Speciale om visuelt dynamiske virkemidler på nettet
Flødeskum eller Point of Difference?

Skrevet af
Danske websites er utroligt ens. Men en måde at skille sig ud på, er ved at benytte visuelt dynamiske elementer som animationer, gamification, infografik og animerede knapper og menuer, også kaldet rich media. Men har brugerne behov for rich media? Opfatter de det som flødeskum, eller bidrager det mærkbart til oplevelsen? Specialet sammenfatter designbranchens erfaringer med brugernes behov og litteraturens teorier om emotional design, user experience, pleasure-based approach og persuasion.
Det åbne vindue
Med fremkomsten af smartphones er der opstået nye konventioner for, hvordan et user interface kan se ud og hvad det kan indeholde. Det lille display flyder over af animerede menuer, swipende og slidende knapper, legende grafik og gamificationelementer. Elementer, som indenfor webdesign i høj grad er blevet betragtet som et signal om useriøsitet og et udtryk for dårlig brugervenlighed.

Der er nu opstået et åbent vindue for nytænkning af user interfaces, med konventionsbruddene og de tekniske muligheder, hvor html5 og css3 gør det muligt at skabe dynamiske elementer, hvor websites samtidigt er søgbare og lette at opdatere.

Rich medias rolle i forhold til andre faktorer
Resultaterne viser, at rich media tilfører værdi til et website, når det bruges rigtigt. Rich media kan forbedre relevans, brugervenlighed og oplevelse på et website, og dermed også øge brandværdien. Rich media er dog meget skrøbeligt, idet perceptionen af et sites visuelle fremtoning er dominerende for oplevelsen.

Guidelines for forskellige rich media-elementer
Der er fordele og ulemper ved interaktive kontra lineære og ikke/interaktive elementer. Et interaktivt element kan tilpasses brugeren på den måde, at han/hun selv vælger det, der er relevant. Til gengæld kan det være ressourcekrævende at udvikle, fordi der skal tages højde for flere forskellige brugsmønstre. Et lineært element som video eller animation kan sjældent ramme flere forskellige behov, og kan derfor i højere grad risikere, at være irrelevante for brugerne. Til gengæld er det et stærkt virkemiddel, fordi det er stemningsskabende og historiefortællende.

Transitions og animerede knapper er ligetil at bruge, hvis man bare sørger for at animationerne ikke er så lange, at brugeren bliver utålmodig. Disse elementtyper bliver ikke altid bevidst registreret af brugerne, men de bidrager alligevel til en flow-fornemmelse og til sitets ’lækkerhed’. Rollovers kan skabe dynamik og gøre et site levende, men kan også i nogle tilfælde mindske overblikket, fordi der visuelt sker mere på sitet.

Specialet blev afleveret på IT Universitetet (Digitalt Design og Kommunikation), og blev vurderet til 12.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 7. august kl. 12.00

Teamleder

Frist: 28. juli

Presse- og SoMe-konsulent

Frist: 19. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.