Rosen skal ha’ en anden lyd

Skrevet af

Asger Liebst

44 artikler

7 indlæg

Socialdemokratiet har en plan for, hvordan partiet kan blomstre op på ny – den er hentet lige fra erhvervslivet, og der er erfaringerne blandede

De gør det hele tiden, de store koncerner: Skifter navn og bomærke, støver
facaden af og moderniserer for at tiltrække nye og gerne unge kunder. Et
eksempel er Jysk Sengetøjslager som efter 22 år følte, at firmaets navn
var opslidt og af for mange mulige kunder forbundet med noget løjerligt
forældet og pensionist-agtigt. Derfor kalder man sig nu for Jysk, og det
klodsede bomærke med en hvid and på en sær gammeldags seng er i denne tid
ved at blive smidt ud til fordel for et forenklet nærportræt af andens
hoved.


Om hele øvelsen så blot er som at slå i en dyne, er det for tidligt at
dømme. I hvert fald planlægger det kgl. danske socialdemokrati at gøre
Jysk Sengetøjslager – uden al for megen sammenligning i øvrigt – kunsten
efter. Selve navnet, Socialdemokratiet, vil der dog næppe blive pillet
ved, men en ny ’grafisk identitet’ er på vej. De blafrende røde faner og
rosen er sat på dødslisten.

Frank Jensen – den af Socialdemokratiets kronprinser der ellers ofte
placeres i partiets røde ende – gav søndag i tv udtryk for, at lige så
lidt som Venstre under partikongresser lader bønder marchere op ad
midtergangen med dragne høtyve, skal Socialdemokratiet undlade
salvelsesfuldt at lufte de røde parti- og fagforeningsfaner, fordi sådan
noget jager de unge væk.

Planen for fornyelsen af Socialdemokratiets profil er omtalt i LO’s
nyhedsbrev A4, der udkom i går, efter et kontrolleret læk til andre medier
i weekenden. Den ny grafiske identitet og samlede branding
(præsentation som distinkt og tiltalende varemærke) er blot et af en
række tiltag, som skal reddepartiet ud af den store depression efter
det historiske valgnederlag og systemskifte sidste år.

Planen er et 24 sider langt notat, som igennem flere måneder har været
under udarbejdelse – i samråd med et konsulentbureau, ganske på linje med
kommercielle virksomheders arbejde med værdier, slogans og udseende.
Konsulentbureauet, hvis navn tilbageholdes af taktiske grunde, har lagt ud
med at indsamle udsagn om det hårdt prøvede parti, der har rundet de 130.
»Partiorganisationen holder møder uden vælgermæssig effekt…
programerklæringer vedtages af en lille gruppe politikere i røgfyldte
lokaler… vores sprog er træt, og vi gentager os selv,« hedder det
selvkritisk i notatet.

Svaret er en organisatorisk omlægning, som skal flytte fokus fra
partiforeningerne og kredsene til vælgerne (læs: kunderne).
Socialdemokratiske kandidater til for eksempel Folketinget skal ikke gå
igennem partiapparatets traditionelle rockwool-lag, men i direkte clinch
med en omskiftelig og krævende vælgermasse. En hurtigere reaktionsevne
kræver, at kandidaterne slipper hangen til gumpetungt systemforsvar.
Medlemskartotekerne skal om ikke brændes på torvet, så i hvert fald
suppleres med lister over netværkspersoner, der kan tænkes at støtte,
samarbejde med eller blot forholde sig til partiet. Omkring 30
’ressourcepersoner’ skal i løbet af det kommende år uddannes som eksperter
i det ny socialdemokrati. De behøver ikke alle være medlemmer, og deres
vej rundt i apparatet vil være ryddet for traditionelle barrierer placeret
af betonbureaukrater. De skal indadtil og muligvis også udadtil inspirere
til markedsføring af partiets forenklede programpunkter via nutidige
medier, blandt andet internettet. Det hele skal foregå i et moderne,
slagkraftigt sprog og i en grafisk klædedragt, som peger fremad
og ikke bagud mod det traditionsrige partis historie.

