Sell & tell storytelling

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1011 artikler

57 indlæg

Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at skabe værdier, identitet og fælles forståelse. I antologien Historiefortælling i praktisk kommunikation inspirerer forskere og erhvervsfolk hinanden til at arbejde videre med historiefortælling. Bogen giver en række eksempler på hvordan man i praksis kan arbejde med historier. Læs blandt andet her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs artikel Historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding.

Flere af antologiens bidrag følger en ny tendens inden for historiefortælling hvor konteksten inddrages. En fortælling skabes ikke blot af fortælleren, men opstår derimod i samspil med andre og tilpasses i strategisk kommunikation bestemte målgrupper. Fx beskriver Historiefortælling i praktisk kommunikation hvordan en banks ledere opnåede en stemning af stolthed og glæde ved at fortælle hinanden succeshistorier fra deres job. Succeshistorierne blev grundstenene til en ny historie: bankens fremtidsvision – en vision der blev gjort nærværende for bankens medarbejdere vha. fortællemæssige virkemidler.

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem universitetsfolk og kommunikatører i det private erhvervsliv. Ved at udveksle erfaringer på tværs af faglige traditioner bidrager Historiefortælling i praktisk kommunikation til at videreudvikle de måder hvorpå man kan arbejde med historier. Kapitlerne indeholder dels analyser af fx interviews, patientsamtaler og tv-udsendelser, dels konkrete bud på hvordan historier kan bidrage med at skabe mening og hvordan man som kommunikatør fortæller så gode historier som muligt.


Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.

Læs Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.

Læs Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.

Læs Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.

Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:




Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
På tærsklen til en ny markedsføringsæra - Artiklen peger på, at vi vil se nye helstøbte reklamefremstød i fremtiden, hvor reklamerne i højere grad end tilfældet e...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse - Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og d...
Røffel til røverhistorier - Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i organisationer - Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledels...
Corporate storytelling - "You won't believe what happened to me today…" var stikordet i en øvelse om historiefortælling ve...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Storytelling som æstetisk virkemiddel - K-Forum var med da Handelshøjskolen i februar afholdte konferencen ”Den Æstetiske Organisation”, hvor en række oplægshol...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Storytellingens værktøjer – så enkelt er det nu heller ikke! - Fiktion har mange former og udviser mange forskellige narrative strukturer – det er faktisk det, der gør genren spænden...
Storytelling på glatis - Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis. At virksomheder og produkt...
Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Storytelling dekonstrueret - Moderne virksomheder manifesterer sig stærkt vha. fortællinger, der gennemsyrer hele organisationens netværk af kommunik...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Storytelling +/- - Alle historier har en begyndelse, en midte og en slutning – men de kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Nu er tid...
Historiefortælling for Gud og hvermand - Storytelling kan tillægge de mangeartede og komplekse daglige handlinger i erhvervslivet betydning. Men storytelling ude...
Del din viden og vind - Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Medarbejderblade har en fremtid - Medarbejderbladene kan overleve presset fra de elektroniske medier, men det kræver, at de finder deres plads i virksomhe...
I en verden af varm luft - Konsolidering og udvikling af faste modeller for kommunikation præger den danske PR-branche. En branche, der ynder at fo...
SMS-Beckham& - Den engelske fodboldspiller David Beckham blev i sidste uge beskyldt for at drible med mere end en fodbold. Han har tils...
Shopping & Fucking - Interview med den svenske punk-erhvervsguru Jonas Ridderstråle om Karaoke Kapitalisme. Ridderstråle fortæller om talente...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
Why storytelling? Nothing else worked - Ny bog påviser, at storytelling er et af de mest effektive redskaber til at skabe forandring i organisationer. Bogen han...
Haves: skæbne - ønskes: fortælling - Jane Flarup har skrevet en bog om hende selv, om Steve Denning og om storytelling. Det er der kommet en fortælling ud af...
Historien som ville fortælle for meget - Allerede i forordet går der Elsa Gress i det. Det var afdøde forfatter Elsa Gress, der i sin erindringsbog “Fuglefri og ...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

27 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Engagementschef

Frist: 6. februar

Pressemedarbejder

Frist: 2. februar

Projektleder

Frist: 13. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.