Rendtorff rykker

Fra mobiler til stomiposer. Fra Telia til Coloplast. Anders Rendtorff rykker. Han er blevet VP, Corporate Communications, i den hæderkronede danske virksomhed Coloplast . Hvorfor blev det ham? Hvorfor rykker Anders?

Se Anders Kprofil her


Anders Rendtorff har været meget glad for sin tid i Telia. Han har lært mange vigtige ting, har haft gode kolleger og et tæt forhold til Jesper Brøckner, den administrerende direktør i Danmark. Så på mange måder har det været et perfekt job. Hvorfor rykker Anders så alligevel? Han forklarer:  

”Grunden til, at jeg skifter nu, er, at stillingen i Coloplast simpelthen lød for spændende. Coloplast er en klassisk dansk virksomhed, der fører an i globaliseringen”, siger Anders Rendtorff og tilføjer, at lige præcis den globale dimension i jobbet glæder han sig rigtig meget til. For den har han savnet siden sin tid i Ericsson, hvor han var kommunikationschef for virksomheden internationalt.

Coloplast er dansk, når det er bedst
Det er ikke blot den internationale vinkel, som trækker, også virksomheden er fascinerende. Coloplast står ifølge Anders for god dansk kvalitet. Det er historien om den geniale innovation ude i det lokale og konkrete, der har ført virksomheden frem til den globale succes, den er i dag. Det er en god historie at blive medskaber på, forklarer Anders, mens han peger på, hvordan netop dét adskiller Coloplast fra Telia.  

”Telia er jo ikke en danskejet virksomhed, selvom datterselskabet er ganske stort i Danmark. Det betyder, at arbejdet i Telia-DK ikke involverer det fulde globale perspektiv i virksomheden. Det bliver derfor godt at komme ind i en virksomhed, hvor kerneforretningen styres fra Danmark og ud i verden. Det betyder, at Danmark er headquarters, og det er der, jeg gerne vil være. