Speciale om communties
Website med muligheder

Skrevet af

Christina Wendelboe

1 artikler

1 indlæg

I dette speciale undersøges det, hvordan man via online communities kan skabe et grundlag for aktive og engagerede brugere. Det sker via et case-study af Region Syddanmarks velfærdsinnovationsenhed INVIA og deres online ide´- og projektbørs www.INVIA.nu.
INVIAs forma°l er at identificere og tydeliggøre behovet for velfærdsteknologiske løsninger pa° regionens sygehuse og institutioner. INVIA identificerer behovet via community websitet INVIA.nu og arbejder med brugerdrevne innovationsprojekter.
 
Specialet giver en dybdega°ende analyse af INVIAs kommunikations- og marketinginitiativer ba°de online og offline. Specialet er udarbejdet som et casestudie, der inkluderer en organisationsanalyse med fokus pa° den komplekse omverden INVIA opererer i, og en analyse af enhedens nuværende kommunikationsplatforme og -initiativer og munder ud i en række anbefalinger til den fremtidige kommunikation samt en mediestrategi.
 
En kvalitativ undersøgelse i form af en fokusgruppe giver et indledende indblik i INVIAs vigtigste ma°lgruppe: sygehuspersonalet, og undersøger fordele og ulemper i designet og opbygningen af INVIA.nu.
 
En kvalitativ spørgeskemaundersøgelse af ma°lgruppen ligger til grund for anbefalinger for fremtidens kommunikation ved hjælp af Li og Bernoffs POST metode fra Groundswell (2008), der gennem en social teknografisk profil guider virksomheder i, hvordan de kan deltage i groundswell aktiviteter relevante for ma°lgruppen.
 
Casestudiet viste, at INVIA er nødt til at gøre det let for ma°lgruppen at deltage, hvilket bl.a. kan opna°s ved at være til stede pa° sociale netværk, her primært Facebook. Samtidig skal INVIA have en stærk offline tilstedeværelse pa° sygehusene, hvilket taler for at anvende integrerede kampagner og tværmedielle produktioner. Derudover skal INVIA sørge for at producere værdifuldt indhold til sine ma°lgrupper. Enheden skal sørge for at give noget igen til brugerne, fordi sitet kræver meget af dem. Dette kan gøres ved konstant at opdatere indholdet pa° de platforme INVIA benytter (INVIA.nu, Facebook, YouTube, Flickr & SlideShare) og ved at oprette en blog skrevet af INVIA teamet. Og sa° skal INVIA anerkende og belønne sine aktive deltagere ba°de online og offline.
 
Specialet blev bedømt til karakteren 10. Det kan læses her.
 

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Communications Coordinator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.