Krydspromotion og Danmarks største fælles statusopdatering?
Det unikke samarbejde mellem TV 2 og Kræftens Bekæmpelse åbnede igen i år en unik mulighed for at krydspromote på en lang række relevante Twitter-, Instagram- og Facebook-profiler fra Vild med Dans til Støt Brysterne. Dette tillod os at ramme både ekstremt bredt og meget specifikt alt efter behov og budskab.
Eksempelvis tillod denne krydspromovering, at vi på aftenen kunne lave, hvad der måske er Danmarks største fællesopdatering/shoutout som alene fra TV 2 og Kræftens Bekæmpelses sider kom ud til langt over 1,2 millioner danskere og havde over 3.376 delinger.
I samme shoutout benyttede vi Thunderclap, en såkaldt “crowd-speaking”-platform, til at få delt budskabet via private sociale profiler. På Thunderclap-platformen opretter man et “arrangement”, som folk tilmelder sig, og dermed giver de tilladelse til, at der bliver delt én statusopdatering på deres private Facebook-profil og/eller Twitter-profil.
Lørdag kl. 20, da det store live indsamlingsshow startede, blev den statusopdatering, vi havde formuleret, delt af de 691 tilmeldte personer, som gennem deres Facebook-venner og Twitter-followers havde en samlet reach på 179.346. Det var første gang, vi prøvede dette værktøj, men formentlig ikke sidste.
Da vi som afslutning på lørdagens show takkede for danskernes opbakning på fem relevante profiler, likede over 76.000 danskere billedet, og Knæk Cancers Facebook-side steg til et total-reach på 1,6 millioner.
Falske Facebook-sider lover penge pr. like
I år oplevede vi, at flere Facebook-sider brugte Knæk Cancers navn eller logo. Nogle af siderne lovede at donere et beløb til Knæk Cancer pr. antal likes, siden fik. Disse sider voksede sig ekstremt hurtigt store.
På mindre end to døgn nåede den største af disse sider at få over 200.000 likes. Det vil sige flere likes end Knæk Cancers egen Facebook-side. Da vi kontaktede sidens administrator, gjorde han det tydeligt, at han ikke havde tænkt sig at donere de 50 øre pr. like, som sidens titel ellers lovede, og midt i ugen blev siden lukket.
Vi brugte en del energi på at få lukket adskillige sider. Det vanskeligste var at skelne like-hunters og personer, som ønskede at udnytte Knæk Cancers navn til at tjene penge, fra dem med helt reelle hensigter. Heldigvis var vores støtter på Facebook og Twitter søde til hurtigt at gøre os opmærksom på nye tvivlsomme sider og tiltag, men det er ærgerligt, når konkurrerende sider “stjæler” opmærksomheden.
Og så de tørre tal
Hvad fik vi så ud af at være “på” fra tidlig morgen til sen aften – kunne det betale sig? For særligt interesserede kommer her de tørre tal for trafik og konvertering:
Næsten 800 danskere startede en indsamling på
cancer.tv2.dk. De kunne dele linket til deres indsamling og opfordre deres netværk til at donere via sms eller betalingskort. Mere end halvdelen af besøgene på kampagnesitet kom fra Facebook (390.777 besøg af i alt 736.845 besøg). Besøgene fra Facebook generede 446.166 kr. i donationer via betalingskort, og hertil skal lægges et endnu større beløb i sms-donationer.
På 14 dage vækstede vi med 80.000 på Facebook, 5.400 på Instagram og 650 på Twitter. Vi endte med et totalt reach på 1.600.000 alene på Knæk Cancers Facebook-side og skabte samtale og engagement på 14 forskellige Facebook-sider, 4 Instagram-profiler, 5 Twitter-profiler og selvfølgelig tusindevis af danskeres egne profiler.
Udover et overvældende indsamlingsresultat på 143 mio. kr., ekstra sidevisninger, flotte seertal og så videre har kampagnen og den høje aktivitet på sociale medier skabt en opmærksomhed og folkelig opbakning til kræftsagen, som er mindst lige så værdifuld og umulig at gøre op i kroner og øre.