Seks sjove måder at smide om sig med penge til web

Skrevet af
Har du brændende behov for at kyle mange kontanter efter din virksomheds web-løsninger, så gør sådan her: Find på et nyt udseende, hver gang virksomheden åbner et ekstra site. Genbrug aldrig tekster fra jeres forskellige sites. Tilføj applikationer, som brugerne ikke har brug for. Få flere råd til herligt overforbrug og forrygende spild af penge nedenfor.

Har du lyst til at forgylde din web-leverandør, så glem alt om sparetider, slip kreativiteten løs og lav nye sjove sites, som ikke ligner de gamle

 

 På disse seks måder er du sikker på at bruge flest penge på nye web-løsninger:

 

1. Koncentrer al opmærksomhed om et enkelt site af gangen

– drop overblikket og kør glad løs.

 

Sparerådet er derimod: Hvis din virksomhed har mere end fem webinitiativer, eller hvis der årligt lanceres et eller to nye, vil det kunne betale sig at danne sig et samlet overblik over virksomhedens webunivers, koordinere udviklingen af web og gribe arbejdet strategisk an i tre faser: koncept, udvikling og forankring. Konceptfacen vil bl.a. fastsætte succeskriterier og involvere nøglemedarbejdere. I udviklingsfasen skal I identificere og beskrive jeres forskellige sitetyper, tilvejebringe et beslutningsgrundlag – og udarbejde det nødvendige antal skabeloner. Sidst kommer forankring, hvor I skal sikre jer, at produktchefer, kampagneledere og projektansvarlige kender til de nye skabeloner og fordelene ved at bruge dem. Det kan ske ved udarbejdelse af tjeklister, uddannelse og ved at sørge for incitament, så nøglepersonerne kan se fordelene i at benytte de nye tiltag.

 

Årsag til shop-amok: Mange virksomheder er opdelt i siloer, som køber ind uafhængigt af hinanden. Der er travlt, der mangler overblik, og der mangler vidensdeling ... og vups, så florerer nye sites. Nogle gange handler det  vist også om at vise, at ens eget område er mindst lige så vigtigt som andres.

 

2. Find på elementer, som ikke er set tidligere i jeres webunivers

– begynd forfra hele tiden.

 

Sparerådet er derimod: Sørg for at genbruge elementer eller skabeloner fra tidligere sites eller initiativer. Dermed vil I kunne nedsætte produktionsomkostningerne i flere af faserne planlægning, skitsering, design og implementering. Somme tider kan det endda være en lettelse at have mulighed for at tage udgangspunkt i et sæt skabeloner. For i mange virksomheder har man brug for at kunne etablere websites og andre elektroniske initiativer meget hurtigt. Dette er langt lettere at imødekomme, hvis der i forvejen ligger et sæt skabeloner, og der er taget stilling til udviklingsplatform, domænestrategi osv. I kan så koncentrere arbejdsindsatsen om prioritering af budskaber samt formidling, tilvejebringelse af indhold og udvikling af nye tiltag.

 

I dag er der i øvrigt god mulighed for at genbruge teknikken, koderne, idet udviklingsplatformene er langt mere kompatible med hinanden end for blot fem år siden. De web- og it-ansvarlige bør angive brug af en bestemt udviklingsplatform i webudviklingen. Er løsningerne udviklet på den samme platform, er I i hvert fald et skridt tættere på genbrug.

 

Årsag til shop-amok: Når man har en høj faglighed omkring et emne, kan det være svært at forestille sig, at ens unikke initiativ, som man endelig har fået midler til at markedsføre, skal passe ind i genbrugsskabeloner. Ofte vil man have lyst til at etablere sit initiativ fra bunden.

 

Selv i de tilfælde, hvor et begrænset budget får en til at vælge genbrug, ses det ofte, at man et stykke inde i processen alligevel ikke kan ’passe skabelonerne’. Der opstår nemlig ønsker undervejs, som man bare ikke kan forestille sig ikke at virkeliggøre. Det er der ikke noget galt med, men det fordyrer projekterne.

 

3. Lav web til frontløberne

– sørg for masser af lækkerier til de kræsne.

 

Sparerådet er derimod: Lav web til virksomhedens almindelige brugere.

 

Årsag til shop-amok:  Det er ikke så sjovt at udvikle til ”godt nok” og springe over, hvor gærdet er lavest. Men det er billigere og overvejelsen værd, om de sidste 25 procent virkelig giver værdi nok i forhold til anstrengelsen. Husk: Web- og it-ansvarlige og deres bureauer er feinschmeckere og vil ofte have ønsker om, at det nye digitale initiativ skal indeholde en masse lækre funktioner, som de selv går og drømmer om. Det er det ikke i sig selv forkert, men man skal huske at undersøge, om brugerne faktisk efterspørger de funktioner, man selv ønsker sig.

