Kulturforbrug og kulturformidling

Specialet undersøger de faktorer der er afgørende for menneskers kulturforbrug, samt hvilke muligheder kulturinstitutioner har for at påvirke dette kulturforbrug gennem kommunikation.
af Sisse Heide
Ud fra en case omhandlende ARoS Aarhus Kunstmuseum og studerende mellem 18 og 27 år, undersøges unges motivation for at gå på museum. Specialet konkluderer at der er adskillige faktorer der er afgørende for kulturforbrug - både faktorer der kan påvirkes gennem kommunikation samt faktorer der kræver større samfundsmæssige ændringer at påvirke.
 
Blandt de vigtigste faktorer kan blandt andet nævnes de unges identitetsskabelse og deres selvopfattelse i forhold til kulturinstitutioner. Hvorvidt man opfatter sig selv som et kulturelt menneske er således afgørende, og vanskeligt at ændre for den enkelte kulturinstitution. Det er ligeledes afgørende for de unge, at de kan dele deres kulturelle oplevelser med andre, hvorfor tilbud til denne gruppe med fordel kan tilrettelægges i forhold til en social oplevelse.
 
En anden vigtig faktor er de unges opfattelse af kulturinstitutioner, der ofte er baseret på fordomme frem for reelt kendskab. Forventningen til oplevelsen på museer er således afgørende, og museerne skal i denne forbindelse være opmærksomme på at kommunikere klart omkring hvilken oplevelse de kan tilbyde. I forbindelse med opfattelsen af kulturinstitutioner, er det ligeledes afgørende om man føler sig velkommen og tilpas på kulturinstitutionerne. Forholdet mellem individ og institution er således en afgørende faktor.
 
Kulturinstitutionerne har muligheder for at påvirke nogle af de ovenstående faktorer gennem kommunikation. Kulturinstitutionerne kan kommunikere klart omkring hvilke oplevelser de kan tilbyde og hvad de kan bidrage med, og dermed mindske usikkerheden samt forsøge at afkræfte eventuelle negative fordomme. Kulturinstitutionerne kan således forsøge at skabe en positiv diskurs omkring selv sig – en diskurs der skal reproduceres i alle dele af kommunikationen. Kulturinstitutionerne kan yderligere medtænke hvad de kan tilbyde forskellige alders- og befolkningsgrupper, samt være bevidste om at de skal være tilgængelige for alle. Kulturinstitutionerne skal således både være brede og for alle, samtidig med at de formidler hvilke unikke oplevelser de kan tilbyde.
 
Kommunikation er kun én af de faktorer der afgør menneskers kulturforbrug, hvorfor kulturinstitutionerne ikke kan ændre dette kulturforbrug gennem kommunikation alene. De kan dog gøre en indsats for at fortælle folk hvilke oplevelser de kan tilbyde, samt være tydelige omkring hvad de kan bidrage med. På den måde kan øget kommunikation bidrage med en større åbenhed, således at valg omkring kulturforbrug ikke træffes på baggrund af fordomme, men på baggrund af reelt kendskab.
 
Specialet er som en del af uddannelsen Kommunikation på Aalborg Universitet. Specialet er afleveret maj 2012 og vurderet til karakteren 12.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job