Samarbejde mellem journalister og PR-bureauer

Skrevet af

Charlotte Rau Jacobsen

311 artikler

0 indlæg

En ny undersøgelse foretaget af medieforsker Nete Nørgaard Kristensen fra Københavns Universitet viser, at 9 ud af 10 journalister og redaktionelle medarbejdere oplever et stigende antal henvendelser fra erhvervslivets PR-folk, som ønsker deres historier bragt i medierne.

Dette kan medføre en skævvridning af den offentlige debat, fordi det er de mest professionelle og pengestærke kræfter, der kommer igennem, vurderer medieforskeren. Den ændrede fremgangsmåde fra erhvervslivet optrappes i takt med, at mange medier skærer ned på bemandingen. Journalisterne beskriver samarbejdet med PR-bureauerne i kritiske vendinger, mens PR-rådgiverne selv beskriver samarbejdet positivt, idet de har en opfattelse af, at de afhjælper mediernes arbejdspres ved at levere historier, der er seriøse og underbygget med et seriøst analysearbejde.
- Den tid er forbi, hvor man kunne forvente omtale blot ved at sende en pressemeddelelse ud. I dag stiller journalisterne krav om mere substantiel og mere lødig information. Der skal mere analysearbejde og research til fra PR-bureauernes og kommunikationsafdelingernes side, siger Henrik Petersen, der er seniorprojektleder i Burson-Marsteller.
Mandag Morgen 18-02-02

Relaterede artikler

Make my day - Forskellen på værdipolitik og interessepolitik bliver tit fremhævet af politologer. Den helt klassiske interessepoliti...
Spammer du pressen? - Det er spam at sende pressemeddelelser for sent ud på dagen. Det er spam at sende pressemeddelelser for bredt ud. Det er...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Student Assistant

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedarbejder

Frist: Snarest muligt

Videnskommunikatør

Frist: 1. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Facebook- og Insta-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.