Sådan spotter du Wordfeud-snyderi

Nogle spiller Wordfeud mod dig med flere brikker, end de er født med. De snyder for at virke klogere end dig, og de tror, de kan slippe af sted med det. Men det vil du forhindre. Du vil stoppe dem, og du vil vide, hvem som snyder dig. Du tror nemlig ikke din fætter på 17 og alle de andre selv har udtænkt "schæcht" på syv bogstaver til 32 points. Du tror heller ikke, han lige kom i tanke om "ouzo", "benzol", "caddier", "enzymer", "lix", "pixel" og "zenit". Han burde skrive "kneppe", "patter", "joint", "hash" og "skateboard". Alt andet er snyd. Du har ret. Han snyder, og det kan heldigvis afsløres. Snyd med Wordfeud efterlader sig som alle andre forbrydelser uudslettelige spor. Følg de sproglige spor, og du kan snart skrive snydetamp på din fætters mobil til 21 point på TW og TL. Her en lingvistisk lakmustest og tjekliste til at stoppe snyderiet. Jo flere tegn og tjek på tjeklisten, jo mere sandsynligt er det, at din modspiller snyder.

Her kan du se modspillerens normale personlige sprog og det normale fælles sprog. Snyderiet viser sig generelt ved afvigelser fra normalsproget i forskellige varianter fra mærkelige og sjældne ord, forkortelser og endelser til brug af mystiske Wordfeud-optimerede designerord som for eksempel schæcht. Oftes snydes med lister, google søgninger eller specielle programmer. Et godt indicium på snyderi er at der bruges ord som afviger fra modspillerens sociolingvistiske univers af sprog stil, værdier, socialitet, uddannelser, erhverv eller modspilleren bruger usamtidige ord fra en svunden tid.  Hvem ud over folk for reklamebranchen kunne for eksempel finde på at skrive Pixel ? Et fagbegreb fra den grafiske branche.
 
Snyderiet kan, ligesom ondskab, optræde i mange afskygninger og grader. Fra uskyldige slumpetræf og try and error spillestillen, over Google-søgninger og ordlister, til dyrtkøbte snyde-apps. Hvor langt og dybt din modstander er rodet ud i snyderiet, kan variere, men glem ikke, at vi taler om mange mennesker, som snyder meget og mange gange. Lige nu er for eksempel det mest populære snydeprogram til Wordfeud næsten lige så populært som selve Wordfeud-spillet. Og mange Wordfeud-spillere oplever et farligt normskred og mistro, hvor det at snyde er blevet den rigtige og typiske måde at spille spillet på. Når alle andre gør det, gør man det selv.
Antallet og udbredelsen af snydeprogrammerne taler deres eget tydelige sprog.
 
Sort på hvidt. Snydeprogrammet på en tæt andenplads og amoralsk tæt på at være lige så populært som selve spillet
 
Snyderi er blevet den nye regel. Det smitter og frister de få, som stadig spiller fair og straight. Her en illustrativ kommentar under en af de bedst sælgende snyde-apps
 
Illustrative screenshot fra meget brugte snyde-apps. Fristende, ikke?
 
Her er, til spe og spot, tjeklisten med de seks tegn på Wordfeud-snyderi:
 
1) Konstant kort betænkningstid
Spilles Wordfeud uden snyd, vil nogle ord kræve mere tid end andre, mens spillet mod slutningen bliver svært, fordi de sværere bogstaver er tilbage. Kompleksiteten mod slutningen er stor, den tilbageværende plads på pladen lille, og de indlysende ordkombinationer allerede udført. Fair spil afspejler sig altså i en svingende betænkningstid som funktion af ordets sværhedsgrad og med en generel tendens til, at den bliver længere mod slutningen. Lige omvendt med snyderiet. Her vil betænkningstiden være konstant, fordi alt er lige let for en computer, som tænker med lysets hastighed.
 
Du kan i den forbindelse overveje, hvad der er den korrekte og sandsynlige tur-tid, ud fra det ord, modspilleren netop har spillet – altså om tur-tiden er tilpasset ordets sværhedsgrad. Et andet indicium er, at modspilleren aldrig vælger pas, eller at han er overraskende dårlig til kombination af flere ord på kryds og tværs (hvor der ikke er hjælp fra snydeapplikationer) i forhold til at finde ord (hvor der er let hjælp fra snydeapplikationen). Altså at modstanderen overser muligheden for krydsord, fordi han ikke så let og enkelt kan bruge snyd her.
Forholdet mellem snyderi, fair spil, modspillerens tur-tid og spillets tid kan udtrykkes på følgende måde som to forskellige streger i et koordinatsystem. Snyderiet viser sig som en konstant
 
2) Din modspiller er for god hver gang
Matematik og softwarekode er umenneskelig, her er ikke plads til humørspil eller svingende præstationer. Snyderen spiller matematisk optimeret, så hvert bogstav og ord altid er det bedst tænkelige til flest mulige points. Det er meget mistænkeligt.
Her ses visuelt forskellen mellem fair og matematisk optimeret spil, som tendentielt ligger på et højere niveau.
 
