Socialiser dit presserum

Det klassiske presserum er blevet opdateret. Nu skal det være socialt, ikke blot en samling pressemeddelelser. Nu skal det være en åben dør ind til virksomheden, ikke en lukket facade. Et rum for samtale mellem virksomheden og dens omverden. Læs her hvordan og hvorfor skrevet af en, som arbejder med det lige nu.
af Brian Woodward

Hvem har et socialt presserum i dag? Hvad med Danmark?

Idéen med det sociale presserum er, at virksomhedernes nyheder skal være tovejskommunikation. De skal indgå i et socialt samarbejde og en samtale. Det handler om ”socializing your newsroom”. Udviklingen har allerede taget fart uden for Danmarks grænser. Virksomheder som Coca Cola, General Motors, Ford og Cisco distribuerer nu alle eller en stor del af deres nyheder via et socialt presserum. Udviklingen er ved at tage fart i Skandinavien, og vi skal faktisk ikke længere væk end til Electrolux i Sverige for at finde en virksomhed, der gør det. I Danmark er det hele blot i sin vorden. Herhjemme er virksomheder som COWI og Kompan som de første godt i gang med at oprette et socialt nyhedsrum. Hos GCI Mannov har vi også netop lanceret vores eget sociale presserum.

 

Hvad er et socialt presserum?
Det sociale presserum ligner det traditionelle presserum på nettet, men er i modsætning til forgængeren bygget på en social software-platform såsom WordPress eller TypePad. På den måde bliver nyhedsrummet socialt, fordi man nu kan linke og dele nyheder på tværs af mange forskellige sociale netværk (Facebook, MySpace, KForum), sociale nyhedskanaler (Newsvine, Digg, Technorati) og andre blogs (via pingback tjenester som Twingly).

 

Den afgørende sociale forskel er, at mens den traditionelle pressemeddelelse er statisk, deles pressemeddelsen i det sociale presserum gennem nettets mange sociale netværk dialogisk og dynamisk. Det betyder, at pressemeddelelsen kommer ud nye steder på nye måder under nye mere sociale betingelser.

 

I det sociale presserum er pressemeddelsen nu en Social Media Press Release. Den findes derfor som meddelelse skrevet som et indlæg eller sendt ud til andre via en distributions-service som Marketwire eller PRNewswire. Det betyder, det er en dialogbaseret nyhed. Et aktuelt indlæg i en løbende online dialog, hvor alle har mulighed for at lægge en kommentar direkte på pressemeddelelserne. Det giver alle i virksomhedens omverden mulighed for at tale med og give feedback. En tanke, som nok kan virke farlig for mange.

 

Der er der dog ingen grund til at frygte for den nye åbenhed. De fælles erfaringer viser lige det modsatte. Både mine egne erfaringer, anekdoter fra nettet og egentlige undersøgelser viser, at feedback i det sociale presserum for det meste er positiv. Kun 1 % af forbrugerens feedback online er negativ, viser for eksempel en undersøgelse fra Keller Fay Group, mens hele 87 % af feedbacken er positiv.

 

Nedenstående er et billede af General Motors’ presserum og et Social Media Release, som rammer plet på mange måder – både indholds- og designmæssigt. Læg mærke til:

 

Tag cloud i højre spalte: Her kan man få en fornemmelse af, hvad GM’s pressemeddelelser handler om i det hele taget. Ord som ”autoshows”, ”design” og ”environment” er større, fordi General Motors’ pressefolk har brugt dem som nøgleord – eller ”tags” – i flere Social Media Releases. Jo større et ord bliver i the tag cloud, jo vigtigere er det som nøgleord i GM’s øjne. The tag cloud kan fungere som et kort, der er med til at hjælpe besøgende til at finde deres ønskede info. Det giver også et hurtigt overblik over, hvad pressemedelelserne handler om.

 

Multimedia downloads i højre spalte: Her kan besøgende finde direkte links ud til GM’s kontorer på tjenester som Flickr, YouTube og Del.icio.us, som indholder billeder, videoer og bogmærker, som GM synes er interessant. For en Corvette enthusiast – eller en kunde, der overvejer at købe en Corvette – er det ren guf. Ved at dele bogmærker på et site som del.icio.us kan et firma vise, hvilke artikler, hjemmesider og blogs er inspirerende, interessante eller bidrager til firmaets inspiration. GM har her valgt at henvise til alle deres egne websites, som er knap så spændende.

