordan giver det mening at tale om CSR? Og hvordan udmønter det si...
CSR: Den strenge profet og hans frivillige venner - Tanken om virksomhedernes sociale ansvar står foran et tilbageslag. Svaret er et opgør med frivilligheden og en større r...
Omdømme med rettidig omhu - ”How to build and sustain a strong reputation?”. Sådan lød overskriften på et seminar arrangeret af Reputation Institute...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
What Matters Most: CSR - Hvis virksomheder vil overleve og have succes, er det simpelthen en nødvendighed at de tager et socialt ansvar, siger Je...
PSYKOPAT A/S - Det er ikke kun din chef som er psykopat. Filosoffer og verdenskendte psykiatrer har analyseret den moderne virksomhed. ...
CSR: Misforstået medfølelse? - CSR er misforstået medfølelse. Det er det kontroversielle budskab fra den berømte økonomiprofessor David Henderson. I de...
CSR +/- - Har organisationer et etisk ansvar, eller har de ikke? Hvad taler for en CSR-strategi og hvad taler imod? Vi kigger nærm...
CSR kommunikationsplanen fra A til C - Sociale og miljømæssige udfordringer spiller en stadig større og større rolle for danske virksomheder og mange ser Co...
Den Sociale virksomhed med stort S - Nobelprismodtager, grundlægger af Grameen-bank og ophavsmand til konceptet om mikrolån, Muhammad Yunus, præsenterer i de...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Digital kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

PR- og kommunikationsrådgiver

Frist: Snarest muligt

Studentermedhjælpere

Frist: 2. december kl. 12.00

Praktikanter

Frist: 29. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Gratis morgenseminar: Den gode kampagne

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.