Når videndelingen er på tværs - Et studie af organisationers optimering af intern kommunikation via intranettet

Flere og flere direktioner begynder at indse, at god intern kommunikation er essentielt for at drive en succesfuld og konkurrencedygtig virksomhed. Vi undersøger i specialet, hvordan dette kan opnås via intranettet. Med Roskilde Rådhus som caseorganisation analyserer vi kulturen og den sociale kapital, som begge er af afgørende betydning for, hvorvidt de ansatte samarbejder og videndeler – både med nære kolleger, men også på tværs af afdelinger – og dermed udnytter organisationens potentiale.
Formålet med specialet er at belyse og identificere både styrker og eventuelle forhindringer der måtte være i forbindelse med implementeringen af et intranet, der har til hensigt at optimere samarbejde og videndeling. Vi ønsker at skabe overblik over de områder, hvor ledelsen bør sætte ind og lægge fokus ved implementering af et nyt intranet. Det være sig i forhold til kulturen, de sociale relationer og måden, hvorpå der kommunikeres internt i organisationen.
 
Vi konkluderer, at et velfungerende intranet kan bidrage til udviklingen af gode sociale relationer og øget videndeling og opstiller nogle konkrete råd til, hvordan Roskilde Rådhus kan forbedre sine odds for succesfuld intern kommunikation – og dermed opnå grundlaget for en bedre organisation alt i alt.
 
Specialet er vurderet til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også