Slow food and speedy reaction - 5 spørgsmål til Bang & Olufsens nye informationschef, Marianne Purup

Skrevet af

Malene Lundahl
journalist

42 artikler

0 indlæg

Den 1. maj satte Marianne Purup sig til rette i chefstolen hos Bang & Olufsens - og informationsafdelingen i virksomhedens nye hovedsæde i Struer. Siden da har kontoret i det nybyggede hovedkontor i Struer ikke været der, hun har brugt mest tid – tværtimod flyver og farer hun rundt til både ind- og udenlandske afdelinger og samarbejdspartnere.

Udover den nye informationschef består afdelingen af 11 medarbejdere samt et vigtigt netværk af pr-ansvarlige og -bureauer, som opererer på de lokale markeder. Marianne Purup sammenligner disse lokale agenter med helikoptere, der henter deres fuel (og deres tools) på hangarskibet i Struer og derefter spreder budskaberne på deres respektive markeder.

Purup blev færdig fra Danmarks Journalist Højskole i 1981. Herefter arbejdede hun som bl.a. pr-chef i Textil-industrien, pressechef i Landbrugsraadet, selvstændig freelancer og pr-konsulent. Senest har hun i en årrække været journalist på Århus Stiftstidende. I maj sidste år tog hun så skridtet til B&O. Kommunikationsforum har stillet hende fem spørgsmål om de kommunikationsmæssige udfordringer i en moderne højteknologisk virksomhed.

Hvilken rolle spiller kommunikationsafdelingen hos B&O?

– Pr- og informationsafdelingen spiller en vigtig rolle i udbredelsen af Bang & Olufsen brandet - og i de kontinuerlige bestræbelser på at skabe goodwill hos alle virksomhedens interessenter. Afdelingen er placeret direkte under den øverste koncernledelse (Anders Knutsen). Og det er værd at bemærke, at vi i høj grad repræsenterer omverdenens stemme ind i virksomheden - ikke kun det modsatte.

Hvad er B&O's visioner på kommunikationsfronten?

– Bang & Olufsens vision er at have "Mod til at overskride grænser for at skabe oplevelser, der overrasker og holder". Denne vision gælder selvsagt også for indsatsen på pr-området. Selv har jeg formuleret overskriften "Slow food and speedy reaction" som et kondenseret udtryk for vort daglige arbejde. Slow food, fordi vi tror på høj kvalitet og en høj grad af omsorg for produktet (i dette tilfælde pr-produktet), speedy reactions fordi vi skal være i stand til at agere hurtigt. På vej mod The Dream Society skal vi blive endnu bedre til at fortælle historier og til at opmuntre/opdrage de kolleger, der skal være virksomhedens bærende Storytellers.

Hvilke områder/medier vil blive bærende for B&O's fremtidige kommunikation?

– Dette er et meget stort spørgsmål. Bang & Olufsen kommunikerer gennem sine forhandlere/butikker verden over, vi kommunikerer gennem brand ads i internationale magasiner, vi kommunikerer på nettet etc. En del af denne kommunikation hører til i pr-/info-regi, en del gør ikke. Overordnet gælder, at kunderne skal møde vores værdier i kommunikationen – værdier, som de genkender hos dem selv og synes om.

Hvad er den største kommunikationsmæssige udfordring for jeres virksomhed?

– Den helt store udfordring består i at befordre vort igangværende drej fra produktdrevet til visionsdrevet virksomhed. En proces, der i sin kerne handler om kommunikation. Vel at mærke ikke kommunikation med kanoner (målt med verdens alen er vi jo immervæk ikke en gigantvirksomhed) - men derimod kommunikation præget af idérigdom, overraskelser og mod.

– På det konkrete niveau arbejder vi pt. med et projekt, der skal gøre den interne kommunikation (forstået som den kommunikation, der har Bang & Olufsen-personer i såvel afsender- som modtagerrollen) mere præcis og aktuel. Vi udgiver pt. to publikationer - et dansksproget fjortendagesblad til medarbejdere i Struer og Skive og et sprogversioneret magasin til samtlige medarbejdere og forhandlere verden over. Fremover vil disse magasiner blive suppleret med e-medier, der sikrer, at samtlige medarbejdere har den rette information på det relevante tidspunkt. Så bliver information nemlig lig med motivation.

Og hvad kan du som ny informationschef personligt bidrage med?

– En af mine forcer er, at jeg kan anskue verden fra såvel journalistens som virksomhedens synspunkt. En anden er, at jeg er en konstruktiv kritiker - og har modet til at slås for mine holdninger og mine projekter. Jeg elsker gode historier - og ynder at fortælle dem. Også på skrift. Læg dertil måske en god sjat humor, stærke antenner til opfangelse af tidsånden og en ærlig interesse for mine medmenneskers ve og vel.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Corporate Brand Manager

Se alle job Indryk job

Job

Marketing Manager

Frist: We are reviewing applications on an ongoing basis.

presserådgivere

Frist: 9. august kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 7. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.