Sådan markedsførte FDB sin første app
50.000 app-downloads på to uger

FDB har fået succes med at markedsføre app'en Aftensmad. 83.000 smartphone-brugere har taget den til sig på blot seks uger. Markedsføringen skete i et enkelt kraftigt hug en mandag formiddag og uden brug af betalt reklame. Her kommer fire gode råd til markedsføring af en app.
app markedsføring

De første 50.000 downloads fik app’en på de første 14 dage. I den første måned af app’ens levetid blev over en millioner opskrifter vist. Aftensmadsapp er FDB’s første app

I markedsføringen af app’en valgte vi dels at satse alt på en gang, og dels ikke at betale for mobile advertising. Det betød et lavt budget, men at vi til gengæld brugte FDB’s egne kanaler massivt.
 
Vi sendte den meste markedsføring ud inden for tre timer en mandag formiddag. Først kørte vi en almindelig pressemeddelelse, og derefter spredte vi budskabet i vores sociale medier og direkte til et par online-redaktioner. Det eneste printmedie, vi har benyttet os af, er FDB’s forbrugermagasin Samvirke, hvor app’en blev præsenteret med en note på en af magasinets mest læste forbrugersider.

Sociale medier og kampagneside
Hvad angår de sociale medier var vi hjulpet godt på vej, fordi FDB har mange kanaler med mange brugere. Vi brugte i vidt omfang vores Facebook-sider (Samvirke, FDB og Vi skal spise), kollegaers personlige profiler og @samvirke på Twitter.

Hertil kom at vi havde oprettet en kampagneside for app’en, som gjorde det nemt at vise brugeren hen, hvor der står “hent app’en i App Store og Android Market”. Kampagnesiden er optimeret til mobilvisning, som har udgjort cirka en tredjedel af de besøgende.
 
Kampagnesiden blev faktisk ikke besøgt i det omfang, som vi havde forventet, men den gjorde to ting: Dels havde vi et direkte link, som det var nemt at henvise til i tekster m.m., og dels bestemte vi ad den vej, hvad vi skulle krydre vores status-update på Facebook med af information fra webben.

app markedsføring update
Med en kampagneside for app’en kan du krydre statusupdateringer på Facebook med mere tekst og billede
 
Bloggere fik forsmag
Vi har haft brug for, at andre skrev om app'en. Fx gav vi en række bloggere med relevante temaer som mad og apps en forsmag på app’en et par dage før alle andre, og app’en blev fundet interessant på et par anmeldersider som danskeapps.dk og mobilsiden.dk. Desuden valgte vores samarbejdspartnere og udviklere også at promovere app’en i deres sociale medier og netværk. Alt sammen har uden tvivl være med til at generere opmærksomhed omkring app’en.

Vi har ikke tal på, hvor mange downloads, statusupdates, tweets og blogindlæg har genereret, men det var nok til at nå top 5 i den danske App Store. Derfor er vores vurdering, at den virale effekt i de sociale medier spiller godt sammen med at markedsføre kraftigt på én gang.

Vi har ikke set meget omtale af app’en i trykte medier, men det har ikke forhindret app’en i at komme bredt ud. Der blev udskrevet valg et par dage før vores lancering, og det har muligvis noget at sige, omvendt har det ikke været en hindring for at få app’en ud til brugerne.

Kom i top 5 i App Store
Vores mål var at komme rigtig højt op på listen i App Store hurtigt. Er man først kommet over dørtærsklen i Apples app-store top 5, så bliver man set af mange brugere, som lige skal se, om man har noget godt at byde på. Og her viste Aftensmad, at den kunne fange brugernes interesse. Vi rendte her ind i en selvforstærkende effekt, for jo højere oppe på top-listen en app placerer sig, jo flere downloader den, når de får fornemmelsen af, at en app er populær. En høj placering på listen bliver dermed et socialt kvalitetsstempel.

app store nummer 1
Her ligger Aftensmad nr. 1 i top free apps, Apple app store
 
Aftensmads-app’en kom allerede på den første dag ind på top 20-listen, og så gik det stærkt frem mod anden- og siden førstepladsen. Lige så snart Aftensmad røg ud af top 5, faldt antallet af download med 50 procent, som forventet.

Imødekom et behov
Vi tror, at vi har ramt noget rigtigt i vores markedsføring, men vi tror også, at app’ens succes skyldes, at den er et godt og simpelt produkt. Aftensmad har meget indhold, der kun handler om en ting: opskrifter på aftensmad. Den er ren inspiration til hverdagen, som det er nemt for brugeren at gribe fat i via mobilen.

Vi har lanceret app’en i en periode, hvor også andre apps med opskrifter blev lanceret. Disse konkurrerende apps er mere komplekse, fordi de indeholder mange kategorier for mad eller flere features som indkøbslister, og de fleste af dem har kun et lille udvalg af opskrifter. I det marked har Aftensmad vist sig at imødekomme et behov hos brugerne, som handler om, hvad vi gør, når vi til hverdag efter arbejde står på hovedet i køledisken for at finde ud af, hvad der skal på bordet til aftensmad. Aftensmads store styrke er, at den har over 3.000 opskrifter på aftensmad, og den performer i butikken. Det, at app’en er simpel, har også gjort den nem at kommunikere.

Fire gode råd til markedsføring
  • Lav en intensiv markedsføring, så mange inden for kort tid får øje på og downloader din app
  • Brug alle dine sociale medier og nyhedsbreve
  • Hav en simpel, men god kampagneside
  • Tænk, hvem i dit netværk som kan hjælpe med at sprede budskabet fx på Twitter og i deres sociale medier.
---

Læs flere råd om markedsføring af apps her:

Relaterede artikler

iQuit - Apples livsstilsprodukter bliver samlet af selvmordstruede kinesere på Foxconn-fabrikkerne. The New York Times' seneste ...
Hvorfor elsker Apple lysebrunt læder? - Apples kalender-app fremstår med lædersyninger, der er inspireret af de lysebrune læderstole i Steve Jobs' private jetfl...

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Kommunikationsansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt.

Kommunikationsansvarlig

Frist: 5. juni

Webkonsulent

Frist: 29. maj kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.