Episk Gamification i Fællesskabet

Mit speciale ”Episk Gamification i Fællesskabet” går i dybden med de sociologiske og psykologiske aspekter af et relativt nyt fænomen – Gamification.
Gamification er disciplinen, at påføre spilelementer i ikke-spil-situationer, for at øge motivation og engagement.
 
De perspektiver som er defineret i dag og repræsenterer den generelle opfattelse af Gamification, tager hovedsageligt udgangspunkt i ældre og ikke så anerkendte teorier, som Behaviorisme og andre.
Jeg udfordrer disse og forsøger at anvende andre teorier til at forklare begrebet, mens jeg hele vejen igennem argumenter mod og med de allerede etablerede teorier.
 
Derefter kommer jeg med mit bud på, om Gamification har opnået sit fulde potentiale som redskab inden for markedsføring, hvor det bl.a. anvendes.
 
Specialet går på tværs af psykologien, sociologien og bringer samtidig dimensionerne fri vilje og determinisme i spil – For bruges Gamification hovedsageligt som manipulationsredskab, eller er det et værktøj som kan bruges i meget større forstand til at skabe følelser af fællesskab, sammenhold og en overnaturligt lyst til at opnå mere end man troede var muligt? Findes der en følelse, som kun en disciplin som Gamification kan frembringe?
 
I så fald, er det samfund vi lever i dag, klar til at favne om dette begrebs potentiale?  Eller er der behov for en ændring i måden hvorpå vi ser værdi og mening, fordi vi lever i en verden som bærer præg af Tingsliggørelse? 
 
Specialet er vurderet til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også