Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at skabe værdier, identitet og fælles forståelse. I antologien Historiefortælling i praktisk kommunikation inspirerer forskere og erhvervsfolk hinanden til at arbejde videre med historiefortælling. Bogen giver en række eksempler på hvordan man i praksis kan arbejde med historier. Læs blandt andet her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs artikel Historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding.
Flere af antologiens bidrag følger en ny tendens inden for historiefortælling hvor konteksten inddrages. En fortælling skabes ikke blot af fortælleren, men opstår derimod i samspil med andre og tilpasses i strategisk kommunikation bestemte målgrupper. Fx beskriver Historiefortælling i praktisk kommunikation hvordan en banks ledere opnåede en stemning af stolthed og glæde ved at fortælle hinanden succeshistorier fra deres job. Succeshistorierne blev grundstenene til en ny historie: bankens fremtidsvision – en vision der blev gjort nærværende for bankens medarbejdere vha. fortællemæssige virkemidler.
Bogen er blevet til i et samarbejde mellem universitetsfolk og kommunikatører i det private erhvervsliv. Ved at udveksle erfaringer på tværs af faglige traditioner bidrager Historiefortælling i praktisk kommunikation til at videreudvikle de måder hvorpå man kan arbejde med historier. Kapitlerne indeholder dels analyser af fx interviews, patientsamtaler og tv-udsendelser, dels konkrete bud på hvordan historier kan bidrage med at skabe mening og hvordan man som kommunikatør fortæller så gode historier som muligt.
Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.
Læs Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.
Læs Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.
Læs Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.
Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:
Relaterede artikler
Sæt historie på værdierne
-
Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Røffel til røverhistorier
-
Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i organisationer
-
Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for
fagområderne ledels...
Corporate storytelling
-
"You won't believe what happened to me today…" var stikordet
i en øvelse om historiefortælling ve...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Speciale: A Never Ending Story
-
Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Storytelling på glatis
-
Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis.
At virksomheder og produkt...
Storytelling dekonstrueret
-
Moderne virksomheder manifesterer sig stærkt vha. fortællinger, der gennemsyrer hele organisationens netværk af kommunik...
Storytelling +/-
-
Alle historier har en begyndelse, en midte og en slutning – men de kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Nu er tid...
Del din viden og vind
-
Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Medarbejderblade har en fremtid
-
Medarbejderbladene kan overleve presset fra de elektroniske medier, men det kræver, at de finder deres plads i virksomhe...
I en verden af varm luft
-
Konsolidering og udvikling af faste modeller for kommunikation præger den danske PR-branche. En branche, der ynder at fo...
SMS-Beckham&
-
Den engelske fodboldspiller David Beckham blev i sidste uge beskyldt for at drible med mere end en fodbold. Han har tils...
Shopping & Fucking
-
Interview med den svenske punk-erhvervsguru Jonas Ridderstråle om Karaoke Kapitalisme. Ridderstråle fortæller om talente...