Sara Helweg-Larsen rykker

Fra Microsoft til FIH Erhvervsbank. Fra at være kommunikationsdirektør til at være ”Head of Communication and Branding”. Sara Helweg-Larsen rykker. Hun har aldrig haft en karrieplan, men mener det drejer sig om at lade passionen drive værket. Læs Kforums Q&A med den nye Head.


Se Sara Helweg-Larsens kprofil her


Hvorfor lige FIH Erhvervsbank?

Primært fordi jobbet er super spændende og rigtigt tænkt ind i organisationen og den strategiske retning, der er sat for virksomheden. Særligt er jeg tiltrukket af muligheden for at drive den tætte integration mellem den strategiske kommunikation og brandingen. Mine kriterier for ”næste job” er alle opfyldt her. I det relativt lille omfang, jeg har tænkt over retningen i næste job, har jeg ønsket mig at få erfaring fra en anden branche end it-branchen og gerne fra den finansielle sektor. En sektor, der særligt nu er i en brydningstid, der giver interessante udfordringer og muligheder - også kommunikationsmæssigt. Ydermere har jeg ønsket at få erfaring fra en anden markedsposition end Microsofts markedslederrolle med de fordele og ulemper, den giver. Og så har jeg ønsket at bevæge mig ud af de begrænsninger, kommunikationsrollen i et datterselskab giver.

Jeg har haft en fantastisk tid som kommunikationsdirektør hos Microsoft – 7,5 år er det blevet til - og det er det naturligvis, fordi både virksomheden og jobbet er fantastisk. Tiden er bare kommet til en ny spillebane.

Hvad glæder du dig mest til ved dit nye job?

Jeg glæder mig virkelig til at arbejde reelt integreret med kommunikationsdisciplinerne. Ved at have ansvaret for både kommunikationen og brandingen er det muligt at udnytte både synergier og konflikter strategisk. Og så glæder jeg mig til at lære mit team at kende. Jeg er sikker på, at de er super-dygtige, og at vi sammen kan løfte kommunikationen og med den FIH til nye højder.

Hvad tror du, bliver den største udfordring?
At lære en ny branche og dens mekanismer at kende. Den finansielle sektor har en noget anden kommunikationstradition end it-sektoren, så det skal jeg nok lige vænne mig til.

Hvad tror du, bliver den største forskel på at arbejde i Microsoft og i FIH Erhvervsbank?

Sceneskiftet er stort, alene branchemæssigt. It-branchen er stadig ung, mens den finansielle sektor er mere moden. Og så er produktet jo væsentligt forskelligt. Mit produkt er analyse, kommunikation og retning, og det forventer jeg ikke, er væsenforskelligt, men lad os se, hvad jeg siger om 6 måneder.

Hvad er det bedste ved så stor en verdensomspændende softwarevirksomhed?

Microsoft har en utrolig energi og en reel passion for produktet – software, eller rettere for det, man kan opnå ved brug af software og services. Og så er Microsoft en virksomhed, som alle har en holdning til, fordi man berører så mange brugere og i den grad har drevet udviklingen i et marked. Den bevågenhed, den markedsposition giver, er helt unik og har været spændende at være midt i.

Hvad er det bedste ved den finansielle sektor?

Det er det, jeg skal finde ud af ☺. En velfungerende finansiel sektor er en forudsætning for et velfungerende erhvervsliv, det er både et ansvar og en mulighed.  Og så er jeg sikker på, at jeg i den finansielle sektor kan lære ting, jeg kan bruge i alle andre faglige sammenhænge og senere jobs og poster. 

Hvad kommer du til at savne ved dit gamle job?
Den muskelkraft, der er i en virksomhed med knap 90.000 medarbejdere, giver en helt unik evne til ”at rykke”, som vil jeg savne. Desuden vil jeg savne mine engagerede og (på den gode måde) krævende kolleger i datterselskabet i Hellerup. Det er jo en stor del af de vågne timer, der har været tilbragt i samarbejde og tit ivrig diskussion med dem. Værd at nævne er også den store og dybe passion for teknologi, men den er jeg på livstid smittet med og tager med mig, det har FIH’s it-afdeling og mine omgivelser i øvrigt allerede mærket ☺.

