Skabelon til jeres 2.0-politik

Facebook-skandalerne ruller, og der hersker forvirring om privatlivets grænser og den gode tone. Derfor skal alle virksomheder og organisationer pludselig have en politik for sociale medier. Og den skal helst ligge klar i går. Her er en hjælp til arbejdet med politikken. Kforum har kogt de bedste udenlandske og danske erfaringer med 2.0-politikker sammen til en skabelon, du kan downloade og blot tilsætte virksomhedens navn. Eller endnu bedre: bruge som udgangspunkt for en dialog med ledelsen om formuleringen af jeres nye politik for 2.0-kommunikation.

Partiet Venstre har fedtet grundigt rundt på Facebook - og omsider fået en politik for partiorganisationens medarbejdere, når de optræder i de sociale medier. Andre organisationer og virksomheder har været hurtigere ude og formuleret en 2.0-politik, før helvede brød løs. Det gælder for eksempel Berlingske Tidendes guidelines for sociale medier, som blev offentliggjort i slutningen af marts, og som er formuleret af bladhusets community manager, K-profil Astrid Haug.

Hende har Kforum kigget over skulderen. Vi har også hentet inspiration fra netværksjournalisten og K-profil Abelone Glahn, som blandt andet har dette gode råd om indførelsen af en 2.0-politik: "Jo mere, man tilrettelægger guidelines i et samarbejde (mellem ledelse og medarbejdere, red.), jo større sandsynlighed er der for, at medarbejderne er med til at sørge for, de bliver overholdt, og jo mere ejerskab tager de over dem." Flere råd her.

Og så har vi set nærmere på den amerikanske NGO Bread for the World, der har formuleret en forbilledlig 2.0-strategi, som virker positiv og interesseret, ikke skræmt og forbydende i forhold til de sociale medier. Samme grundtone har vi fundet i 2.0-politikken for Razorfish, et amerikansk webdesign-firma.

Reaktiv eller proaktiv

Som udgangspunkt opfordrer Kforum således til formulering af en proaktiv politik for de sociale medier. Det vil sige en politik, som fokuserer på de øgede muligheder, som de sociale medier giver, for at lytte til kunder og brugere, profilere sig på en ny måde og åbne ekstra salgs- eller kommunikationskanaler. Vi vil derfor heller ikke opfordre til omfattende begrænsninger og kontrolforanstaltninger over for indhold og tidsforbrug, men grundlæggende henstille til øget omtanke.

Vi er dog opmærksomme på, at virksomheder og organisationer kan være i en juridisk eller traditionsbundet position, hvor det reaktive og kriseforebyggende nødvendigvis må være i fokus. Vi har i en tidligere artikel om emnet givet et eksempel på en mere restriktivt formuleret strategi.

Bindende eller vejledende

Skal politikken læres udenad, og vil folk blive fyret, hvis de ikke følger politikken? Det vil afhænge af den enkelte virksomhed eller organisation.

Kforum lægger op til vejledende formuleringer, der især har med takt og tone at gøre, og som derfor ikke kan betragtes som bindende, firkantet lovgivning. Samtidig skal der ikke herske tvivl om, at for eksempel lodret illoyalitet i forbindelse med medarbejdernes håndtering af egne indlæg på sociale medier kan få ansættelsesmæssige konsekvenser på linje med problemer med illoyalitet i andre medier og sammenhænge.

Konkret eller overordnet

Graden af detaljering vil atter variere fra virksomhed til virksomhed. Det gælder for eksempel målsætningen for aktiviteten på de sociale medier. Det vil være muligt - men ikke tvingende nødvendigt - at formulere såvel organisationsmål som håndfaste kommunikationsmål for aktiviteten. Kforums skabelon er dog holdt i overordnede vendinger. Skabelonen bør derfor som minimum koordineres med virksomhedens øvrige kommunikationsstrategi.

Download Kforums bud på jeres nye politik for sociale medier her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også