Shareholder og/eller stakeholder value

Novo’s Nordisk demeger

En stakeholder er en interessent der har en "stake" i virksomheden, en interesse og en berrettiget mental andel i den. Det kan fx. være en miljøorganisation, en leverandør, en bruger af dens produkter eller en nabo. En shareholder er en medejer af virksomheden, det være sig en institutionel investor eller anden lille som stor aktionær. Hvis interesse skal veje tungest? Skal etikken og det sociale ansvar eller profitten i højsædet? Den debat har kørt internationalt i 90’erne. Og nogle virksomheder som Shell har i lyset af Brent Spar, Nigeria m.v. betonet stakeholder-synspunktet. Især de amerikansk baserede multinationale virksomheder har omvendt  påvirket til - fx. ved opsplitning - at sende aktiekurserne på himmelflugt til aktionærernes og de aktielønnede CEO’s glæde.

 

Danmark er ikke så meget til ekstremer, så i de mest internationalt orienterede dansk baserede virksomheder har man taget begge filosofier til sig. Novo Nordisk er et godt eksempel på afvejningen mellem interesserne. Novo Nordisk er en succesaktie, men profilmæssigt er man især kendt for sin avancerede stakeholder politik med med udpræget Mads Øvlisen-dialog med alt fra samfund og medarbejdere til miljøorganisationer og naboer. Man har gjort det godt - men har også haft det godt på Novo. De sidste fem år har resultaterne ikke været så åbenbare, så bissen har forretningsmæssigt været skruet lidt mere på. Staben er "max’et" til, dvs. rationaliseret let, forskningsprojekter er skrinlagt og sågar 300 medarbejdere fyret - uhørt i Mads’s Novo. Og nu skal aktionærværdier i det ellers fondsdominerede Novo bringes frem i lyset. Den internatioale shareholder value filosofi er kommet til Bagsværd og koncernen består fra 2001 af to selvstændige børsnoterede selskaber: Storebror omkring insulin og lillebror omkring enzym. Det tydeliggør ikke kun værdierne, men giver de ret så forskellige, men begge dominerende spillere på verdensmarkedet - for hhv. enzymer og insulin - et bedre manøvrerum for alliancer, opkøb etc. Nu kunne man så tro, at Novo gik fra en grøft til en anden. Men det fine ved Novo Nordisk er deres evne til stadig at kombinere shareholder og stakeholder perspektiverne. Det bedste for den langsigtede profit er at behandle alle stakeholdere anstændigt. Og uden at kunne klare sig i konkurrencen er der ikke mange stakes at interessere sig for. Eller som Lars Rebien Søresen, direktør for medicinalvirksomheden, kalder sin Novo-filosofi i sit første store interview til Børsen Nyhedsmagasin: "shareholder value med måde".

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også