Når krisen banker på

Kriser medfører ofte store tab både økonomisk men ligeså vel i social og symbolsk kapital. Den tabte tillid og det skadede omdømme kan være svært, til tider endda umuligt, at bygge op igen. Men er kriser kun af det onde eller kan de også ses som en mulighed for positiv forandring?
af Christina Camilla Henriksen
Image på retur
Danske Banks image tog sig en ordentlig rutsjetur ned ad imagerangstigen i 2009. IT Factory-skandalen og bankens lempelige udlånspolitik til den bedrageri-dømte Stein Bagger forstærkede kun billedet af Danske Bank som lykkeridder på jagt efter hurtig profit uden omtanke for sagesløse kunder. Det fik Danmarks finansmastodont helt i knæ. Bankens troværdighed havde lidt overlast, og man tvivlede nu på, om Danske Bank overhovedet kunne drive bank.

Krisekommunikation, legitimitet og corporate branding
Med Danske Bank som casestudy undersøger specialet, hvordan virksomheder under en eskalerende krise kan håndtere sit image. Specialet bygger på et bredt teoretisk fundament, bestående af teorier om krisekommunikation og corporate branding samt et centralt placeret legitimitetsbegreb.

Fornyelse af Danske Bank brandet
Specialet konkluderer bl.a., at krisen blev startskuddet til en revision af Danske Bank brandet. Krisen truede Danske Banks image, men åbnede samtidig for muligheden for at komme styrket ud på den anden side. På grund af den enorme krise, blev Danske Bank tvunget til at se sig selv udefra, hvilket gav afsæt til en fornyelse af Danske Banks brand i overensstemmelse med omverdenens forventninger.

Specialet er afleveret på Roskilde Universitet i august 2011, og er bedømt til karakteren 12.
 
Læs specialet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også