Signalement af en PR-fusker

Namedropping, varm luft-powerpoints og dyre briller med vinduesglas. Sådan ser en ægte PR-fusker ud. I hvert fald hvis vedkommende skal beskrives af Lasse Hjorth Madsen, der er aktuel med sin debutroman ’PR’, som netop er udkommet på Borgens forlag og i øvrigt markedsført med en professionel video. For at skrive romanen har forfatteren studeret PR-branchen. Hans miniportræt af en PR-fusker kommer her:
af Lasse Hjorth Madsen

Kunne man forestille sig, at et af Danmarkshistoriens største bluffnumre fandt sted i en konsulentvirksomhed, der rådgiver om PR? Jeg kan godt, og derfor er det omdrejningspunktet i min nyudkomne roman. "PR" hedder den.


Video fremstillet som reklame for romanen 'PR'

Under researchen til romanen ledte jeg efter en model for en upålidelig PR-konsulent. Jeg gik til konferencer, læste fagblade, bøger, hjemmesider, rapporter og talte med konsulenter. Materialet rørte jeg op med personligheden fra nogle af de professionelle spillere, jeg kender, og smagte til med en pæn sjat fri fantasi.

Resultatet blev prototypen på en PR-fusker, en sand mester i hot air. Her er otte af hans eller hendes kendetegn.

1. Intelligens
Hun er intelligent, langt over middel, sikkert omkring 160 IQ eller mere. Man kommer ikke til tops i nogen brancher (det skulle da lige være bankverdenen) uden at være kvik i pæren, og skal man bluffe sig hele vejen frem kræver det kun yderligere hjernemuskler. IQ'en viser sig for eksmepel ved, at hun ubesværet kan føre en samtale og læse. Samtidig.

2. Nysgerrighed
Kender du typen der ikke kan gå forbi en fodbold uden at losse til den? Bare for at se hvordan det føles? Sådan er PR-fuskeren.

3. Tilbehør
Det er almindeligt at finde smarte, dyre briller med vinduesglas på PR-fuskerens ansigt. Hvad du derimod ikke finder er Rolex-ur, iPhone, solariebrun hud, manchetknapper, Mont Blanc fyldepen og cabriolet køretøj. Det er for overgjort, for vulgært, for kliché, for nemt at gennemskue.

4. Improvisationsevne
Nyhedsbilledet ændrer sig hurtigt og uforudsigeligt. Derfor har PR-svindleren en imponerende improvisationsevne. Nok at kunne opdigte en ny, sammenhængende, troværdig identitet hver gang der er nogen der prikker ham på skulderen og spørger hvad han egentlig har gang i.

5. Megalomani
Der går en fin grænse mellem en sund selvtillid og usund storhedsvanvid, en grænse som PR-fuskeren gladeligt kører slalom over. En typisk bemærkning, der giver et fingerpeg, hvad klokken er slået, kunne være: "Jeg talte med udenrigsministeren i går og forklarede, at …" Hvis du vil vide om, du står over for en, der falder i denne kategori, så antyd, at han har dummet sig og giv dig til at studere reaktionen.

6. Livsnyder
Hun nægter ikke sig selv noget - ingen restaurant er for fin, ingen vin for dyr, intet narkotikum er for farligt. I kombination med respektløshed (se punkt 8) giver det en type, der ikke tøver med at bede en Michelin-restaurant komme maden i en pose til take-away.

7. Kvalitetsbevidsthed
Du vil aldrig møde en PR-svindler i IKEA. Prøv Paustian.

8. Respektløshed
Værdien af andre folks arbejde måles udelukkede på hvor godt det passer ind i hans egen dagsorden. Han er typen, der ikke så meget som overvejer at bliver siddende i teateret, hvis han keder sig, heller ikke hvis hele rækken skal rejse sig for at give plads.

Vi er nået til sandhedens time. Virker han bekendt?

På www.pr-roman.dk kan Lasse Hjorth Madsens roman downloades gratis eller bestilles hos boghandleren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job