Karma police

Velkommen på forsiden, Christian Stadil. Hummel-direktøren fik i sidste uge den helt store tur i Ekstra Bladet. Det er afsløret, at bundlinjen vandt over buddhismen – og at Stadil slet ikke er stort anderledes end andre virksomhedsledere. Karma og mediebriller til trods.
Den hellige Hummel karma er blevet brudt. Ekstra Bladets historier har efterladt dybe revner i Hummels CSR-bro og Christian Stadils magiske karma
 
Åh, hvilken skandale. Hvilken krise! Eller er det?
 
En virksomhedskrise defineres af, at den udgør en trussel for kerneforretningen. Gør Ekstra Bladets skriverier det for Hummel? Det oplagte svar er ja. Hummel har i mange år spændt CSR-buen til det yderste. Derfor rammer det også hårdt, når det viser sig, at Stadils karma ikke er så god, som man skulle tro.
 
Forsiden fra Ekstra Bladet hvor Stadil bliver hængt ud som den frelste Hummel-boss der tog røven på Tibet
 
På den anden side kan Ekstra Bladet ikke alene skabe et mediestormvejr. Maksimalt et blæsevejr. Og tager man forretningen Hummels kernemålgruppe i betragtning – unge, der sjældent læser avis, og da slet ikke Ekstra Bladet – ja, så er mediestormen måske kun en brise. For Hummels kerneprodukt er design – og tøjet ser ud, som det hele tiden har gjort, når målgruppen møder det i butikken. Og Danmark er trods alt blot ét blandt mange markeder, som Hummel agerer på.
 
Hummel er færdig med at bøje sig for Tibet. De nye markeder i Kina er for fristende
 
Karma i lårtykke strålet
Så hvad er problemet? Problemet er langsigtet og handler om, hvor Hummel nu skal gå hen. Hummels styrke har siden revitaliseringen for ti år siden været, at folkene bag har haft klar retning for deres brand og deres kommunikation. Går man ind på Hummels hjemmeside, er der karma i lårtykke stråler, som sprøjtemaler billedet af en virksomhed med værdierne og hjertet på rette sted. Men Ekstra Bladets historier har efterladt dybe revner i Hummels CSR-bro og Christian Stadils magiske karma.
 
Ligegyldigt om Stadil virkelig ønsker at skabe en bedre verden fra sin skrædderstilling, så kan han og hans virksomhed aldrig mere gøre det med samme troværdighed. I hvert fald ikke offentligt. Uanset hvilket initiativ han igangsætter, vil det blive gransket i stykker. Hver en sten vil blive vendt. Øvelsen for Hummel består i at erkende, at det nu handler om troværdighed før synlighed.
 
Hummel har været glade sponsorer af glade afrikanere. Der er karma i lårtykke stråler, som sprøjtemaler billedet af en virksomhed med værdierne og hjertet på rette sted
 
For fremtiden vil alt blive gransket
Stadils opgave går bl.a. ud på at pleje tilliden hos de samarbejdspartnere, der har set Hummel som et værdiskabende brand, man gerne vil associeres med. Og så gælder det ikke mindst om at sikre, at de mange CSR-aktiviteter, som virksomheden rettelig har engageret sig i, består enhver granskning, som Ekstra Bladet og andre måtte udsætte dem for. For Hummel vil blive kigget i kortene på en helt anden måde end tidligere.
 
Endelig venter en øvelse i at udvikle en ny og troværdig strategi, som sikrer balance i kommunikationen af karma og cool cash. Hvis den øvelse mislykkes, bliver Hummel igen reduceret til et helt almindeligt sportsbrand, som hviler i fordums storhed. Først hvis dét sker, er virksomheden i reelt stormvejr. Lige nu kan de nøjes med at sætte drager op.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også