Nej, innovation er ikke noget sjovt, inspirationsagtigt, 'væk fra det daglige arbejde'-noget, som udspiller sig i farvestrålende og hyggelige omgivelser. Det er en af myterne om innovation, som Brian Due illustrerer i sit debatindlæg om innovation. Hvad er så sandheden? Det har jeg ti bud på. Blandt andet at innovation er en hård opbremsning af vanen, at innovation skaber fjender, og at innovation bygger på viden fremfor mavefornemmelse.
Se artiklen om løgne om innovation
her.
Og nu til mine ti bud på Sandheden om innovation:
1) Der findes
naturligvis ikke globale sandheder om innovation. Og så
alligevel
Hver organisation sin virkelighed, sine betingelser, sine
rammer for, hvad der virker og ikke virker, hvis man skal agere
innovativt og tilbyde sine kunder noget ANDET end alle andre, eller
end dét man plejer. Hvordan man bryder med det eksisterende,
afhænger jo netop af, hvad det eksisterende er. Men når
jeg kigger efter mønstre i den efterhånden omfangsrige
innovationsforskning, og ikke mindst lytter til, hvad der findes af
agenda-sættende temaer inden for innovationsfeltet og ikke
mindst fra arbejdet med en lang række virksomheder og
organisationer i ind- og udland, så synes der alligevel at
være visse mønstre, som jeg i det følgende
vover pelsen og kalder sandheder, selv om jeg jo må
understrege, at det er sandheder, som jeg ser dem.
2) Innovation kombinerer viden
på nye måder, der skaber ny værdi
Innovation er en kompleks størrelse; ordet bruges i
flæng til at dække alt fra nye produkter på
hylden og nye måder at betjene bankkunder på til
byudvikling og håndtering af klimaforandringer. Ikke
mærkeligt, at begrebet efterhånden er ved at være
så udvandet, at intet længere synes hverken sandt eller
falsk, når det gælder innovation; at det mere handler
om holdninger og normer end viden og kompetencer. Og det er utrolig
ærgerligt!
For i bund og grund handler innovation om at kombinere
eksisterende viden på nye måder, når denne
kombination fører til en ny og værdifuld praksis
(proces, produkt, service etc.), der bryder med det eksisterende.
En proces bliver altså ikke innovativ af, at man kalder det
innovation: Hvis man således i virksomhedens
innovationsproces vedbliver at bruge de samme mennesker med den
samme viden, de samme ideer, i de samme projekter med de samme
processer, der fremlægges for den samme ledelse, så
fører det jo hverken til nye (uprøvede)
løsninger, nye kombinationer eller ny værdi; men bare
til mere af det samme. Der skal nye kombinationer af viden til for
at skabe innovation. Punktum.
3) Innovation kræver en systematisk, disciplineret og
hel-organisatorisk indsats
Samtidig er der i både teori og praksis bred enighed
om, at innovation kræver en vedvarende, systematisk,
disciplineret og hel-organisatorisk indsats. Det er ikke nok, at
man er innovativ i opgangstider og effektiv i nedgangstider.
Innovation opstår ikke tilfældigt, men er ligesom at
rulle en snebold op ad bakke: i samme øjeblik man stopper
med at søge efter det nye, det anderledes, det bedre,
så sker der ikke mere, og hvis man i en periode helt giver
slip og lader snebolden trille ned igen, så bekræfter
man alle i, at det er bedst at blive ved med at gøre det
samme, som man altid har gjort, og så bliver snebolden
både tungere og sværere at trille op ad bakke
næste gang.
Jeg har som både forsker, praktiker og
rådgiver set talrige eksempler på enkeltstående,
måske lidt tilfældige, men ikke desto mindre
velmenende, innovationsinitiativer, der sættes i gang, hvor
de involverede giver alt, hvad de har i sig af blod, sved og tid,
de ikke har; for blot at se, at projektet stoppes i utide eller
rulles tilbage, når det bliver lidt for besværligt,
upopulært eller omkostningstungt, hvilket efterlader samtlige
involverede med en meget begrænset begejstring for at
gå nye veje.
For at lykkes med innovation er man nødt at
bevæge sig væk fra de tilfældige initiativer
drevet af tilfældige innovationsentusiaster, for i stedet at
implementere formelle processer for at finde nye problemer og
løse dem på systematisk vis. Kig på nogle af de
bedste af slagsen til kontinuerligt og systematisk at spotte ny
innovation på gaden: Google, Apple, P&G - her fnyses der
hånligt, hvis nogen mener, at innovation opstår af
tilfældigheder. Næ, innovation - vel at mærke,
hvis man gerne vil se det igen og igen - kræver et
systematisk, disciplineret, videnbaseret og ikke mindst
kontinuerligt ledelsesmæssigt fokus og indsats, hvor
især den øverste ledelse står som den konstante
kraft, der skubber snebolden opad i samlet flok, og ikke mindst
agerer den mur, der sikrer, at snebolden ikke triller ned igen,
hvis man i en kortere periode er nødt til at standse,
trække vejret og puste ud inden næste skub
opad.
