Speciale om brand relationship
Branding 2.0

Skrevet af

Stine Bjerregaard

1 artikler

0 indlæg

Brand relationship, brand community og customer co-­creation er i stigende grad blevet ’det rigtige’ inden for innovativ og fremsynet marketing og brand strategi. Som en følge deraf er de sociale medier og digital interaktivitet blevet udnævnt som de nye helte. Et brand er ganske enkelt ikke værd at tale om, hvis ikke det har omfavnet web 2.0 og proaktivt udnytter dets muligheder for dialog og rig interaktion med forbrugerne.
Som med så mange andre guldkalve i marketing litteraturen er det dog altid interessant - og ofte tilrådeligt - at vende blikket mod den anden part i relationen, nemlig forbrugerne. Dette speciale gør netop det. Under overskriften ”Brand Relationship 2.0: An explorative study of consumer sense making in the context of proactive relational marketing” zoomes der helt ind på seks danske forbrugeres oplevelse af tæt interaktion med det amerikanske sportsmærke Nike via deres daglige brug af det roste interaktive tracking og coaching koncept Nike+ samt relaterede web-­platforme og sociale events.
 
Med gennemgående temaer som magtforhold, uafhængighed og selvbestemmelse afslører studiet overraskende følelser og holdninger blandt forbrugerne. Selvom Nike+ konceptet dybest set opfylder basale individuelle og sociale behov hos forbrugerne, er disse alligevel tøvende - hvis ikke direkte kritiske - i forhold til at anerkende Nike som en ’legal’ relation af følelsesmæssig betydning. Årsagen hertil ligger i de socio­-kulturelle konnotationer, forbrugeren forbinder med Nike­-brandet, og resultatet er ambivalente brand relationships, hvor forbrugeren hele tiden er opmærksom på ikke at lade brandet komme for ’tæt på’ eller få en for dominerende rolle i det daglige forbrug.
 
Specialet ligger således op til en diskussion af hvorvidt ethvert brand er velegnet til en brand strategi baseret på tæt dialog og interaktivitet, og hvorvidt et brand kan blive for proaktivt i forsøget på at opbygge en relation til forbrugeren. Samtidig henledes der opmærksomhed på den -­ ellers oversete -­ symbolske dimension, som forbrugerne tillægger interaktionsmønstre på digitale platforme.

Specialet afviser på ingen måde det åbenbare forretningspotentiale, der er at finde inden for brand relationship-tankegangen (herunder brand communities og customer co-­creation), men lægger op til en mere nuanceret og kvalificeret tilgang til sådanne proaktive markedsføringstiltag, åledes at potentielle synergier ikke vendes til ambivalens og afstands-tagen.

Specialet er engelsksproget og skrevet på cand.merc Marketing Communications Management. Det blev tildelt karakteren 12 og er i samarbejde med vejleder sendt ind til review i forbindelse med European Marketing Academy’s konference (EMAC) i Lissabon i maj 2012.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Digital Communications Coordinator

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 31. juli

Kommunikationsrådgiver

Frist: 12. august kl. 12.00

Adfærdsrådgiver

Frist: 12. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.