Sell & tell storytelling

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at skabe værdier, identitet og fælles forståelse. I antologien Historiefortælling i praktisk kommunikation inspirerer forskere og erhvervsfolk hinanden til at arbejde videre med historiefortælling. Bogen giver en række eksempler på hvordan man i praksis kan arbejde med historier. Læs blandt andet her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs artikel Historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding.

Flere af antologiens bidrag følger en ny tendens inden for historiefortælling hvor konteksten inddrages. En fortælling skabes ikke blot af fortælleren, men opstår derimod i samspil med andre og tilpasses i strategisk kommunikation bestemte målgrupper. Fx beskriver Historiefortælling i praktisk kommunikation hvordan en banks ledere opnåede en stemning af stolthed og glæde ved at fortælle hinanden succeshistorier fra deres job. Succeshistorierne blev grundstenene til en ny historie: bankens fremtidsvision – en vision der blev gjort nærværende for bankens medarbejdere vha. fortællemæssige virkemidler.

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem universitetsfolk og kommunikatører i det private erhvervsliv. Ved at udveksle erfaringer på tværs af faglige traditioner bidrager Historiefortælling i praktisk kommunikation til at videreudvikle de måder hvorpå man kan arbejde med historier. Kapitlerne indeholder dels analyser af fx interviews, patientsamtaler og tv-udsendelser, dels konkrete bud på hvordan historier kan bidrage med at skabe mening og hvordan man som kommunikatør fortæller så gode historier som muligt.


Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.

Læs Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.

Læs Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.

Læs Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.

Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:




Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
På tærsklen til en ny markedsføringsæra - Artiklen peger på, at vi vil se nye helstøbte reklamefremstød i fremtiden, hvor reklamerne i højere grad end tilfældet e...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse - Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og d...
Røffel til røverhistorier - Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i organisationer - Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledels...
Corporate storytelling - "You won't believe what happened to me today…" var stikordet i en øvelse om historiefortælling ve...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Storytelling som æstetisk virkemiddel - K-Forum var med da Handelshøjskolen i februar afholdte konferencen ”Den Æstetiske Organisation”, hvor en række oplægshol...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Storytellingens værktøjer – så enkelt er det nu heller ikke! - Fiktion har mange former og udviser mange forskellige narrative strukturer – det er faktisk det, der gør genren spænden...
Storytelling på glatis - Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis. At virksomheder og produkt...
Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Storytelling dekonstrueret - Moderne virksomheder manifesterer sig stærkt vha. fortællinger, der gennemsyrer hele organisationens netværk af kommunik...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Storytelling +/- - Alle historier har en begyndelse, en midte og en slutning – men de kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Nu er tid...
Historiefortælling for Gud og hvermand - Storytelling kan tillægge de mangeartede og komplekse daglige handlinger i erhvervslivet betydning. Men storytelling ude...
Del din viden og vind - Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Medarbejderblade har en fremtid - Medarbejderbladene kan overleve presset fra de elektroniske medier, men det kræver, at de finder deres plads i virksomhe...
I en verden af varm luft - Konsolidering og udvikling af faste modeller for kommunikation præger den danske PR-branche. En branche, der ynder at fo...
SMS-Beckham& - Den engelske fodboldspiller David Beckham blev i sidste uge beskyldt for at drible med mere end en fodbold. Han har tils...
Shopping & Fucking - Interview med den svenske punk-erhvervsguru Jonas Ridderstråle om Karaoke Kapitalisme. Ridderstråle fortæller om talente...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
Why storytelling? Nothing else worked - Ny bog påviser, at storytelling er et af de mest effektive redskaber til at skabe forandring i organisationer. Bogen han...
Haves: skæbne - ønskes: fortælling - Jane Flarup har skrevet en bog om hende selv, om Steve Denning og om storytelling. Det er der kommet en fortælling ud af...
Historien som ville fortælle for meget - Allerede i forordet går der Elsa Gress i det. Det var afdøde forfatter Elsa Gress, der i sin erindringsbog “Fuglefri og ...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital Kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

kommunikationsrådgiver

Frist: 10. august

Projektleder

Frist: 13. august

Social Media Manager

Frist: 7. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.