Speciale om kampagner, sundhedskommunikation og nudging
Drop informationssprøjten og skub blodsukkeret i den rigtige retning

Livsstilsvalg med langsigtede konsekvenser kan være umulige at overskue i en travl hverdag, og selv ikke den flotteste og mest højtråbende kampagne kan ændre på det. En hjælpende hånd er nødvendig, hvilket specialet fokuserer på gennem nudging samt en forståelse af den virkelighed, forbrugerne befinder sig i.
Diabetes type 2 er i eksplosiv stigning, og er et af de store sundhedsmæssige problemer verden står over for i dag. 205 millioner mennesker har allerede sygdommen og tallet forventes at blive fordoblet inden år 2025. Danmark er en del af den kedelige statistik med mere end 250.000 diabetes type 2-patienter. Stigningen hænger især sammen med en uhensigtsmæssig livsstil og kan ofte afhjælpes med sund kost og motion.
 
Trods adskillige kampagner, der forsøger at påvirke danskernes livsstil, vidner udviklingen om, at det er centralt at tage fat i, hvordan det er muligt, gennem nye kommunikative og handlingsanvisende metoder, at hjælpe danskerne til livsstilsændringer, der kan bremse og forebygge den danske diabetes 2-epidemi.
 
Den traditionelle kampagne har spillet fallit, hvilket specialet sætter fokus på gennem en kvalitativ undersøgelse af samfunds- og forbrugerudviklingen samt en systemisk tilgang til læring. Resultaterne viser, at forbrugerne ikke nødvendigvis mangler viden om at leve sundt, men de mangler kompetencer. Det er svært at foretage fornuftige valg i hverdagen, når fristelserne er størst og konsekvenserne er langsigtede. Forbrugerne har brug for et puf i den rigtige retning, hvormed nudging er specialets overskyggende inspirationskilde til en sundhedskampagne, der formår at gøre det sunde valg nemt og tilgængeligt for den enkelte. 
 
Specialet blev vurderet til karakteren 12.
 
 
 

Relaterede artikler

Nok af nudging? - Nudging her, der og alle vegne. Find et vilkårligt problem, tryk en kommunaldirektør på maven, og han råber nudge af sin...

Giv din stemme

16 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

64 JOB

Brand Marketing Manager

Se alle job Indryk job

Kursus

Få styr på de 19 vigtigste megatrends for 2019

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Praktikant

Frist: 1. december

Brand & Design Manager

Frist: 26. november kl. 10.15

Sprog- og kommunikationsmedarbejder

Frist: 28. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.