Krig på Twitter - hvordan den israelske hær bruger sociale medier

Under Israels offensiv i Gaza i 2012 tweetede den israelske hær (IDF) en direkte trussel til Hamas inden krigen var startet: "Vi anbefaler, at ingen Hamas-folk, højt eller lavt rangerede, viser sig over jorden i de følgende dage" hvortil Hamas svarede direkte: "Vores velsignede hænder vil nå jeres ledere og soldater hvorend de befinder sig (I har selv åbnet portene til Helvede)."

Senere samme dag kunne man se en video på IDF's YouTube-kanal, der viste et præcisionsangreb på Hamas' militære leder, Ahmed Al-Jabari. Minutter senere var hans billede at finde på IDF's Twitter profil med teksten 'ELIMINERET' skrevet henover.

 

For første gang i verdenshistorien var Twitter det første sted verden fik nys om, at en nation (Israel) var gået i krig. Og for første gang kunne man opleve den surrealistiske udveksling af trusler imellem de to stridende parter direkte imens kampene stod på.

 

Dette speciale fokuserer på det massive PR-apparat Israel og den israelske hær har stablet på benene på nettet i de senere år. Jeg har blandt andet interviewet en dansk talsmand, der arbejder i IDF's New Media afdeling - et sted med over 100 ansatte, hvis job det er at sprede hærens budskaber på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, osv.
 

Specialet undersøger hvorfor IDF er så aktive på sociale medier og hvad den bagvedliggende strategi er.

Desuden gives en historisk gennemgang af PR-mæssige udofrdringer Israel har kæmpet med - blandt andet i Libanon i 2006, hvor Hezbollah var IDF langt overlegne i at vinde "hearts and minds" med mediernes hjælp. En krig, der for alvor satte skub i IDF's ambitioner på de nye medier.

 

Specialet er på engelsk og skrevet i 2013 af Laust Kruse Ved Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet og blev bedømt til karakteren 10. Forfatteren har givet interviews om emnet til bl.a. Information og DR-radioprogrammerne Mennesker og Medier samt Orientering.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også