Breaking ”Big Brother” news!

De nye sociale medier har ændret pressechefens klassiske dyder. Det handler stadigvæk om at kunne reagere hurtigt, om at have en god mavefornemmelse og om at være troværdig - men dialog og involvering er det nye sort for pressechefen.
af Lennart Løfberg, Jesper Jürgensen
 
De sociale medier har gennem de senere år ændret pressechefens grunddyder på godt og ondt. Tidligere kunne en krise håndteres ved at sige ”ingen kommentarer”, men på de sociale medier kan det være brænde på bålet. Hos SBS TV har vi i de senere år gjort os værdifulde erfaringer på de sociale medier. Dette især på Facebook, hvor vi i det seneste år har opjusteret vores indsats yderligere. Med tv-kanaler som Kanal 5, Kanal 4, 6’eren og den nye ungdomskanal 7’eren samt programmer som blandt andre ”Big Brother”, ”Danmarks næste Topmodel”, ”De unge mødre” og ”Premier League-fodbold”, står vi bag nogle kanaler og programmer, der i allerhøjeste grad lægger op til dialog med og involvering af seerne. På sidste års store reality-program, ”Big Brother”, oplevede vi således en stor succes på Facebook. Programmet har i skrivende stund over 20.500 likes, men det, der især gjorde programmet til en succes, var den uhørt høje grad af involvering, som ikke er set andre steder omkring andre tv-programmer.
 
 
 
Big Brother fik succes med deres Facebook-fanside, da de med nye metoder kom i dialog med brugerne
 
Her er 10 learnings, vi har gjort:
  1. Forbered dig godt
    Inden ”Big Brother” startede, havde vi lavet en klar kommandovej, så der ikke var tvivl om, hvem man skulle kontakte, hvis der opstod kriser på Facebook. Vi havde desuden gjort os det meget klart, hvad det var, brugerne skulle få ud af at ”like” ”Big Brother”-sitet. I vores tilfælde var det bl.a. adgang til seneste nyt, eksklusiv viden, behind-the-scenes og følelsen af at være med i et fællesskab omkring programmet. Vi havde naturligvis også gjort os det klart, hvad vi gerne ville have ud af bestræbelserne, hvilket, for ”Big Brothers” vedkommende, var flere seere til programmet og abonnenter til livesignalet på nutv.dk.
     
  2. Sæt ikke årstal i navnet
    En god læring vi gjorde, var ikke at skabe et Facebook-site, som vi skulle nedlægge, når programmet var slut. Vi skabte derfor et site med navnet ”Big Brother” og ikke ”Big Brother 2012”. Det betyder, at vi ikke starter forfra i år, og at vi kan fortsætte dialogen med de over 20.000 eksisterende fans af programmet.


    Big Brothers Facebook-fanside har i skrivende stund over 20.500 likes
     
  3. Sociale medier er kilder
    Vi oplevede indtil flere gange, at der blev skabt historier i medierne alene med afsæt i Facebook. Det kunne være historier med kritik af deltagerne, af værten eller historier om tekniske problemer i udsendelsen. Journalisterne, som dækkede programmet, tog ikke altid kontakt til os for at høre om historierne var rigtige, men brugte i stedet Facebook som kilde.  Når sociale medier bliver en alternativ kilde, giver det nogle helt andre udfordringer som pressechef. I de tilfælde skal man ikke kun slukke branden i medierne, men man skal pludselig også forholde sig til kritik, der bliver skrevet af brugerne.
     
  4. For meget kritik avler ros
    Flere gange oplevede vi at blive mødt af kritik på Facebook. Det havde vi også klart forventet, fordi ”Big Brother” er et program, der deler vandene. Vi havde derfor på forhånd gjort os det klart, at kritik var velkommen på ”Big Brothers” Facebook-side, så længe den ikke var injurierende. En interessant iagttagelse vi hurtigt gjorde os var, at der efter et stykke tid opstod modstand mod nogle af de mest kritiske røster. Da kritikken af værten Marie Egede var på sit højeste, oplevede vi, at der opstod en justits blandt brugerne, som gjorde, at det ikke var os, men brugerne selv, der sagde til andre brugere, at de skulle dæmpe sig.

