Skovs goddag til Carlsberg

Skrevet af

Tine Brødegaard Hansen

9 artikler

0 indlæg

Anne-Marie Skov bliver Carlsbergs nye kommunikationsdirektør. Karrieredrømmene pegede oprindeligt mod at undervise i gymnasiet, men Anne-Marie Skovs karriere er mere præget af direktionsgange end klasseværelser. Hendes evner og interesser gik nemlig hurtigt i retning af kommunikationsbranchen. I de sidste 4-5 år har Anne-Marie Skov arbejdet på at få skabt en selvstændig identitet for Novozymes, der blev udskilt fra Novo Nordisk i år 2000. Siden har Novozymes flere gange vundet priser for bedste kommunikation. Succesen kombineret med nysgerrighed, har givet Anne-Marie Skov lyst til at prøve kræfter med en ny krævende opgave. K-Forum mødte hende til en samtale om skiftet til Carlsberg efter mere end 20 år i Novogruppen.











































Hvorfor har du sagt ja til at blive kommunikationsdirektør i Carlsberg?
- Det bliver en ny udfordring at skulle kommunikere direkte til forbrugerne om jordnære produkter som øl og sodavand. Det er jeg ikke vant til i mit nuværende job. Carlsberg er jo et ikon i dansk erhvervsliv. Det er en traditionel, dansk virksomhed med en spændende historie - og en spændende fremtid. I Novozymes er der også mange udfordringer, men jeg er 50 år og så skal der ind imellem ske noget nyt, griner Anne-Marie Skov men tilføjer – jeg tænkte mig rigtig godt om forinden, for jeg kommer til at savne det spændende job og de gode kollegaer jeg har i Novozymes.

Hvad bliver din første opgave på Carlsberg?
- Opbygningen af en samlet kommunikationsstrategi. Carlsberg har været igennem en forandringsproces der langt fra er slut. Ejerstrukturen har været svær at forstå pga. partnerskabet med Orkla, men nu er Carlsberg blevet en samlet enhed. Det skal integreres i kommunikationsstrategien. Første step er, at opbygge en stærk kommunikationsfunktion, der støtter op om forretningsstrategien og brandingstrategien. Jeg skal være med til at støbe kugler og lægge strategier. Men de mennesker der sidder med de konkrete områder; direktøren, forskeren eller ølsælgeren, skal være dem der udtaler sig. Det princip tager jeg med mig fra Novozymes til Carlsberg, dem der har bedst forstand på tingene og fingrene i suppen, er også dem der udtaler sig. Så der er ikke lagt op til en talsmandsfunktion.

Hvad er det mest spændende ved dit nye job?
- Jeg undrer mig over, hvorfor en virksomhed som Carlsberg ikke er mere på landkortet i kraft af sin størrelse og lange tradition? Fx på områder som kommunikation og omdømme. Jeg er nysgerrig efter, at finde ud af hvad det skyldes. Carlsbergs nuværende position svarer ikke til det engagement og den professionalisme jeg har mødt der. Ud fra Carlsbergs potentiale, mener jeg at kommunikationen kan løftes.

Har det internationale fokus været en hindring for Carlsberg?
- Carlsberg er en international virksomhed, så det skal kommunikationen også være. Balancen har måske været forkert, men jeg skal have et bedre billede af virksomheden, før jeg vil udtale mig konkret. Carlsberg er et stærkt internationalt øl-brand, og det skulle også meget gerne blive et stærkt virksomhedsbrand. At få de to ting til at hænge sammen, bliver en stor udfordring.

Hvad bliver den største forandring når du skifter til Carlsberg fra Novozymes?
- Hvis man måler på det eksterne omdømme, kommer jeg fra en virksomhed og en Novogruppe der ligger højt i mange rankings. Nu kommer jeg til Carlsberg, der ikke har det stempel på sig. Det bliver spændende at afprøve hvordan mine principper for kommunikation, spiller sammen med kulturen hos Carlsberg. Det bliver en test af, om det jeg tager som en selvfølge, virker i en virksomhed med en anden forretning, kultur og historie. Måske bliver forholdet til pressen også anderledes i Carlsberg. Hidtil har de virksomheder jeg har arbejdet i kun sjældent været forsidestof i boulevardpressen, men for et brand som Carlsberg, er opmærksomheden hos den brede befolkning større.

Hvad er det vigtigste du tager med dig fra din tid i Novogruppen?
- Kommunikation skal være en integreret del af beslutningsprocessen. Det er noget af det Mads Øvlisen har lært mig: En god beslutning er ikke god, før den kan kommunikeres ordentligt. Det mantra har været en ledestjerne for mig. Men det kræver nogle ledere der tager kommunikation helt ind i hjertet af forretningsstrategierne. Når jeg taler med kollegaer i andre virksomheder, sker det stadig at de bliver hæftet på sent processen, og bliver bedt om ’lige at lave en brochure om det her’. Sådan spiller klaveret ikke når man vil kommunikere præcist.

Hvad er det bedste og det værste ved at have en chefstilling?
- Det bedste er at lede et hold af folk der er gode til det de gør, og at udvikle et hold der brænder for det de laver. Da Novozymes blev selvstændigt, var det også givende at få noget, som var svært i begyndelsen, til at fungere godt. Vi havde fx aldrig prøvet at lave en årsrapport før. Den slags er sjovt når det lykkes. Det værste ved at være chef er ensomheden. Selvom man kan sparre med andre, ligger beslutningen i sidste ende hos en selv. Men jeg trives som leder.