Socialdemokratiets fornyelse følger nogle af de samme linjer, som store
kommercielle koncerner har bevæget sig ad – tidligere. For set med
privatkapitalistiske øjne kommer fornyelsen på et historisk sent
tidspunkt, hvor de fleste andre store aktører på det samlede
’kommunikationsmarked’ for længst har indset, at man ikke kan blive ved
med at sælge de gamle kendinge blandt lagervarerne og i øvrigt nøjes med
at prale af virksomhedens store produktionsanlæg i glittede
farvebrochurer. At være orienteret mod kunderne og deres
behov fremfor mod egne selvtilstrækkelige fortræffeligheder har længe
været god latin i markedsføringskredse.

Socialdemokratiet vil have de gamle symboler på fortidens identitet væk.
Den røde fane, den knyttede næve og senere rosen forbindes af de fleste
vælgere med partiets oprindelige sag, arbejdernes klassekamp, som allerede
små 30 år efter stiftelsen af partiet førte til arbejdernes anerkendelse
som ligeberettiget forhandlingspartner og – groft set – 60 år senere til
arbejdernes velfærdsmæssige ligestilling.

Fornyelsesbestræbelserne i partiet er forceret af valgnederlaget i fjor,
men kendes i forskellig form fra partiets tidligere historie. I 1934 kom
partiprogrammet Danmark for Folket, som med held omformede partiet fra et
rent arbejderparti til et bredt folkeparti. I 1959 skiftede den
landsdækkende partiavis navn fra Social-Demokraten til Aktuelt, og siden
karakteristisk nok til Det fri Aktuelt, inden avisen lukkede i 2001.
Partipressens skæbne afspejler den marked-gørelse, som de politiske
budskaber er blevet underlagt. Oprindelig var det tilstrækkeligt at have
et talerør for særinteresser. Siden – da velfærden og fritidssamfundet var
en realitet – tændte færre på at læse alenlange referater af kongrestaler.
Underholdning og bred orientering blev et læserkrav. Hvad partiets presse prøvede,
men knækkede halsen på, skal selve partiet nu igennem:
En kur der forynger formen og giver partiet mod til at tale
gribende, fordomsfrit og fremtidsrettet om folkelige bekymringer og
forventninger.

Planen har træk til fælles med Tony Blairs reformering af Labour. Efter
to-tre års arbejde med en yngre profil lykkedes det ham i 1997 at føre
partiet til en jordskredssejr. Inspireret af det private erhvervslivs formulering af
nogle få, stærktprofilerede værdier har Blair givet New Labour et form-
og indholdsmæssigt ansigtløft, hvor individualistiske begreber, som tidligere
har været ukendt i arbejderbevægelsen, er blevet markedsført. Det
drejer sig blandt andet om ’belønning for hårdt arbejde’ og ’rettigheder,
men lige så meget eget ansvar’.

Ved et tankevækkende sammentræf udkom ugebrevet A4 i går med den
socialdemokratiske plan samtidig med, at ugebrevet Mandag Morgen bragte en
artikel, der fastslår, at virksomhedernes værdiledelse er ude på et
skråplan. Mange virksomheder har ofret mange ressourcer på at formulere
deres styrende værdier, men er sjovt nok ofte nået frem til at lægge vægt
på nøjagtig de samme værdier som konkurrenterne (mon det skyldes, at alle
bruger den samme type professionelle rådgivere, der går på omgang mellem
virksomhederne?). Har alle de samme værdier, flyder identiteterne sammen,
og så er man lige vidt. Samme problem kan Socialdemokratiet løbe ind i.
Jyllands-Posten har allerede hoveret over, at nogle af de nye tanker ligner Venstres.
Og så kan man i øvrigt fundere over det faktum, at Tony Blairs succesrige
søsterparti faktisk har beholdt rosen.

