Skaldepander sælger computerspil

Når computerfolk mødes på den årlige Game Developer Conference, handler det om, hvordan man laver de forskellige tekniske finesser. Og når forskere fra det Danske Center for computerspil mødes, handler det om, hvordan man kan anvende computerspil som indlæringsværktøj for børn. Men et ligeså interessant emne er, hvordan man får computerspillene til at sælge. Kommunikationsforum har set på, hvad der er med til at skabe et succesrigt spil, og hvilke trends computerspil-producenter skal fokusere på i fremtiden for at hænge fast på et benhårdt marked.

Detaljen gør forskellen
Den amerikanske virksomhed Escape Factory var i 2000 på vej frem. De havde fået en aftale i hus med en spiludbyder og var klar til at skabe det spil, der havde den afgørende unikke detalje, der skulle sælge. De ville lave et multiplayer spil over Xbox Live. Problemet var imidlertid, at de fik færre penge end forventet til produktion, og så blev de tekniske detaljer skåret væk – deriblandt detaljen der gjorde det unikt.

Samtidig oplevede Escape Factory, at spiludbyderen krævede, at spillet blev udviklet til såvel Xbox som til PS2. Og det kræver særlig teknisk viden for at kunne udvikle et spil, der fungerer godt på begge platforme – til gengæld giver det kunder i butikken jo flere platforme der udvikles til. Den særlige viden havde Ecsape Factory bare ikke, og efter et års produktion aflyser udbyderen spillet, og virksomheden lukker.
Historien om Escape factory afspejler en klassisk problematik i produktionen af computerspil. Det er pengene der afgør detaljen, og det er detaljen der afgør succesen.

Læs Escape Factorys historie her

Markedsføring og anmeldelser
En anden helt afgørende faktor i spiludvikling er markedsføring. De fleste spilproducenter arbejder tæt sammen med marketingfolk, for det er dem, der ved, hvem målgruppen er, og hvad de vil have. Samtidig er det i markedsføringen, at man for alvor gør opmærksom på spillets særegenheder, hvad enten det gælder den skaldede hovedperson eller den tekniske detalje.

Og så er der kun tilbage at vente på kritikkernes røst. For som det gælder for mange andre underholdene goder, så afventer publikum gerne kritikkernes dom inden de investerer sparepengene. Og her har spilbranchen et særligt værktøj. Det hedder metacritic.com. Her kan spilproducenter hente alle anmeldelser på deres spil. Metacritic samler alle anmeldelser, og ud fra dem regner de en score, der ligger mellem 0-100. Derudover inddeles spillene i farverne rød, gul og grøn – og har man fået grønt lys, kan man efter sigende godt sætte dollarstegn i øjnene. Flere spilproducenter udregner simpelthen deres omsætning fra deres metacritic score. Metacritic bliver på den måde et pejlemærke for spiludviklingens succes.

Læs mere om metacritic

Spillene går til filmen - og omvendt
Udover at forsøge at hente markedsandele hjem ved at bruge kræfter på detaljer og markedsføring har man de senere år også forsøgt sig med en sammensmeltning af spil og film. Hvis ikke filmklassikere som James Bond og Ringenes Herre er kommet som konsolspil, så er der lanceret spillefilm med konsolspils hovedpersoner som Lara Croft fra Tomb Raider, og senest forlyder det, at også Hitman skal optræde på de skrå brædder.

Selvom konvergensen mellem film og spil har sine klare (økonomiske) fordele, så er frygten blandt kritikere, at det vil kvæle kreativiteten. Og det er netop kreativiteten, spiludviklere er kendt for. Men en væsentlig forskel og fordel forbliver der dog mellem film og spil. Spil er i konstant udvikling forstået på den måde, at det næsten altid kan blive en tand bedre – så meget bedre, at det kræver en fortsættelse i form af en toer eller en treer. Hvorimod det er sjældent, at man gider se mere en én film bygget over samme historie.


Læs mere her


Fem fremtidige markedstrends
DFC Intelligence er et af de førende amerikanske strategi- og analysevirksomheder, der fokuserer på interaktiv underholdning - heriblandt computer- og konsolspil. De udarbejder hvert år en markedsbeskrivelse af kommende trends inden for computer- og konsolspil. Du kan her læse fem af de væsentligste markedstrends, det er værd at holde sig for øje, hvis du sidder med en spiludvikler i maven.

1. Interaktive spil er ikke længere kun for børn og unge. Undersøgelsen viser, at den interaktive familie er ved at vinde frem. Og de sidder ikke og spiller alene – spil bliver en familieaktivitet. Det kræver, at spillene udvikles så både mor og lillesøster også kan deltage i multiplayer-spil.

2. Hvis en spilproducent skal have succes, må de tænke internationalt. Man kan ikke nøjes med at fokusere på ét marked. Man må - som Sony gjorde det med sin PlayStation – producere til såvel japanske som amerikanske og europæiske målgrupper. I de kommende år vil også lande som Kina, Rusland og Korea være oplagte markeder at komme ind på.

3. Der er hidtil blevet spået en konsolidering på spillemarkedet. Den er ifølge DFC Intelligence ikke sket endnu. I stedet er der sket en fragmentering af spillemarkedet. Dog er der også tegn på, at trenden er, at store etablerede udbydere opkøber små spilproducenter – som vi i Danmark så det, da IO Interactive blev opkøbt at Eidos.

4. I USA er antallet af husholdninger med spilhardware (PC, PS, Xbox osv.) steget fra 34 millioner i 1994 til 45 millioner i dag. I de seneste år er salg af spilsoftware steget markant og den gode nyhed er, at der stadig er plads til vækst, fordi penetrationen af spilhardware ikke er steget væsentligt de senere år. Samtidig har 25 procent af dem, der har spilhardware, et gammelt system.

5. Endeligt påpeger DFCs analyse, at der blandt detailhandlen– i hvert fald på det amerikanske marked – er langt bedre salg af spil, hvis de sælges i butikker, der ligger på indkøbsgader, end hvis desælges i store shoppingcentre.

Læs mere om rapporten her


Andre links om spil-industrien:
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2343010/

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2342706/

http://www.wired.com/news/culture/0,1284,62838,00.html

http://dansk-it.dk/sw2179.asp

Relaterede artikler

IO Interactive - Opskrift på en spilsucces - Hvilken proces ligger bag udviklingen af et AAA-computer spil, der er så dyrt at producere at kun himmelråbende succes k...
The Tipping Point - En trend er en modebølge af en vis varighed, som har nået en relativt stærk udbredelse, og trendforskning er en discipl...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

66 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.