Pressen har slået om sig med gloser som ’markant ændring i Carlsberg’, ’styrkelse af brandet’, ’mere åbenhed’… Hvordan har du det med forventningspresset?
- Nu er det jo ikke mig, der er kilde til de ting der står i avisen. Men jeg har helt klart sommerfugle i maven, og er meget ydmyg over for opgaven. Men det er også det der gør at jeg siger ’yes’ og kaster mig ud i opgaven. Den manglende åbenhed har jeg også læst om i aviserne, men lige nu er der mange artikler i fx Børsen hvor medarbejdere og chefer udtaler sig, både om det positive i forhold til at være sponsor ved EM, men også om Carlsbergs problemer. Den tilgang ser rigtig ud i mine øjne. Det er også vigtigt at understrege at jeg ikke står alene med beslutningerne. Ændringer sker kun sammen med medarbejderne og ledelsen. For hvis ikke der er enighed om hvad der skal til, kan jeg hoppe på stedet i meget lang tid, uden at der sker noget af den grund.

Man fristes til at drage paralleller til det hollandske landshold og deres problemer med sammenhold, selvom spillerne hver især er dygtige…
- Ja præcis. Det er samme erfaring jeg har fra Novo Nordisk og Novozymes, man får ikke gode resultater uden en holdindsats. Men mit indtryk er, at den vilje også er til stede i Carlsberg.

Anne-Marie Skov har oplevet mange succeser i sin karriere hidtil, men hviler ikke på laurbærrene. Nu skal hun stå i spidsen for at brygge en ny kommunikationsstrategi sammen for Carlsberg. Det er tydeligvis spændingen og engagementet i virksomhedskommunikation, der er hendes drive for at forsøge sig i en ny branche. Det lykkedes Anne-Marie Skov at opbygge en selvstændig identitet for Novozymes, tiden vil vise hvordan hun klarer udfordringen i Carlsberg. Herfra siger vi ’skål’ og glæder os til at smage på det nye bryg.


Anne-Marie Skovs CV

Navn: Anne-Marie Skov, født 1953

Stilling/titel: Kommunikationsdirektør, Novozymes

Uddannelse: Cand.mag. i Dansk og Engelsk fra Københavns Universitet i 1982

Tidligere stillinger:
1982-84 Underviser på bl.a. CBS
1984-86 Informationsmedarbejder i HNG
1986 Kommunikationskonsulent i Novo Nordisk
1989 Manager in corporate communication
1992 Funktionschef in corporate communication
2000 Kommunikationsdirektør i Novozymes, der bliver en selvstændig børsnoteret virksomhed



Relaterede artikler

Danmark bedst til bæredygtighed - Novo-gruppen og SAS blev i går kåret som de to bedste virksomheder i Europa til at rapportere om henholdsvis bæredygtigh...
Novo betaler for åben ledelsesstil - Den 10. april 2002 var en dramatisk dag for Novo Nordisks ledelse og aktionærer. Det var den dag, hvor koncernchef Lars...
Novo Nordisk topper i imageanalyse - Novo Nordisk indtager førstepladsen i Børsens Nyhedsmagasins årlige imageanalyse efterfulgt af Novozymes på andenpladsen...
Gid kommunikationspolitik var LOV! - Anmeldelse af Helle Petersen: Strategisk kommunikation – kvalitetsstyring og måling

Som rådgiver og ...
Brug sproget! - Selv om emotionelle og symbolske værdier efterhånden tages meget seriøst i organisationsteorien og ude i den virkelige v...
Det betaler sig at være ansvarlig - At drive virksomhed handler om at tjene penge. Hos Novozymes er holdningen, at det ikke er i modstrid med at udvise omta...
Trust us - top 50 - Novo Nordisk ligger nummer 2 når SustainAbility kårer verdens top 50 udi kunstarter som etik og bæredygtighed i “Trust U...
Novo risikerer klager fra ”down under” - Australske Consumer’s Health Forum vil klage over Novos markedsføring til de australske myndigheder. Organisationen er v...
Novo Nordisk årets Superbrand - Novo Nordisk er Årets Superbrand 2003. 15 jurymedlemmer kårede virksomheden blandt i alt 224 superbrands ved en prisudde...
Novos HR-maskiner - Novo Nordisk har udviklet et e-rekrutteringssystem til at håndtere de godt 50.000 ansøgninger, som koncernen modtager år...
Krisebevidst nyhedsformidling - I krisesituationer har mange virksomheder et paranoidt forhold til pressen. Men journalistik er i virkeligheden en anark...
Image-point for krisehåndtering - Virksomheder belønnes på imagekontoen, hvis de har gode topchefer og et godt kriseberedskab. Det understreges af Børsens...
Omdømme med rettidig omhu - ”How to build and sustain a strong reputation?”. Sådan lød overskriften på et seminar arrangeret af Reputation Institute...
Novo er andet end medicin - "De dage er forbi, hvor en kommunikationschef bare skulle skrive en pressemeddelelse og producere en...
Brug sproget! - Selv om emotionelle og symbolske værdier efterhånden tages meget seriøst i organisationsteorien og ude i den virkelige v...
Branding i anden potens - Branding er svaret! …Øh, hvad var spørgsmålet? Sådan var virkeligheden i kommunikationsbranchen for mindre end et par år...
Kunsten ind i pengene og pengene ind i kunsten - Hvad sker der, når erhvervslivet arbejder strategisk med kunst? Er resultatet varm luft og i bedste fald underholdning? ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.