Denne artikel har været trykt i Information den 13. august 2002

Relaterede artikler

En samfundsstøtte - Hvordan var halvfemserne egentlig? Betragtet som følelse adskiller de sig næppe fra firserne.
Rasmussens valgkamp - Kommentar til den kommende valgkamp.
Kære hr. Gallup - Om meningsmålingernes politiske rolle
Indvandrervalgkampen 2001: Nye tendenser og gamle brækfornemmelser - Valgkampen er nu gået ind i sin sidste fase. Der er i skrivende stund præcis en uge til valgstederne lukker, og de indle...
En statsmand kom til byen - Der var lagt op til statsmands-valgkamp. Nyrup havde timet det hele, så affyringsrampen til en kort og intensiv valgkamp...
Kongemord og afmonterede kaniner - Den korte valgkamp mellem S og V blev oplevet lang. Nu er den slut, og det vil publikum næppe begræde.
Den naive politiks dage er talte - Til afløsning for den klassiske politik er opstået meta-politikken. I denne form for politik sejrer den, der har den bed...
Virkeligheden – alle skifter - ”Den Danske Model har spillet fallit. Hverken den økonomiske eller militære sikkerhed kan garanteres inden for rammerne ...
Fogh sætter dagsordenen. Kommunikation i den nye regering - Med stiv overlæbe. Sådan gennemfører Regeringen, dvs. Fogh, sit Blair-inspirerede kommunikationskoncept. Fordelene er kl...
Spindoktoren som Simulacra - Han er Christiansborgs svar på Patrick Bateman. Han findes ikke, men nogle ønsker, at han skal hjemsøge medierne. Han ti...
Fogh burde takke Brixtofte - Balladen om Peter Brixtofte, der suverænt topper månedens liste, kommer på et perfekt tidspunkt for den borgerlige reger...
Smid cykelhjelmen: Socialdemokratiets fremtid - Hvordan skal Socialdemokratiet komme videre efter valgnederlaget? Fire eksperter giver deres bud.
Socialdemokratiets selvmordsbrev - Med mindre VK-regeringen i løbet af den kommende valgperiode ødelægger sig selv, vil intet kunne forhindre den i at vind...
100 dage med Anders Fogh - Velforberedt og mediebevidst. Måske for bevidst. Analyse af statsministerens selviscenesættelse de første hundrede dage.
Historisk dansk magtskifte - Det borgerlige Danmark har total overtaget magten i landet. Det viser Børsens Nyhedsmagasins Magtanalyse 2002.
Socialakrobatisk ugebrev - I mandags kom LO’s nye ugebrev med det umiddelbart kryptiske navn A4 på gaden. A4 leder tankerne i retning af en firedob...
Der er ikke meget at grine af for LO - Kommunikation er blevet vigtigt i vores samfund, for organisationer, for ledelse osv. Men det er nu engang ikke alt. Mon...
Kulturminister på afveje - Det danske kulturministerium blev oprettet ved en kongelig resolution af 19. september 1961, hvorefter socialdemokraten ...
Intelligentsiaens tågesnak - Undertiden kan der opstå en modsætning mellem det, man kan se med det blotte øje og det, man er overbevist om. På den en...
Systemskiftet 1901 - Den 24. juli 2001 var en mærkedag på linje med Grundlovens 150-års jubilæum den 5. juni 1999. Det var hundredeårsdagen f...
Tid til systemskifte - Det er tid til et systemskifte i dansk politik, hvor de danske partier på ny definerer deres visioner og ideologier. For...
Valget mellem pressecheferne - Enhver ved jo at Rasmussen vinder valget. Men hvilken spindoktor vinder valget?
Nytteløs valgkamp: Politikerne tabte befolkningen - Fiasko. Partiernes kampagnestrategier var uden effekt - Befolkningen tog ingen notits af politikernes udspil - Valgkampe...
Med røven i klaskehøjde - Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Campaign Manager

Se alle job Indryk job

Job

SoMe-ansvarlig

Frist: Ansættelsessamtaler forventes afholdt i uge 49

Media Relations Manager

Frist: 3. december

Projektleder

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.