Her-kommer-dansk-politiks-Lance Armstrog-ned-fra-bjergene-og-sætter-tingene-på-plads-hjemkomst. En hjemkomst, der beviste, hvor utrolig meget Fogh har lært af Nyrups fadæser i mediehåndtering.
Nyrup blandede sig i alt, udtalte sig når som helst om alt – også sveddryppende og med cykelhjelm. Fogh tager imod, når han vil på Marienborg. Fogh hæver sig op og sætter det vigtige på plads, herunder pressen. Det er mere autoritært end Nyrups svedige, fortumlede folkelighed. Fogh er ufolkelig, men til gengæld professionel. Professionalismen er Foghs styrke. Men også hans akilleshæl. For der er ikke langt fra ufolkelig professionalisme til det koldt bedrevidende og perfektionistisk tromlende, som det blev afsløret i forårets dokumentarfilm om EU-topmødet. Men først og fremmest er Fogh et studie i, hvordan man ikke bare horisontalt skal finde den politiske midte, men også vertikalt hæve embedet op. Landsfader Fogh har med kommunikationsiscenesættelse løftet det til ny værdighed. Jobbet som Danmarks statsminister er blevet ophævet til en nyklassiker, som sportskommentatorer ville ynde at sige det.
DF’s desperate påhit
I sammenligning med DF er Venstre bedre. Søren Espersen sikrede, at Dansk Folkeparti var på hver uge denne sommer med diverse politiske påhit, mens Venstre (bortset fra rebel Pind) var tavs som graven. Og lige lidt hjælper det DF i meningsmålingerne. Dels ligger det politiske landskab mere fast, end man tror, og reagerer ikke på medieomtaler. Dels kan folk godt gennemskue, hvornår det er markeringer, og hvornår der laves et politisk arbejde.
Tavshed er guld
Fagligt er Foghs strategi også en interessant replik til de mange spindoktor- og brandingdiskussioner. Generelt er tesen vel stadig blandt såvel informations- som marketingfolk, jo mere awareness, jo mere du er på, desto bedre. Det gælder formentlig for såvel salig Spies som for is- og læskedrikreklamer, men ikke for politisk strategiske budskaber. Fogh er aldrig på, og det virker. Venstres succes er en faglig bombe under alle de konsulenter, der råber, at share of market = share of voice.
Share of market = share of voice
I politisk kommunikation er tavshed guld. Foghs tavshed og ophøjethed er en langt bedre brandingstrategi end Nyrups snakken. Og det er denne strategiske linje i budskabspositioneringen, ikke de taktiske finter for at komme på eller svine andre til, der batter. Venstres fravær er stærkere end DF’s væren på. På den måde minder Venstre om A.P.Møller. Hr. Møllers tavshed skaber mere myte, end alle de, der udstiller sig selv i Se og Hør eller Børsen. Omtale i sig selv er ikke interessant. Rigtig branding på Christiansborg er en velvalgt tavshed afbrudt af rituel statsmandskommunikation og fem slogans til masserne fire gange om året.
Tavshedens styrke og svaghed
Styrken er, at statsministeren som kommunikatør bliver mere principiel, rituel, ophøjet og ikke fedtes ind i skandaler. Tavshed er dog ikke i alle sammenhænge det samme som professionalisme. Svagheden er, at tavsheden kan opfattet som arrogance, ufolkelighed og manglende ledelse af ministrene og manglende vilje til dialog. For Fogh tror hverken på den internationale retsordens juristeri eller smagsdommernes venstredrejede ideologi på miljø- og kulturområdet. Han er ikke god til at lytte åbent til andre autoriteter i samfundet og er hurtig til at stille spørgsmål til deres legitimitet.
Share of market = share of silence
Risikoen er, at han selv taber sin autoritet, når danskerne en dag mister evnen og lysten til at identificere sig med en statsminister, som altid siger de samme fem sound bites for at ”stay on message”. Det sker den dag hr. og fru Jensen ikke længere metakommunikativt gider sige til hinanden foran fjernsynet: ”Gud, hvor er Fogh altså bare professionel”. Den dag er opskriften share of market = share of silence ikke længere nok til at vinde næste valg.
Relaterede artikler
Årets Politiker
-
Selv om Dansk Markedsføringsforbund ikke tør sige det
må titlen som Årets Politiker 1999 gå til Pia Kjærsgaard. E...
Den evige gentagelse
-
Den evige genkomst spiller i forskellige forklædninger en vigtig rolle
i mange religioner, mens Helvedet for den...
Første runde til Nyrup
-
Nyrup Rasmussen satte ikke bare dagsordenen i kraft af valgudskrivelsen men også valgets tema i den første TV-debat på D...
