Speciale om Movembers kampagne
Movember – at gro et overskæg og redde liv

Skrevet af
Omkring 33.000 danskere rammes hvert år af en kræftsygdom, og sygdommene opstår bl.a. pga. danskernes livsstil og miljø, eller de kan være arveligt betingede. Mens brystkræft er den hyppigste kræftsygdom blandt danske kvinder, er prostatakræft den hyppigste kræftsygdom blandt danske mænd. Det vurderes, at cirka 25.000 danske mænd lever med diagnosen, og hvert år dør cirka 1100 mænd af sygdommen. Jo tidligere prostatakræft opdages, desto større er chancen for at overleve, men et af de store problemer ift. at opdage prostatakræft i tide er dog, at mænd er for dårlige til at gå til læge.

Vi møder som danskere ofte kampagner, som vha. social marketing og strategisk kommunikation forsøger at forebygge kræftsygdomme i befolkningen. Sådanne kampagner står overfor mange udfordringer i det komplekse, postmoderne samfund, vi lever i, og denne afhandling ønsker at se nærmere på kampagnen ”Movember”, der startede i Australien i 2003 og kom til Danmark i 2011.

Kampagnen finder sted hvert år i november og har til formål at øge danskernes opmærksomhed omkring sygdomme hos mænd med særligt fokus på prostatakræft. Movember er en sammentrækning af ordene ”moustache” og ”november”, og den danske del af kampagnen ønsker, at mænd anlægger overskæg for 1) at øge danskernes opmærksomhed omkring sygdomme hos mænd med særligt fokus på prostatakræft og 2) at indsamle donationer til forskning i prostatakræft. Kampagnen vil altså via social marketing forsøge at skabe en adfærdsændring i befolkning, så mænd bliver bedre til at gå til læge.

Der skal samtidig tales mere om sygdomme hos mænd samt forskes mere i området. Med fokus på ”mandighed” via overskægget som omdrejningspunkt for kampagnen opfordrer Movember både mænd og kvinder til at deltage og sprede kampagnens budskab gennem én måned.

Denne afhandling vil med udgangspunkt i en række empiriske undersøgelser samt teorien bag social marketing, integreret markedskommunikation, viral markedsføring m.m. se nærmere på Movembers kampagne. Undervejs vil der foretages en analyse af bl.a. kampagnens målgruppe og barriererne for en adfærdsændring samt kampagnens indhold, symboler og kommunikationskanaler.

Slutteligt ønsker afhandlingen at vurdere kampagnens kvaliteter og mangler samt diskutere, hvorvidt Movembers kampagne skaber en varig effekt for mænds sundhed. 

Specialet er vurderet til karakteren 7. 

Læs hele specialet her

 

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 23. september

Presserådgiver

Frist: 23. september kl. 12.00

Webredaktør

Frist: 2. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.