Snobmoddities & Counter-googling

Synes du, at online oxygen hører til dit being space? Counter-googler du dine snobmoddities, eller er du til no frills chic? Vil gravanity harmonere med resort rebirth, og har floridasation noget med early birding at gøre? Findes der twinsumere i dit nethood, og dyrker de life caching eller planned spontaneity? Er massclusivity kun for generation C? Foretrækker du cribtimonials eller jingle casting? Kommunikationsforum bringer en række bud på tendenser i tiden.

#1 Feeder Business
Små virksomheder tilbyder tillægsydelser til allerede etablerede varer og tjenesteydelser. Det kan være tekstforfattere, der tilbyder at skrive profiler for de kærlighedssøgende på dating.dk eller firmaer, der tilbyder at bringe varer fra Netto ud for de ældre. Fænomenet er i vækst og skaber fordele for alle involverede. Særligt på områder, hvor discountbølgen har skåret ned, kan der være et marked blandt kunder der vil have lidt ekstra luxus alligevel. Champagne kan måske godt rime på EasyJet. Find en niche, vær innovativ og skab din egen feeder business.

#2 Dormandise
Efter en storhedstid går nogle produkter, brands, logoer, kampagner, personligheder i hi, men der er en stigende tendens til at vække dem op til dåd igen. Trenden er ikke blot en retro-trend, men en udnyttelse af at produkter m.m. stadig figurerer i forbrugernes kollektive bevidsthed. Hvorfor bruge millioner på at skabe nye brands og personligheder, hvis der ligger nogle og slumrer, klar til nyt liv? Jolly Cola og Jaco Form er danske forsøg — måske får Georg Metz en ny tid som TV-speaker? Dyk ned i din organisations historie og find ting, der kan vækkes til live igen.

#3 Being Spaces
Som bymennesker savner vi den personlige kontakt og åndehuller uden stress og jag. Trenden er værerum, hvor man føler sig mere hjemme, som når flyselskaber tilbyder lounges til folk på business class. Steder hvor man kan tage skoene af og drikke en kop te. Bogcaféer er en mulighed, værerum i stormagasiner en anden. Hvilke dagligstueelementer kan integreres i tilbuddet til dine kunder?

#4 Online Oxygen
Forbrugerne kræver kabel-løs online-adgang — hvorsomhelst, nårsomhelst. Uanset om de sidder i ventesalen på stationen eller i venteværelset i konsultationen, forventes hhv. DSB eller lægen at stille internetadgang til rådighed. Verden er ved at blive til et stort hot spot, og snart vil man ikke bemærke, at man er på — kun hvis man ikke er det.

#5 Planned Spontaneity
Hvad enten det gælder rejser, dates eller aftensmad, er tendensen, at det skal være spontant. Det kan man til gengæld planlægge at være, og alt hvad der gør lettere at være spontan er på vej frem. Får man en ide om at drikke årgangsrødvin i aften, nytter det ikke, at vinen først vil være god at drikke om 8 år. Firmaer, der vil lægge sig i slipstrømmen på tendensen, skal gøre det let for kunden at høste fordelene af den spontane beslutning.

#6 Cribtimonials
Vi ved godt, at Pierce Brosnan reklamerer for Omega ure, men hvilke valg træffer han som privat forbruger? Der er gået reality i den: vi vil tættere på og have en bid af vores rollemodellers liv med i købet, når vi investerer i et nyt produkt. Hvilke produkter ser vi fx, når vi ser "The Osbournes"?

#7 Counter-googling
Aktive og bevidste forbrugere bruger Google, inden de træffer et valg. Samsung eller Sony? Google gør dem klogere. Omvendt kan Google også gøre virksomheden klogere på sine forbrugere, hvis man ellers er til 1:1 marketing. Nettet indeholder uanede mængder af personlig information: hvorfor ikke udnytte det og overraske kunderne? Og personaleafdelingen, der skal ansætte en ny mellemleder, kan med fordel kontra-google ansøgerfeltets mest interessante emner.