Korstog eller omstrukturering
-
Det er ikke forfølgelse og korstog men konsekvent politisk prioritering, der har sat centraladministrationens struktur i...
Jyllands-Postens frihedsbrev
-
JP har overraskende undsagt Fogh-regeringen: ”Styrede informationer som afmåles og kontrolleres af Regeringen, hører ikk...
Spindoktorer i spil
-
Spin-doktorerne har kronede dage på Christiansborg. Den borgerlige regering har centraliseret og professionaliseret hånd...
Spindoktoren som Simulacra
-
Han er Christiansborgs svar på Patrick Bateman. Han findes ikke, men nogle ønsker, at han skal hjemsøge medierne. Han ti...
Marionetternes vagtparade
-
DJ og DJØFs første fælles arrangement - "Demaskering af en valgkamp" - om spillet bag scenen i valgkampen i november ble...
Fogh burde takke Brixtofte
-
Balladen om Peter Brixtofte, der suverænt topper månedens liste, kommer på et perfekt tidspunkt for den borgerlige reger...
Lov mod spindoktorer
-
I Storbritannien har Blair svært ved at kontrollere sine spindoktorer – efter en uheldig episode er en ny lov på vej, de...
100 dage med Anders Fogh
-
Velforberedt og mediebevidst. Måske for bevidst. Analyse af statsministerens selviscenesættelse de første hundrede dage.
Historisk dansk magtskifte
-
Det borgerlige Danmark har total overtaget magten i landet. Det viser Børsens Nyhedsmagasins Magtanalyse 2002.
Journalist vs. journalist
-
Skal journalisten pleje politikerens image? Det synes en del skriverkarle for tiden. Andre afslører magtens mænd. Men hv...
Det glemte folk
-
Den retfærdige harme bør ikke undervurderes, når man prøver at forstå, hvad der udløste det historiske stemmeskred ved f...
Metaforers magt
-
Få ting er så umiddelbart anvendelig som både kommunikations- og ledelsesredskab som metaforer. Vi er alle sprogets mari...
Halvfemsernes fænomenologi
-
Hvordan var halvfemserne egentlig? Betragtet som følelse adskiller de sig næppe fra firserne. I hvert fald ikke hvis man...
Brixtoftes halvfulde flasker
-
Peter Brixtofte er berygtet for at pakke tingene ind som da han på magisk vis forvandlede et underskud i milliardklassen...
Meget spinnende
-
Vidste De, at Berlingske Tidendes chefredaktør har foræret Marianne Jelved to mandater? Eller fire, faktisk.
K-forum br...
Venstres visuelle fjendtlighed
-
Billedets (af)magt. Under valgkampen sidste år levede partiet Venstre smukt op til sine egne ønsker om en sober kampagne...
Jyllands-Politiken
-
Fra arbejdsmarked til bladmarked er de virkelige forandringer hævet over enhver ideologi, og systemændringerne kommer ik...
Sandheden i det 21. århundrede
-
Det er slut med at tale ned til folk. Journalister er ikke længere gennemgående bedre uddannet end deres publikum, snare...
Nationen som brand
-
Hvorfor er et lands image af afgørende betydning? Kan man ændre hvad andre tænker om et land eller en by? Er det lykkede...
Spindoktorens lægetaske
-
Det synes snart almindeligt kendt i den danske befolkningen, at spindoctoring spiller en stadig stigende rolle i dansk p...
Held og lykke til Lykketoft
-
Hans nærmeste konkurrent er i topform, hans parti er en ulmende vulkan, han skal tale til en gruppe vælgere med stor mod...
Med røven i klaskehøjde
-
Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...
På spin road med 130 km/t
-
Billy Adamsen til kamp mod den moderne politiks mediemanagement. Modsat Mads Qvortrup, der mener spindoktorerne skaber k...
Branding er død
-
Der bliver brugt gigantiske summer på branding. Ethvert firma med respekt for sig selv har i dag et brand. Men er brandi...
Fireballs USP forklaret
-
K-forum har talt med forfatteren Anthony Aconis bag bogen 'Fireball - et opgør med
branding' for at få Fireball forkla...
Politisk marketing
-
Den politiske kommunikation har forandret sig mod en større grad af
markedsføring af politikken. I artiklen beskrives h...
Kommunikationen der blev glemt
-
Fænomenet ”spindoktorer” har optaget sindene voldsomt – ikke mindst siden VK-regeringen kom til magten i 2001. Så meget ...
Metaspin
-
Verden er blevet postmoderne. Samfundet er blevet hyperkomplekst. Og politik er blevet spin. Politik er ikke længere bår...