4) Innovation gør ondt - og skal gøre ondt
Denne sandhed er én af de vigtigste i
opgøret med flere af de myter og løgne, der hersker
omkring innovation. En særdeles farlig af slagsen er den
fejlagtige opfattelse af innovation som noget sjovt,
inspirationsagtigt 'væk fra det daglige arbejde'-noget i
farverige, hygsomme omgivelser. Intet kunne være mere usandt.
Innovation handler jo om at bryde med det eksisterende, og derfor
GØR det ondt. Hvis ikke det gør ondt, så er det
højst sandsynligt ikke særlig innovativt.
Det er netop, fordi alt for mange lider af denne
opfattelse af innovation som noget sjovt, underholdende og
inspirerende, at alt for mange initiativer og projekter stopper
lige præcis dér, hvor det begynder at gøre
ondt, hvilket tilfældigvis også er lige præcis
dér, hvor de netop begynder at være innovative. Hvis
man pludselig skal til at bruge en helt anden teknologi end den,
man plejer, så kan der sidde nogen i gruppen, som pludselig
frygter for deres job. Hvis man arbejder med at lancere en
produktlinje, der risikerer, at kannibalisere eksisterende
projekter, så gør man sig pludselig gevaldig
upopulær hos de kolleger, der arbejder med netop dette
produkt.
Alt sammen noget, der giver gnidninger og konflikter i
enhver projektgruppe. Sådanne konflikter gør ondt, men
er nødvendige, hvis man for alvor skal være i stand
til at forkaste status quo. Som innovatør skal man hele
tiden vælge mellem det innovative resultat (der kræver
konflikt og gør ondt på enten én selv eller
andre) eller at være et vellidt medlem af gruppen (der
undgår konflikter for at sikre den gode stemning).
Problemet er, at de færreste på forhånd
er klar over, hvor hårdt et ridt det kan kræve, hvorfor
mange vælger at stoppe eller kapitulere, når det
gør ondt, fordi konflikterne i gruppen bliver for voldsomme
- selv om det jo netop er, når konflikterne er på deres
allerhøjeste, at potentialet er allerstørst.
Kompetent innovationsledelse handler derfor i høj grad om at
kunne opfordre til og initiere disse nødvendige konflikter i
en gruppe og navigere igennem dem, uden at forfalde til at skulle
løse dem gennem kompromiser og konsensus.
5) Innovation skaber fjender -
vennerne får man først bagefter
Vær forberedt på, at alle, der netop nu sidder
på magten og forvalter de organisatoriske ressourcer og
positioner, som oftest er dem, der har allermindst at vinde ved
større ændringer og innovative initiativer; de er som
regel bedre tjent med at opretholde og fastholde status quo.
Så hvis du eller dit projekt for alvor møder modstand,
så er det som oftest det bedst tænkelige tegn på,
at I har fat i noget, der for alvor udfordrer det
eksisterende.
Ligesom innovation kan skabe konflikter internt i en
projektgruppe, så medfører innovation også
konflikter blandt alle de forskellige eksterne interessenter, der
har noget på spil. Det kan være både
overvældende og overraskende at se, hvor voldsomt folk kan
reagere, hvis de oplever, at der er noget nyt og markant anderledes
på vej - og det skal man være forberedt på. Man
skal også kunne navigere politisk og turde stå
face-to-face med selv meget magtfulde modstandere, der vil
gøre alt, både i det skjulte og det åbne, for at
modarbejde et innovativt og nyskabende projekt, fordi dette nye
kræver et opgør med, eller måske ligefrem en
destruktion af, det gamle og velkendte.
6) Viden er faktisk vigtigere end mavefornemmelser
Jeg ved jo godt, at det er enormt populært at tale
om intuition og mavefornemmelse, når man arbejder med
innovation. Men hvis ikke man ved, hvor ens viden begynder, og hvor
den holder op, hvordan søren skal man så være i
stand til at træffe kvalificerede beslutninger? Hvis vi
accepterer, at vore beslutninger træffes på baggrund af
holdninger og præferencer frem for viden, hvordan kan vi
så lære at blive klogere i
innovationsprocessen?
Jeg har set alt for mange grupper, der, når de
diskuterer eller argumenter, blot fremlægger deres argumenter
med præferencer eller holdninger ("jeg foretrækker
løsning A frem for løsning B") uden
nødvendigvis at begrunde hvorfor. Hvis de øvrige
gruppemedlemmer så er enige i, at de også
foretrækker løsning A, og der derfor blot nikkes rundt
om bordet, så kan det ofte være beslutningsgrundlaget.
Når man så efterfølgende spørger dem hver
især om, hvorfor de valgte A frem for B, så har de ofte
vidt forskellige opfattelser af, hvorfor det var A der var
bedst - men fordi argumenterne aldrig kommer på bordet,
bliver beslutningen præferencebaseret frem for videnbaseret.