#8 Resort Rebirth
Mens europæere og amerikanere søger stadigt fjernere og mere anderledes rejsemål, hvad enten vi taler om 14 dage på en ø i det indiske ocean eller et krydstogt til Thule med en isbryder, åbnes der markeder for turister fra lande på vej op som fx Kina og Rusland. Kineserne og russerne er klar til at rykke ind på de feriesteder, de vestlige turister nu har forladt.

#9 Snobmoddities
Tænk på produkter som brød, vand, chokolade eller olivenolie. For 20 år siden var brød da brød, og vand var noget, der kom ud af hanen. Nu tilbyder Restaurant Kongens Have et vandkort med 14 forskellige typer drikkevand, og i specialbutikker kan man komme ud for at skulle vælge mellem 20 forskellige slags salt. Standardvarer bliver til specialvarer.

#10 Sympvertising
Selvom reklamer kan synes at give udtryk for det, er det ikke alle, der har råd til alting. Derfor er der en tendens til at anerkende forbrugeres lommesmerter eller generel økonomisk tilbagegang i samfundet. Produkter kan markedsføres som den lille luksus, man godt kan "tillade sig", eller man kan se tilbud sat op som "Recession Specials".

#11 No Frills Chic
En lavprisbevægelse med elementer af luxus. Det svarer til at købe økologisk kvalitetschokolade hos Aldi eller til at købe Karl Lagerfeld hos H&M. Den moderne forbruger er ikke interesseret i traditionelle statussymboler og luxusting, men forstår at prioritere.

#12 Gravanity
Der er interesse for berømmelse, også efter den mere varige slags. De fleste husker formentlig Alex Brask Thomsen, der ville "købe" Nørrebrogade, men almindelige mennesker vil også være med. Trenden er at få noget opkaldt efter sig og således efterlade et spor i det offentlige rum. Det kan lade sig gøre (penge er som regel kodeordet) at få sit navn på bygninger, eller man kan sponsorere kunst eller måske få en af Domino's pizzaer opkaldt efter sig. Kun fantasien sætter grænser.

#13 Early Birding
Flere og flere virksomheder får øjnene op for de muligheder der ligger i at spille på forbrugerens forventningshorisont. Forventningens glæde er jo den største. Internettet er fremragende til at indfange tidlig efterspørgsel. Coming soon... vær en af de første til at læse den nye bog, prøve den nye iPod, se filmen... Bliv skrevet op i dag.

#14 Floridasation
Hvad Florida er for amerikanere bliver Spanien og Sydfrankrig for nordeuropæere: stedet hvor man tilbringer sit otium. Med de nye transport- og kommunikationsmuligheder er huset i Provence ikke længere en drøm, men en mulighed for de mange. Og det skaber nye erhvervsmuligheder.

#15 Life Caching
Med nye teknologier og redskaber fra blogging til memory sticks til digitale billeder, video og lyd og masser af gigabytes på harddisken er mulighederne for at indfange livet og skabe sin egen historie blevet væsentligt forbedrede. Man kan skrive dagbog og lade hele verden følge med eller man kan dele sine fotos med vennerne over internettet. Behovet for at udtrykke sig selv og vise sit liv frem kan imødekommes med den nye teknologis potente redskaber.

#16 Nethoods
Internettet ligner dagliglivet, og hjemmesider, der svarer til ganske afgrænsede virkelige fællesskaber, dukker op. Virtuelle fora for byer, kvarterer, gader og sågar boligblokke eller opgange er en trend i fremmarch.

#17 Twinsumer
Dine bedste venner eller dine kolleger har længe fungeret som dine tvillingeforbrugere: mennesker hvis smag eller vurderinger du har tillid til, hvad enten det handler om mode, litteratur eller nye restauranter. Et eksempel på formalisering af tvillingeforbrugeren er Amazons anbefalinger, som fortæller en hvad andre, der har købt det, man lige har lagt i kurven, også har købt. Trenden forudser, at rådgivere og portaler vil gøre det muligt at komme i kontakt med forbrugere, der i højere grad ligner en selv. Måske kan man finde en, der ikke blot elsker Paul Auster, men som også holder af at spise sushi.