 

 

 

 

Herunder er et enkel Social Media Press Release om Corvette fra sitet, som er opbygget på samme skabelon, men indholder endnu flere muligheder såsom:

 

Social Media Bjælke (med de mange farverige knapper): Her har besøgende mulighed for at dele pressemedelesen direkte via deres egen del.icio.us-konto, Facebook-konto, nyhedssites og søgemaskiner. Det er her, hvor den såkaldte ”virale effekt” starter, og nyheder begynder at deles fra venner til venner.

 

Release Text: Læg mærk til, at teksten er ”short and sweet”. Oplysninger er sat op med letlæselige punkter, hvor citater står alene og er nemmere at dele.

Ved at klikke her, kan man hele meddelelsen.

 

 

Hvad er fordelene ved det sociale presserum?

Et socialt presserum har en række indlysende fordele. Lad mig præsentere dem en for en. Pointen er, at det er billigt, bedre, lettere og smartere:

Det er nemt og billigt: At opbygge et socialt nyhedsrum er relativt billigt. Det er en nem måde at samle et firmas forskellige medie- og sociale medie-aktiviteter i et samlet miljø. Softwaren er gratis, og konceptet kan hurtig tilføjes til den eksisterende hjemmeside.

 

Det giver en hurtigere og bedre placering i søgemaskiner: Hvor nyhederne i det traditionelle nyhedsrum ligger og venter på at blive fundet af f.eks. Google, bliver de nu aktivt og dynamisk indekseret i det sociale nyhedsrum. Her sender det sociale nyhedsrum automatisk besked til Google for at fortælle, at siden skal indekseres igen. Hvorfor vente fem dage med at blive fundet på Google, når nyhederne nu kan blive fundet på mindre end fem minutter i det sociale nyhedsrum?

 

Det er lettere at abonnere på nyheder med RSS: Hvor man mange gange selv aktivt skal lede efter nyheder på virksomhedens hjemmeside, tilbyder det sociale nyhedsrum, at man via RSS kan abonnere på nyheder herfra. Det kan være alle nyheder på siden, men man kan også abonnere på specifikke nyheder eller sektioner. Dette betyder flere læsere og de rigtige læsere på det rigtige tidspunkt.

 

Det er bedre online issues management: Farlige issues starter ofte på nettet og bliver først til egentlige kriser, når de for alvor kommer i de traditionelle medier. Det sker som regel, fordi virksomhederne ikke håndterer issuet på internettet, hvor sagen er opstået. Med et socialt presserum kan virksomheden reagere hurtigt på eventuelle issues på den relevante platform og samtidig bruge de dialogbaserede nyheder og indgangen til de sociale netværk som et sofistikeret issues management værktøj. Det giver en bedre, hurtigere online issues management, der betyder, at sager ikke udvikler sig til egentlige kriser.

 

Hvad er ulemperne og udfordringerne ved et socialt presserum?

Det sociale presserum er ikke uden sine begrænsninger og faldgruber. Skeptikerne kalder konceptet for en ”meatball sundae”, hvad der kan oversættes som en dårlig blanding af to ellers god idéer. De væsentligste kritikpunkter er følgende:

 

Det er ikke effektivt nok: Hvis formålet er at komme i avisen i morgen, så er den traditionelle pressemeddelelse stadigvæk den allerbedste måde at gøre det på.


Det bliver et loppemarked, ikke branding
: Fordelen med at være et samlet sted kan også betyde, at det virker kaotisk og ikke brander virksomheden godt nok.


Sammenhængen er ikke længere tydeligt nok: Med Social Media Nyhedsrum skal man sikre, at de overordnede marketingmål og platformen hænger sammen. Når medier, udtryk og indhold blandes sammen, bliver sammenhængen yderligere uklar.

 

Risikoen for tab af kontrol og ballade: At give interessenter mulighed for at kommentere direkte strider imod mange folks opfattelse af, hvad PR burde være – især når dem, der kommenterer, er spammere, konkurrenter, aktivister eller andre, som ikke taler pænt. Der kan være en tendens til at kaste sig ud i tingene uden at forstå risiko for bagslag eller beherske den kritisk dialog.

 

Mangel på manpower: Der er simpelthen ikke manpower nok i de fleste PR afdelinger til at håndtere et Social Media Nyhedsrum og sikre, at indholdet bliver spændende og holdt ajour. Det er derfor alfa og omega af få det på plads, hvis det skal lykkes.

