Kvikguide til Ukrainewashing

Hvis du hører til dem, der tænker "Hvordan kan mit brand lukrere på krigen i Ukraine uden alt for meget bøvl?", kommer her en lille satirisk guide til inspiration
Princippet er naturligvis minimale indsatser, maksimal kommunikation. Ukraine-washing kan i øvrigt også bruges til greenwashing og woke-washing. Same same, but different. Kilde: Getty Images.
Princippet er naturligvis minimale indsatser, maksimal kommunikation. Ukraine-washing kan i øvrigt også bruges til greenwashing og woke-washing. Same same, but different. Kilde: Getty Images.
af Uffe Lyngaae
  • Giv en lille donation til en nødhjælpsorganisation (fx 1.000 kr.), og brug så et lidt større beløb (fx 2.000 kr.) på at kommunikere om det på sociale medier.
     
  • Donér low-cost merchandise (fx plastikdrikkedunke med jeres logo på) til flygtninge fra Ukraine. Send så jeres direktør af sted i egen bil og medbragt selfie-stick. Sponsorér så r**** ud af alle SoMe-opslag om turen.
     
  • Brug enhver urelateret kommunikationsanledning (fx alle corporate e-mails, alle SoMe-opslag, alle nyheder på website) til at kommunikere uforpligtende sympati med Ukraine.
     
  • Eksempel til inspiration: "I disse frygtelige tider med krig i Ukraine ligger det os meget på sinde, at vores kunder får lagt tilstrækkeligt med bestillinger, før der eventuelt opstår en forsyningskrise på markedet for skumfiduser..."
     
  • Lov at donere 1 pct. af jeres (sandsynligvis mikroskopiske) overskud efter skat – selvfølgelig først i 2023, når regnskabet er endeligt opgjort. Husk at kommunikere igennem om det NU.
     
  • Generelt er princippet: minimale indsatser, maksimal kommunikation. Kan i øvrigt også bruges til greenwashing og woke-washing.
     
  • Hvis der ikke er nogen af ovenstående inspirationseksempler, der lige taler til dig, kan du selvfølgelig også bare være kedelig (som fx The LEGO Foundation, the LEGO Group og Ole Kirk's Fond) og give et beløb (fx 110 mio. kr.) til fx  UNICEF, Red Barnet og Dansk Røde Kors i tillid til, at de kan bruge pengene klogt – uden at kommunikere nævneværdigt om det. Kedeligt, men selvfølgelig også en mulighed.
Op til dig.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også