I en gruppe, hvor folk har en tendens til at blive meget enige
meget hurtigt, fordi de har ensartede holdninger og
præferencer, kan netop denne tendens til præferencer og
mavefornemmelser (der ofte er organisatorisk institutionaliserede)
risikere at resultere i en række utroligt dårlige og
ikke mindst dyre fejlslutninger.
7) Man kan ikke være innovativ og effektiv på samme
tid
Vi er nødt til at vælge: Handler det projekt,
vi lige nu er i gang med, om at genbruge eksisterende viden
(best-practice på konsulent-sprog), hvor vi hurtigt
indkredser, hvordan vi bedst muligt løser dette problem, med
udgangspunkt i, hvad der har virket tidligere, så er vi
effektive; og vi finder en hurtig løsning, stikker
næsen i sporet og drøner af sted med et klart
mål og en klar procedure i sigte. Hvis det projekt vi
arbejder på derimod kræver en helt ny løsning,
så kan vi IKKE benchmarke os til den ved at kigge på,
hvad vi tidligere har gjort. Så er vi i stedet nødt
til at udfordre det eksisterende og eksperimentere med nye
løsninger. Og så kan man ikke være effektiv
samtidig; for effektivitet handler jo netop om at gøre det,
vi ved, der virker. Innovation er lige præcis det modsatte.
Derfor er man både som individ, gruppe og virksomhed
nødt til at gøre op med sig selv, om de forskellige
initiativer, man sætter i søen, skal øge
effektivitet (og kvaliteten), eller om de skal føre til
innovation og nye muligheder.
8) Innovation kræver ledelse
En anden myte eller løgn, jeg finder det vigtigt at
gøre op med, er behovet for at teambuilde sig til tillid i
den projektgruppe eller det team, der er involveret i et
innovationsprojekt. For alt for stor tillid og samhørighed
internt i gruppen kan ofte skabe grobund for gruppetænkning
og en konsensussøgende adfærd i gruppen, som
forhindrer folk i at udfordre hinanden. Derfor er det vigtigt, at
innovationsledelse netop handler om at skabe de nødvendige
strukturer, processer og rammer, hvori man kan være
innovative, frem for at gemme sig bag konsulenter eller
idérige medarbejdere, som man så giver carte blanche
til det ene nye projekt efter det andet, uden reelt at forvente
resultater.
Hvis man som ledelse virkelig vil innovation, så er
ord ikke nok - ligesom man naturligvis heller ikke kan købe
sig til innovation, ligegyldigt hvor mange rådgivere,
konsulenter eller innovative medarbejdere, man har at trække
på. Innovation kræver en ledelse, der står frem i
første række og KRÆVER innovation, hver dag og
hele tiden.
9) Innovation fordrer risikovillighed
Sidst men ikke mindst er det en udpræget sandhed, at
det kræver risikovillighed at skabe innovation; man skal vide
og acceptere, at sandsynligheden for succes meget vel kan ligge
under 5 % (vi ved at ca. 95 % af alle innovationsprojekter fejler),
ellers får man en masse ikke-innovative innovationsprojekter,
hvor projektlederen er mere optaget af at risiko-minimere og
retfærdiggøre udførte eksperimenter inden for
de gældende rammer, frem for at bruge tiden på at
udtænke nye eksperimenter i nye rammer
10) Innovation kræver
samarbejde, men ikke for enhver pris
Der findes typisk tre måder at samarbejde på i
grupper, der arbejder med innovation. Den første type er det
innovative samarbejde, hvor man udveksler og kombinerer viden
på tværs af eksisterende videndomæner og bruger
egen og hinandens viden til aktivt at udfordre eksisterende
processer, produkter og løsninger, og derigennem skabe nye
løsninger.
Den næste type samarbejde er det lærende
samarbejde, hvor det typisk er de mindre erfarne medarbejdere, der
lærer af de mere erfarne gruppemedlemmer. Dette kan
være ganske effektivt, fordi man trækker på
eksisterende viden, som man ved virker; det er bare ikke
særlig innovativt.
Den sidste type samarbejde, eller i virkeligheden mangel
på samme, er den, der karakteriseres ved HVERKEN at
være innovativ (nye kombinationer af viden) eller
lærende, men findes i de situationer, hvor alle synes mest
optagede af at overbevise de øvrige i gruppen om, at deres
måde at tænke og gøre på er den eneste
rigtige. Så alle sidder i gruppen og forsøger at
"sælge" deres verdensbillede til gruppens øvrige
deltagere, men fordi ingen synes synderligt interesserede i at
"købe", så kommer der intet ud af denne slags
samarbejde, der er spild af tid for alle parter.
Desværre synes de sidste to typer af samarbejde at
være temmelig dominerende i alt for mange
innovationsprojekter, hvor man har alt for stort fokus på at
etablere samarbejder på tværs og alt for lille fokus
på at få disse samarbejdsformer til at fungere. Det er
IKKE innovationsledelse at sammensætte grupper på
tværs; det er derimod innovationsledelse at få
sådanne grupper til at samarbejde, så de lærer af
hinandens viden og kompetencer OG ved nok om hinandens viden til at
kunne udfordre hinanden og kombinere viden på nye måder
i gruppen.