 

Hvad er et inspirerende eksempel på et socialt presserum i en dansk sammenhæng?
Janne Toft Jensen, koncern-webredaktør hos COWI, tror på konceptet. Lige nu er Cowi derfor er i gang med at udvikle et socialt presserum, der passer i en dansk rådgiverkontekst og i det danske mediemiljø. Interessant nok er pressen sidst på hendes liste over målgrupper. Kunder, samarbejdspartnere og jobsøgende er de vigtigste, og først i sidste ende pressen. Som Janne Toft Jensen udtrykker det:

 

”Derfor er det heller ikke et presserum, vi vil lave, men et ressource-hotspot for alle typer interessenter. Desuden harpressen ikke længere patent på nyhedsformidling. Alle med en blog eller en mobiltelefonkan potentielt nå ud til hele verden og dele sine interesser eller sin viden. Derfor er helt almindelige mennesker med interesse i COWIs arbejdsområder i lige så høj grad vores målgruppe som de etablerede medier.”

 

Den store udfordring med det sociale presserum er ifølge Janne den interne brugerinvolvering i COWI, hvor alle potentielle indholdsleverandører i forvejen har en presset hverdag.

 

”Men vi tror på, at den dialogbaserede kommunikation i realiteten er den eneste plausible vej at gå. Vores interessenter vil i højere og højere grad forvente af os, at vi ikke bare blæser et budskab ud i hovedet på dem, men også er villige til at lytte. Det gør vi allerede i kunde-rådgiver-forholdet, og den relation skal vores kommunikation på nettet selvfølgelig også afspejle.”

 

Udviklingen og tankegangen bag COWIs nye sociale pressesrum, som forventes klar først på efteråret, kan følges på Janne Toft Jensens blog her.

 

Det var alt i alt en kort tekst om hvad, hvorfor og hvordan et socialt presserum er fremtiden. Det handler om at skabe et rum for samtale. Et presserum.

 

Hvordan kommer jeg i gang trin for trin med et socialt presserum?

 

1. Find ud, hvem dine interessenter er online. Det kan man gøre med online medie-monitorering over en periode. Her findes der alt fra søgemaskiner til ”enterprise class”-løsninger fra PR bureauer og firmaer som Visible Technologies.

 

2. As little as needed. Less is more. Hvilke Social Media tjenester er bedst for din organisation? Hvordan kan de anvendes? Her skal man huske, at ”More is not Merrier”. Selvom der er rigtig mange muligheder, er den bedste tilgang at finde nogle få tjenester, der passer, og så sikre, at indholdet er gennemtænkt, kreativt og at det hænger sammen med kommunikationsmålene. Sidste år brugte for eksempel Norsk Hydro YouTube til at hjælpe med at distribuere en employer branding reklamefilm. Her var indholdet, målgruppen og tjenesten godt anvendt.

 

3. Begynd at bruge RSS. Ved at bruge dette udmærkede værktøj får man en hurtig fornemmelse af, hvordan det fungerer og kan sættes i værk. Man kan downloade en såkaldt RSS reader mange steder på nettet – jeg bruger selv NewsGator, som kan integrere med MS Outlook.

 

4. Gå på opdagelse. Kig på, hvordan andre gør det! Der er en masse inspiration at hente på nettet. Se den korte liste nedenfor.

 

5. Gør organisationen klar: Det lykkes kun, hvis du får folk til forstå fordelene. Begynd at tale om konceptet, vis hvad det kan og hør argumenter for og imod mens du overvejer, om det giver mening.

 

Her er en meget ukomplet list over de bedste Social Media Newsrooms, man kan stjæle ideer fra:

Coca-Cola

Nortel

GMNext

Belkin

Cisco

Ford Motor Co.

Gatorade

Verizon

Las Vegas Township Justice Court

BEA

SAP AG

General Motors Europe

Novell

Hubspot

Eurekster

ITV ( Britain ’s biggest digital cable channel)

Symantec

WebEx

Nutrisystem

 

Hvor kan jeg læse mere om sociale presserum på nettet?

Der findes en masse om emnet på nettet – jeg bruger hyppigt det følgende til inspiration. Det kan du også nu:

· Social Media Media Press Release skabelon

· Social Media Release guru Todd Defrens blog

· Social Media Club

· Brian Solis Blog

· Powerpoint præsentationer på SlideShare

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job