På pressemødet for fremlæggelsen af finanslovforslaget for 2013 undgik Corydon flere af journalisternes spørgsmål
Corydon roste på pressemødet regeringen for med sin finanslov at ”styrke kvaliteten i uddannelserne”. En journalist spørger så: ”Kommer der til at være flere penge per studerende i 2013 end der har været tidligere?” Bid nu mærke i Corydons svar: ”Samlet set kan du se, at vi bruger mere på uddannelse i 2013 end i 2012 – det er et stort løft midt i en krisetid.” Han taler altså om den generelle eller samlede bevilling men netop ikke om mængden af penge ”per studerende”. Og da en anden journalist spørger hvordan det for eksempel kan kaldes en massiv satsning at forskningsmidlernes andel af BNP falder i 2013 sammenlignet med 2012, ”svarer” Corydon:”Det er jo, fordi vi har et mål om at bruge 1 % af BNP på forskning. Og så bruger vi 1,07 % i år og ligger dermed massivt over indfrielsen af vores mål.” Altså, i år spenderer regeringen mere på forskning end den havde som mål. Hvad Corydon siger, kan få mange til at tro noget som er usandt, nemlig at andelen af BNP er steget, men det sker uden at han lyver lodret; og at han ikke svarer på det han spørges om, skal man være på tæerne for at se.
En anerkendt afledningsstrategi er: Tal meget om enhver art ”selvmodsigelse” hos modparten. I Deadline-debatten mod Thulesen Dahl gentager Corydon mange gange at DF siden 2004 har været med til at mene at DONG skulle sælge op til 49 procent til investorer, og at DF’s finansordfører har ankerkendt og rost salget. Det er sandt nok, og det går der meget tid med, men det træder desværre i stedet for at vi får ordentligt forklaret hvad der er det gode ved salget og hvad der er svaret på argumenterne om at det er dårligt. I stedet får vi argumenter der bider sig i halen, for eksempel: Hvorfor skulle Finansministeriet ikke gøre deres arbejde ordentligt? Altså, som svar på kritikken af at aftalen er dum og dårlig, får man som svar: Ville vi gøre noget dumt? ”Hvorfor skulle vi have taget fejl?” Prøv selv at bruge det argument næste gang du bliver kritiseret for noget dumt!
Man kan også bare snakke sort. På spørgsmålet om hvorfor Corydon ikke gjorde aftalen tilgængelig for Finansudvalget tidligere end nu, i sidste sekund, lyder svaret ”Jeg lægger faktisk vægt på hvad Folketingets formand mener i sådan en sag.” Ja, det er rigtigt at Folketingets formand har foranlediget at aftalen nu kan gennemses af de andre, men det var da ikke ham der mente at det ikke kunne ske før!?
Angreb – det bedste forsvar
Corydon affejer med synligt velbehag modparters argumenter med nedladende karakteristikker, alt imens han – som lige påvist – rutinemæssigt forbigår kernen i deres argumentation. Et eksempel kan man finde i en tidligere debat om beskatning af nordsøolien der skal finansiere en togfond. To venstrefolk, borgmesteren i Esbjerg, Johnny Søtrup, og V-finansordfører, Peter Christensen, der er fra Aabenraa, skrev den 21.9.2013 i JydskeVestkysten et indlæg mod planen. Deres hovedargument var at ”internationale eksperter, den norske stat og de britiske vismænd er lodret uenige med Corydon om, hvor mange penge han kan hente op af Nordsøen.” Derfor, mente de, er planen om milliardindtægter fra Nordsøen til togfonden uholdbar.
Corydon svarede den 24.9. Han betegnede venstrefolkenes indlæg som ”manipulerende, polemisk og urigtigt”, og han foreholdt dem at ”debatten skal være ordentlig og saglig”, og at ”tonen og argumenterne være i orden, selv om man kan føle sig fristet til at score billige point” (igen mistænkeliggørelse af modpartens motiver). Det gik der meget plads med. Desuden gentog han, uden at give belæg, tidligere påstande om at den opgraderede togtrafik, finansieret af ændret beskatning af nordsøolien, vil skabe vækst og masser af arbejdspladser, og at de nye skatteregler er ”en klog og fair politik”, der vil være ”til gavn for både borgere og erhvervsliv og bidrage til Esbjergs forsatte udvikling”. Og han afleverede et spark til den tidligere regering der ”svigtede” byen som på mange måder har ”haft stor glæde af at få en ny regering” – hvilket han så gav andre eksempler på. Og så gik der nogle linjer med dét. Men i alt dette var der intet svar på modparternes nøgleargument om at diverse navngivne autoriteter var helt uenige med planens faktuelle, økonomiske grundlag. Havde de pågældende da ikke sagt det som venstrefolkene påstod? Eller hvis de havde sagt det, var det da forkert hvad de havde sagt? Og hvad var i så fald det forkerte i det? Som borger, ikke mindst i Syd- og Sønderjylland, ville man nok være meget interesseret i at få belyst netop dé spørgsmål. Men ikke et ord herom fik man hos Corydon. Kun ren gentagelse af velkendte påstande og udokumenteret nedrakning af modpartens debatform, tilsat selvros og blame-game over for modpartens politik.
Under førstebehandlingen af finanslovforslaget for 2013 var Corydons argumentation mod Liberal Alliances Ole Birk Olesen en gang selvros af egen økonomiske politik
Birk Olesen fremførte ud fra ”anerkendte tal fra OECD … at Danmark om 5 år forventes at være det fattigste land nord for Alperne” – fordi ”Danmark sammenlignet med andre lande ikke har den samme velstandsudvikling, som de har”. Igen var svaret fra Corydon blottet for stillingtagen til modpartens argument, nemlig henvisningen til OECD’s prognose. I stedet fik vi at vide at ”de planer, der er lagt frem fra regeringen, sætter jo ind på en bred række af områder og gør noget ved problemet ud fra en noget anden opfattelse af, hvordan en økonomi fungerer, end den, hr. Ole Birk Olesen giver udtryk for. Og det er jo det, der får 80 pct. af landets økonomer til at mene, at vores økonomiske politik fortjener topkarakter.” Igen selvros, nu tilsat generel afstandtagen fra modpartens holdninger samt henvisning til noget nogle andre har sagt – som ikke lige gik på det spørgeren spurgte om.
Omvendt lommetyveri
Siger man noget imod Corydon, skal man altså ikke regne med at få svar på det man har sagt, men derimod en bredside af meget skråsikre – nogle vil sige arrogante – tilrettevisninger, pakket med debattekniske uskikke – faktisk alle dem der er gennemgået i min bog De svarer ikke, 2011 (der er en udvidet og opdateret udgave fra 2013 hvori også den nye regering, derunder Bjarne Corydon, optræder). En hyppig uskik er det jeg kalder ”omvendt lommetyveri”, det vil sige at man prøver at få lirket diskutable antagelser ned i lommerne på folk uden at give argumenter for dem, og uden at folk opdager det.
Det var det Corydon praktiserede i konflikten med lærerne (og før den gymnasielærerne) for et års tid siden. Deres arbejdsforhold skulle ”normaliseres”, hørte vi gang på gang – hvorved det uden argumenter blev taget for givet at disse forhold var ’unormale’. Her var det formålet at få det til at fremstå som ’unormalt’ at underviserne af begge disse slags har faste normer for forberedelse – fordi andre slags ansatte ikke har den art normer. Finansministeriet under Corydon – og dens kamporgan, ”Moderniseringsstyrelsen” – spillede også systematisk den melodi at lederne på skoler nu omsider skulle have ”ledelsesretten” – som om de ikke altid havde haft den.