Her en snydeside, hvor man sjovt nok tvinges til lidt selverkendelse. Snyderiet forudsætter, at man skyldtynget trykker på knappen: Jeg er en snydetamp
 
3) Din modspiller spiller unaturligt og umenneskeligt
Menneskets sproglige bevidsthed og kognitive kapacitet følger og inspireres af semantiske netværk af betydning i associative kæder. Folk, der spiller fair, bliver for eksempel inspireret af ordet ost på spillepladen og kommer til at tænke på huller, vindruer, mus, toast og vin. Til slut skriver de så rødvin, hvis de er heldige og har bogstaverne til det. Det er menneskeligt og helt naturligt. Lige omvendt er det med computere. De er så at sige semantisk blinde og kan ikke danne disse associationer, men vil tilbyde og skabe ord ud fra en rå regnekraft. Det betyder, at de ord, der kommer fra din snydende modspiller, mangler de semantiske og associative spor mellem ordene. Snyderen hopper mere voldsomt mellem begrebsverdener / assosiative netværk end spillere, som spiller fair.
 
Her et semantisk associationsnetværk for ost. Det er kun mennesker som kan danne disse. De spillede ord skaber associationer til nye ord for den menneskelige bevidsthed. Computeren ser ikke disse sammenhænge fordi den er semantisk blind.
 
4) Din modspiller skriver atypiske og sjældne ord eller bøjningsformer
Mit sprogs grænser er min verdens grænser. Snyderiet viser sig her, ved at din modspiller bruger atypiske ord i forhold hans normale sprogbrug og ordforråd. Altså ord, som virker enten gammeldags, sjældne eller atypiske for modspillerens sociolingvistiske og personlige udtryk.
 
For eksempel vil ens fætter på 17 år ikke skrive "kappelyst" eller "kriges" med s. Det er atypisk for både ham, hans liv og det nutidige sprog. Det er simpelthen uden for hans sociolingvistiske sprogliggørelse af verden og et tydeligt brud med hans sprogstil.  Altså et indicium – også et ord han næppe ville bruge – på snyderi.
 
5) Din modspiller skriver kendte Wordfeud-designerord
Din modspiller har tydeligvis fundet de kendte fikse-ord i Wordfeud-værktøjskassen. Ord som "schæcht", der fikser problemer og giver masser af point, men ikke giver ret meget mening for normale mennesker. Schæchte betyder i øvrigt at slagte på rituel jødisk vis, og schæcht må derfor være den naturlige bydeform.
 
6) Din modspiller skriver forkortelser, som normalsproget aldrig har hørt om
Din modspiller bruger mærkelige forkortelser, som nok er godkendte, men afviger fra normalsproget. Her er tale om de mest besynderlige forkortelser, som man kun vil skrive, hvis man havde fundet dem på en liste. For eksempel forkortelsen "centi". Ser du ordet centi, ved du, at du spiller mod en snyder.
 
Hvordan man snyder bedst
Hvordan snyder du så i Wordfeud, så din modspiller ikke opdager det? Svaret er ganske enkelt: Du blander løgnen med sandheden. Du blander databasen med din krøllede hjerne og livshistorie. Du overdriver ikke snyderiet, men skifter mellem dig selv og computeren i usystematiske kombinationer og skriverier. Hemmeligheden er at bruge dit eget normalsprog og sprogstil som filter til at sortere computerens forslag. Men snyderi er og bliver det.
 
Her er listen med ord, deres antal og værdi i spillet. En forudsætning for, at den vakse spiller kan forudsige mulige kombinationer og kommende træk fremme i spillet, ud fra hvilke ord og bogstaver, der allerede er spillet. For eksempel skrives der ikke fez to gange, når der kun er et z' i spillet.
 
Men nok snak og analyse. Her er oversigten over, hvordan du kan snyde!
 
Den i artiklen omtalte snyde-app.
 
En meget simpel måde at snyde på. Du skriver dine bogstaver ind og får de mulige ord tilbage.
 
Generelle tips og tricks. Her finder du de mest indbringende ord og hjælp, hvis du kun har konsonanter.
 
En Twitter-profil, der giver råd til de ekstra lange ord, til ord med både c og x og til alt det andet, du skal bruge for at vinde i Wordfeud.
 
De har også en Facebook-konto.
 
En liste over dem, der tweeter om Wordfeud. Hvis der lige er brug for lidt ekstra inspiration.
 
Leoparddrengen mener godt nok selv, at hans gennemgang kun er til inspiration og ikke er snyd, men at vide præcist, hvor mange der er af de enkelte bogstaver eller kunne 25 ord med z, er vel ikke helt normalt.
 
Hvis du synes, at rigtig snyd er lidt for meget, men stadig gerne vil vinde, hjælper dette site dig med strategier til at løbe af med sejren.
 
Heller ikke decideret snyd, men en måde at tjekke om de ord, du vil lægge, findes.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også