Offentlig debat på Facebook

Kommunebranding, borgerinddragelse og nærdemokrati. Kommunerne er ikke længere lukkede magtens højborge, og den støt faldende deltagelse til kommunalvalgene viser behovet for at fange borgerne ind og engagere dem i den offentlige debat. For at imødekomme dette behov bruger kommunerne i stigende grad Facebook i forsøget på at kommunikere med borgerne på et nyt plan. Sociale medier giver muligheden for at komme i øjenhøjde med borgerne, samtidigt med at kommunerne opnår værdifuld information om borgernes ønsker, behov og krav til kommunen.
af Nina Howland Wolff
Jeg udforsker i dette speciale, om Facebook kan fungere som et forum for den offentlige debat i kommunerne, og hvilke nærdemokratiske potentialer, der ligger for kommunerne i at være på Facebook. Da Kolding Kommune er en af de kommuner, der oplever en konstant aktivitet på deres Facebook-side, bruger jeg Kolding Kommune, og de borgere, der bruger siden, som case.
 
Jeg undersøger med empirisk afsæt i en holdningssurvey blandt Kolding-borgerne på Facebook og en kodning af indlæggene, hvordan borgerne bruger kommunens Facebook-side, og hvordan den gruppe af borgere er anderledes fra andre brugere på Facebook. Jeg ser også på, hvor meget af aktiviteten der kan kvalificeres som offentlig debat, hvad der karakteriserer denne debat, og om borgerne bliver politiske styrkede af at deltage.
 
Udfordringer og potentialer
Jeg kommer i specialet blandt andet frem til, at Facebook-siden fungerer som et forum for den offentlige debat, men at der stadig er udfordringer, som skal imødekommes i den digitale offentlige sfære. For eksempel viser min undersøgelse, at faktorer som uddannelsesniveau, social klasse og politisk kapital, på trods af Facebooks nemme tilgængelighed for et bredt udsnit af borgerne, gør sig gældende i forhold til hvem, der bruger siden. Den lavere tærskel for deltagelse og den tætte kontakt til politikerne, og dermed potentielt en mulighed for mere direkte indflydelse, er dog et stort potentiale for deltagelse i den offentlige debat for den almindelige borger.
 
Kolding Kommune har ikke fjernet andre muligheder for at deltage i den offentlige debat, efter at de er gået på Facebook, så derfor viser min undersøgelse, at der er kommet "mere" offentlighed ud af Kolding Kommunes side på Facebook. Kommuner, som ønsker at opnå samme løft af den offentlige debat, kan derfor med fordel gå på Facebook. Det forudsætter dog, at de opretter en Facebook-side for herefter at vise sig nærværende for borgerne, når der bliver "råbt i skoven". For det er det, Facebook kan tilbyde. Et forum for den offentlige debat, hvor borgerne i vid udstrækning allerede er til stede. Kommunerne og lokalpolitikerne kan derfor i sandhed komme i øjenhøjde med borgerne og få indblik i deres ønsker, behov og krav til kommunen - både gennem dialogen mellem politiker og borger, men også dialogen mellem borger til borger.
 
I perspektiveringen diskuterer jeg mediernes rolle i at bringe emnerne fra den offentlige debat op til beslutningstagerne i det politiske system.
 
Specialet blev afleveret på Institut for Informations- og Medievidenskab på Aarhus Universitet og blev bedømt til karakteren 10.
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også