Sognekirken på internettet

Dag for dag bruger flere og flere mennesker internettet. De fleste af os kender til frustrationen over at komme ind på et website, hvor det er umuligt at finde de oplysninger, man leder efter. Resultatet af en sådan oplevelse bliver, at man enten tager telefonen og ringer til virksomheden eller organisationen for at få svar på sit spørgsmål, eller man finder et andet website, hvor det er enkelt, hurtigt og let at finde det, man leder efter.Det gennemgående tema for specialet er, at det ikke længere er nok for organisationer og virksomheder, private som offentlige, blot at have et ”elektronisk visitkort” på internettet. Der skal langt mere til, og det er nødvendigt at gøre sig en masse grundige overvejelser omkring valg og fravalg af indhold samt formulering og opsætning af links, tekster og overskrifter.
af Anne Marie Tang Lisberg


Udgangspunktet for specialet
I specialet tages der udgangspunkt i en sognekirkes webtilstedeværelse. Hvordan udarbejder man, ud fra teorier om brugervenligt webdesign og kommunikation på internettet, det bedst mulige og mest brugervenlige website til en kirke?. Ud fra dette spørgsmål diskuteres det hvilke teorier og metoder der findes inden for webdesign og webkommunikation samt disses anvendelighed i den praktiske udformning af et brugervenligt website til en kirke. Endvidere undersøges det, hvilke målgrupper der er til en kirkes website, hvilke informationsbehov de forskellige målgrupper har, samt hvilke krav målgrupperne stiller til websitets brugervenlighed.

Webkommunikation
Webkommunikation er et nyt begreb, der først i de senere år er begyndt at blive beskrevet i litteraturen. Til forskel fra traditionelle massemedier er det på internettet muligt at have en tovejskommunikation med modtagerne. Modtageren har desuden selv mulighed for at bestemme, hvornår han eller hun vil modtage information, fra hvem og hvor længe.

Webkommunikation er ikke blot kommunikationen i sig selv, altså selve teksten. Det er lige så meget alt det, der er udenom teksten; hvordan teksten er bygget op, hvordan den ser ud på skærmen, overskrifternes farve, om der er links til andre tekster, hvordan navigationen fungerer, hvorvidt websitet virker ordnet eller rodet, om de farver, der er brugt, passer sammen og er anvendt konsekvent – for blot at nævne nogle eksempler. Det vil sige, at web-kommunikation omfatter alle de faktorer, der gør, at et budskab kan komme fra afsenderen via et website på internettet til modtageren og i nogle tilfælde tilbage til afsenderen eller videre til andre modtagere. Webkommunikation omfatter dermed i store træk følgende faktorer: kommunikationssituationen, formålet med websitet, opbygningen af den enkelte webtekst samt rammen om det hele, nemlig navigationen på websitet og det overordnede design på websitet.

Den almene kommunikationsteoris anvendelighed
Ud fra en gennemgang af kommunikationsteorier under transmissions- og interaktionsparadigmerne kan det konstateres, at de eksisterende kommunikationsmodeller ikke er dækkende for kommunikationssituationen på internettet. Derfor tilpasses en særlig model til illustration af kommunikationssituationen ud fra fem krav, som formuleres på grundlag af de mangler, der fremtræder under diskussionen af de eksisterende kommunikationsmodeller.

Ni brugervenlighedsprincipper
I specialet findes der gennem et grundigt litteraturstudie frem til ni principper, som er vigtige for, at et website bliver brugervenligt. Hvor afgørende korrekt opbygning af et website er for et websites brugervenlighed, træder tydeligt frem i en konkret undersøgelse af fem kirkers websites, som foretages udfra netop disse ni brugervenlighedsprincipper.


Læs specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også