    Det lykkedes SBS TV at skabe så stor brugerinvolvering på Big Brothers Facebook-fanside, at brugerne blev ambassadører for brandet og bakkede op om programmet ved at få andre brugere involveret i det
     
  5. Gå i dialog med hardcore-fans
    Facebook-sitet omkring ”Big Brother” fik meget hurtigt sin faste kerne af brugere, som fulgte programmet 24-7. Bogstaveligt talt. Gruppen af hardcore-brugere skiftedes til at tage nattevagten for at følge med på de ekstra kameraer fra huset, som man kunne tilkøbe adgang til. For de personer, der redigerede programmer, blev gruppen af hardcore-brugere også en rettesnor, når der skulle redigeres. Dette fordi gruppen af hardcore-brugere debatterede på Facebook, når der foregik noget i huset, som de fandt interessant. Det blev hurtigt klart, at vi selvfølgelig skulle involvere os med kernebrugerne, og derfor indførte vi en lille sjov gimmick i programmet, hvor billedet af den mest aktive bruger på Facebook blev sunket ned i et akvarium i huset. På den måde blev det prestigefyldt at være aktiv. Vi skabte også en særlig Facebook-fredag i huset, hvor brugerne f.eks. fik lov til at bestemme, hvad beboerne skulle have til frokost. Det sidste kan lyde banalt, men det er meget effektfuldt. Endeligt gav vi udvalgte brugere lov til at besøge de sidste deltagere i ugen inden finalen, og de mest aktive brugere blev også belønnet med billetter til finaleshowet. Alt sammen var med til at gøre oplevelsen af ”Big Brother” endnu mere fuldkommen for de seere, der også fulgte ”Big Brother” på Facebook.


    Der var fokus på brugerinvolvering, da Big Brother fans sidste år fik mulighed for at indsende spørgsmål via Facebook til deres yndlings-deltager, bestemme hvad deltagerne skulle spise til frokost - og nogle fik endda muligheden for at besøge deltagerne i sidste uge inden finaleugen
     
  6. Involver brugerne
    Fik vi sagt, at det er vigtigt at involvere brugerne? En aktiv fan kan være mere værdifuld end 10.000 passive fans. Husk derfor hele tiden at involvere dine fans. På ”Big Brother” skabte vi, udover ovenstående eksempler, bl.a. involvering via afstemninger, klip fra programmet og debatter.
     
  7. Breaking ”Big Brother” news!
    I forbindelse med ”Big Brother” brugte vi flere gange Facebook til at ”breake” nyheder om deltagerne og om det, der skete i huset. Vi var på den måde med til at vedligeholde en stor interesse for sitet, hvilket havde en kæmpe viral effekt. Eksempelvis brugte vi Facebook til at forklare brugerne om ting, der skete inde i huset, og som man kunne se senere i aftenens ”Big Brother”-program. På den måde blev ”Big Brother” et selvstændigt site, som både havde interesse for brugerne og for journalisterne. 
     
  8. Accepter hård kritik
    På de sociale medier udstilles alle svagheder. Det er en platform, hvor brugerne sidder med magten, og kan hælde salt i såret, når der er noget, de ikke kan lide. Vi gjorde det meget klart fra begyndelsen af, hvordan kriserne skulle håndteres, og vi havde på forhånd lavet en vurdering af, hvad vi ville og ikke ville acceptere. Vi havde i den forbindelse lavet en plan til vores facebook-admins med eksempler for, hvad der skulle slettes, og hvad der skulle accepteres, så det ikke var op til tilfældighederne at råde. Der må ikke være tvivl om, hvem der bestemmer og hvordan og hvornår, der skal reageres.



    Seerne stemte 19-årige Amanda til tops, så hun løb med sejren og de 500.000 kroner i Big Brother-finalen 2012
     
  9. Post er ikke spam
    At ”poste” på Facebook er ikke spam - eller det opfatter brugerne det ikke som. Det bliver kun spam, hvis du ikke leverer relevant information. Vi oplevede, at vi i begyndelsen var meget forsigtige med ikke at overposte brugerne. Til slut blev vi dog klar over, at når der sker noget i et tv-program som ”Big Brother”, kan du næsten ikke overposte - mere vil have mere.
     
  10. Viralt indhold er et hit
    Det bedste indhold at poste er noget, der også egner sig til at blive distribueret videre til andre brugere. På den måde var vi, med en Facebook-gruppe omkring programmet ”Big Brother”, prisgivet. Vi kunne dagligt lægge klip fra huset ud på Facebook, og klippene blev dagligt sendt videre, eller lagt ud på brugernes egne Facebook-sider.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job