Hvordan vil du beskrive din professionelle karriere?
Jeg har i den grad ladet mig drive af lysten til nye og større udfordringer og af interesse. Jeg har aldrig arbejdet med en karriereplan, men slået til, når lejligheden bød sig og mavefornemmelsen var rigtig. Lysten til at bidrage og til at lave noget meningsfyldt og tilføre værdi har generelt drevet mig. 

Hvad synes du, kendetegner en god kommunikationschef?
En god kommunikationschef arbejder med (og som en del af) ledelsen på at nå de forretningsmæssige mål og på at sikre, at kommunikation er og betragtes som en væsentlig del af midlet til at nå det. Og så er en god kommunikationschef ærlig, også når det ikke sælger billetter, har en høj faglig stolthed og er stærk i både analyse, strategi og i at omsætte det til konkrete taktikker og idéer. Det er generelle dyder, der vist kan overføres til mange andre jobs. Særlig for kommunikationschefrollen er måske nødvendigheden af en uangribelig integritet og sans for timing.

Hvad kendetegner en dårlig kommunikationschef?
Findes de? I hvert fald ikke på Kforum ☺. En mindre god kommunikationschef evner ikke at sætte sig igennem og sætte kommunikation på agendaen internt og at føre virksomhedens budskaber og målsætninger igennem eksternt. Og så kan man jo iøvrigt vende beskrivelsen af den gode kommunikationschef på hovedet for at finde beskrivelsen af en dårlig en af slagsen.   

Hvad tænker du generelt om kommunikationsbranchen: Hvad er vigtigt, hvad brænder du for, etc.?
Kommunikationsbranchen har udviklet sig eksplosivt i de år, jeg har været en del af den. Modenheden er ved at sætte ind, og professionalismen er efterhånden stor. Jeg har arbejdet intenst med corporate communications, issues management og legitimitet de seneste år. Det er alle områder, jeg brænder for som specialist. Men jeg er generelt meget optaget af, hvad man kan flytte med kommunikation og branding.
 
Hvad laver du om 10 år?
Noget, der skærper mine sanser! Jeg har ikke og har som tidligere nævnt aldrig haft en karriereplan og har heller aldrig arbejdet struktureret på at skulle videre på et særligt tidspunkt. Derfor er det svært for mig at svare her. Jeg netværker helt sikkert stadig både dybt i branchen og bredt i andre professioner og brancher og har måske en bestyrelsespost og har fået tilegnet mig både mere viden og flere erfaringer. Og lige nu og her er mit fokus at få sat mig rigtigt i den nye stol. Det er langt nok at tænke for mig.

Hvordan fejrede du din ansættelse?
Med min mand og mine børn med henholdsvis champagne og pandekager - lige som det skulle være. Min ældste datter på 5,5 var mest optaget af, om jeg ville komme til at tage pengebad som Joachim von And, når nu jeg skulle arbejde i en bank.

5 gode råd til, hvordan man får en kometkarriere som din

Med fare for at gentage en stribe næsten kliché-agtige råd, er det vigtigste i min optik:
  1. at lade sine interesser og sin dybe passion drive værket. I mit nervesystem duer ”pligtjobs” eller midlertidige placeringer ikke.
  2. At netværke og være kreativ, når netværkene sammensættes. Jeg har haft kæmpe gavn af at diskutere kommunikation med ligesindede, men synes også, at jeg lærer intenst og inspireres meget af folk fra andre professioner og brancher.
  3. At turde - både spørge om input og om jobs og andre poster, man gerne vil se sig selv i.
  4. At lægge sig i selen, det er (også) hårdt slid indimellem, og det duer ikke med fine fornemmelser. For mig har den fuldendte medarbejder på alle niveauer både evner og lyst til at bruge sit intellekt og sine arme ☺.
  5. At søge ny inspiration og læring hele tiden. Lad nysgerrigheden og den faglige interesse og stolthed styre forløbet.

Det er alle næsten universelle råd, der handler om at finde glæden og præstere. Jeg er sikker på, at det for de fleste af os er forudsætningen for at yde toppræstationer og dermed tilføre den værdi, der gør, at man bliver en succes i det, man nu gør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også