#18 Prosperity Denial
Selv om købekraften er vokset enormt over de sidste 50 år, er der nedgroede holdninger i den ældre generation om, hvad der er "overdådige", og hvad der er "ansvarlige" købevaner. Betænker du dig på at købe en god kop kaffe, når du er på farten, på at tage en taxi i regnvejr eller på at købe ny litteratur hos boghandleren? Hvis du gør, taler man om "prosperity denial".

#19 Reconstructuring
Det er ikke kun store flyvemaskiners mindste bevægelser, der skal kunne rekonstrueres i en sort boks. Forbrugere er i stigende grad interesseret i fænomenet. Der er fx salg i kameraer, der kan monitorere ens bilkørsel (praktisk i forsikringssager), ligesom det er blevet muligt at optage og gemme sine telefonsamtaler. Måske vil der være en fremtid i at tilbyde produkter med historik-funktion, fx MP3-afspillere der kan vise hvilke sange man har hørt (eller ikke hørt) på det seneste.

#20 Pop-Up Retail
Produkter kommer og går, og det gør butikker også. Denne trend handler om midlertidige butikker med storbyprodukter i landdistrikter, om butikker der oprettes kortvarigt i forbindelse med kampagner eller om butikker, der tilbyder salg af begrænsede produktlinjer. Forestil dig tøjfirmaet der sælger badetøj fra et telt på stranden eller lignende.

#21 Jingle Casting
I 80'erne betalte forbrugerne for at gå med tøj med smarte logoer — nu vil de have lyd på. Med en stadigt forbedret lydkvalitet på mobiltelefoners ringetoner vil det næste store være mobile jingles. Så ved du hvad det handler om, næste gang du hører "Always Coca-Cola" bippe fra en håndtaske.

#22 Swarm Sigthings
Kombiner interessen for celebrities med ny teknologi som fx sms, og du har swarm sightings. Millioner af almindelige mennesker derude rapporterer til hjemmesider, når de ser noget berømt, og vi får således nye muligheder for at følge med. Bedre end ugeblade: celebrity tracking i real time. Bip. 14.59. Casper Christensen set i Magasin du Nord.

#23 Excusumption
Fra oplevelsesøkonomi til mentalhygiejne. Bliver forbruget formålsløst, gentagelsespræget eller endog syndigt, får forbrugere i stigende grad brug for en ramme af undskyldninger, når de kaster sig ud i hvad de ved blot er endnu en gang formålsløs shopping. Øh, jeg er taget på shoppetur til London, fordi der er bamsefestival?

#24 Insperience
Vi har lyst til at gå ud og dog blive hjemme. Forbrugeren vil have oplevelser men i sit eget hjem. Mange danske hjem har længe været udstyret med en "bar" (i kælderens gildesal) — hjemmets egen biograf eller træningsrum er ny bud på insperiences.

#25 Hypertasking
Computeren tilbyder os multitasking. I dagliglivet hypertasker vi: kan du høre radio og surfe nettet samtidigt? Læse avis, drikke kaffe og tale med ægtefællen? Spise frokost, arbejde og tænke på noget andet? Nyt er det måske ikke, men mere intenst end før. Tænk hypertasking ind i din virksomhed. Skriver du tekster til hypertaskende læsere?

#26 Generation C
Mennesker er kreative og der er masser af gadgets og gizmos at lege med. I stedet for at opleve passivt, skal vi producere, deltage og skabe. Send din seneste hjemmevideo til vennerne, komponer din egen ringetone, skriv løs på din hjemmeside. Express yourself.

#27 Starbucking
Kunsten at spotte en lille, lokal erhvervsidé og gøre den til et internationalt fænomen før andre gør det. Starbucks startede som en beskeden kaffested i Seattle. Globaliseringen giver tendensen potentiale.

#28 Massclusivity
Giv dine kunder privilegier og de vil elske dig. Medlemsfordele og særstatus er vejen frem, hvad enten det giver rabatter, adgang til særlige produkter og tjenesteydelser eller noget helt tredje. Nu ved du hvorfor Brugsens kunder elsker deres medlemskort. De føler sig priviligerede.

FROM TRENDWATCHING.COM
One of the world's fastest growing trend agencies, independent and opinionated TRENDWATCHING.COM scans the globe for the most promising consumer trends, insights and related hands-on business ideas.

Se her flere trends og tendenser


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også