 

Web er en nyere disciplin og kan måske derfor lettere snige sig uden om ROI-diskussioner. Det er snarere undtagelsen end reglen, at der findes business cases for webinitiativer (selvom Bedst på Nettet er ved at ændre på det). Tilhængere af at spare penge kan vel kun tilslutte sig, at webteamet - og ledelsen - skal forholde sig til, om investeringen står mål med resultatet. Om man varierer og udvikler til alt for få, som man bedre kunne nå med andre kanaler.

 

4. Glem alt om fælles indhold

– skriv udelukkende nye tekster til det nye site.

 

Sparerådet er derimod: I skal gøre det til en vane at tænke på tværs i webuniverset. Når der en gang er brugt ressourcer på at udarbejde et stykke indhold – artikel, tema, nyhed, produkt- eller procesbeskrivelse, tolkning af lovgivning – så vurder, hvor dette indhold ellers kan bruges. På samme måde kan I spare ressourcer og styrke den interne vidensdeling ved at etablere et elementbibliotek, der holder styr på, hvilke del-elementer og applikationer, der er udviklet til forskellige sites.

 

Årsag til shop-amok: Web-udvikling og indholdsproduktion foregår parallelt i de vanlige, afgrænsede siloer, der eksisterer i de fleste virksomheder. Dette gør det svært at se, hvor den enkelte tekst kan passe ind.

 

5. Hold så mange møder som muligt om ældre sites

– slå endelig ikke udrangerede sites ihjel.

 

Sparerådet er derimod: Websites har en udpræget tendens til at føre et langt og ubemærket liv, længe efter de øvrige aktiviteter omkring initiativet er ophørt. Og det er den almindelige opfattelse, at det er gratis at lade sites leve i al evighed – eller at det blot koster en bagatel i hosting. Men i realiteten koster det jo også på det interne ressourcetræk. Det koster at mødes om sitet, at tale eller bekymre sig om det forældede indhold, især hvis man gang på gang ikke får gjort noget ved det.  

 

I stedet kan I ud fra en liste fra it-afdelingen over registrerede domæner i virksomheden vurdere, hvor mange af sitene, der ikke længere er aktuelle, ikke længere har en navngiven person, der tager ansvar for udvikling, og ikke længere indeholder opdateret information. Så udarbejdes en pensionsplan for sitet: Skal det nedlægges? Skal der redirectes til et andet site? Skal der en disclaimer på alle indholdssider, der oplyser, at indholdet ikke er aktuelt? Skal informationerne lægges over på et andet site? Hvem skal stå for den redaktionelle opgave, både når det overflyttes, og når det er overflyttet? Hvem skal stå som faglig garant for indholdet?

 

Årsag til shop-amok:  Virksomheden lader ofte ansvaret overgå til it-afdelingen, når sitet træder ind i driftsfasen. It-afdelingen består af gode, kompetente folk, men de har ikke mulighed for at vurdere, om indholdet er passé. Dermed bliver ansvaret delt, og delt ansvar er ingens ansvar.

 

6. Gå rundt og sig, at branding ikke gælder web

– lad identiteten pege i alle retninger.

 

Sparerådet er derimod: Stærk branding skaber loyalitet og legitimitet og får kunder og interessenter til at efterspørge mere fra samme kilde. Men jeres websites, der er etableret uafhængigt af hinanden uden samlet plan, er forskellige i stil og udtryk. Initiativerne kan være opstået i forskellige afdelinger i virksomheden og være drevet af personer, der siden har forladt virksomheden. Konsekvensen kan være, at brugerne bliver i tvivl om, hvilken virksomhed der står bag informationen og tiltaget, hvilket ofte svækker budskabets magt. Og svag eller manglende branding betyder, at virksomheden mister muligheden for at blive akkrediteret for den information, de stiller til rådighed. I stedet kan I etablere retningslinjer for, hvordan minimumsbranding af afsender skal være i forskellige sitetyper, og hvordan I vil tilgodese eventuelle samarbejdspartneres ønske om profilering på et af jeres sites eller tiltag.

 

Årsag til shop-amok: Ikke blot webteamet, men også topledelsen kan ofte ønske at udvikle en flot og nyskabende digital løsning for at tage en ledig position forrest i det felt, man nu befinder sig i. Det er utvivlsomt godt i mange tilfælde. Men ikke i alle.

 

Og hvad gør den sparsommelige type så nu?

Virksomhedens sparsommelige web-ansvarlige vil undgå overforbrugets faldgruber ved at rotte sig sammen med it-chefen og begynde med det vigtigste. Nemlig at få nøje overblik over og lægge en strategi for virksomhedens webunivers.

Giv din stemme

17 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.