Sorte journalistiske skyer

Kommunikations- og informationsbranchen er udset til at skulle ansætte hoben af nyudklækkede journalister, som strømmer ud på arbejdsmarkedet i år, hvor de første kuld fra Roskilde Universitets Center og Syddansk Universitets Center får mængden af nyuddannede journalister til at stige fra 200 til godt 300. På længere sigt skal det nok passe. Men blandt andet rektor for Danmarks Journalisthøjskole, Kim Minke, overser, at kommunikationsbranchen ligesom mediebranchen begyndte at fyre folk allerede i sommer. Arbejdsløsheden – især blandt unge journalister - vil altså blive massiv før situationen forbedres.
af Lars Bøgeskov

Tal fra PR- og kommunikationsbranchen i USA skræmmer, for de amerikanske tendenser rammer som en naturlov også Danmark i større eller mindre grad. Omsætningen i den amerikanske kommunikationsbranche faldt fra januar til august 2001 med 29 procent i forhold til samme periode året før. Og i månederne for terrorangrebet på World Trade Center, september og oktober, faldt omsætningen til det halve. Det fører til de virkelig skræmmende tal for det journalistiske arbejdsmarked – fra marts til november blev 1,5 millioner amerikanske medarbejdere fyret.

Blandt andet disse tal indikerer ifølge adm. direktør for Burson-Marsteller i Danmark, Thomas Blach, at kommunikationsbranchen i Danmark står over sine to hårdeste år i sit relativt korte liv. Det er altså ikke her, de 300 nyudklækkede journalister i 2002 skal håbe på at få job. For ydermere er der tegn på, at kommunikationsbureauerne i nedgangstider ikke satser ungt – erfarne journalister, som kører selvstændigt og stabilt i plovfuren vil blive foretrukket ved nyansættelser.

På længere sigt har Kim Minke dog nok set rigtigt ved i år at etablere kommunikationslinien på Danmarks Journalisthøjskole. PR- og kommunikationsbranchen skal nok komme i gear igen, og antallet af informationsstillinger i offentlige som private virksomheder vil nok også stige igen. Men der bliver også i fremtiden flere og flere om buddet. Der er rift om pladserne ikke på ikke blot de tre journalistiske uddannelser, men også kommunikationsuddannelserne. Og tilmed opretter Handelshøjskolen i København en ny kommunikationsuddannelse til sommer.
Det bliver derfor også på længere sigt svært for markedet at absorbere de mange journalist- og kommunikationsfolk.

De studerende ved Danmarks Journalisthøjskole er da også nået til den usolidariske holdning, at de vil have begrænset optaget af journaliststuderende. I dag bliver 80-90 procent af de uddannelsessøgende optaget på deres førsteprioritet, for ikke siden Bertel Haarder huserede i Undervisningsministeriet har ministrene forsøgt at styre optaget uden om de unges ønsker. Og selv om vi har fået en ny Venstre-politiker i ministerstolen, så ser det ikke ud til at Ulla Tørnæs vil droppe de unges individuelle valg til fordel for tvivlsomme styringsredskaber. Danmark kommer altså ikke til at mangle journalister og kommunikationsfolk foreløbig – der bliver kamp om pladserne i mange år.

Læs mere om vores uddannelsestema her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også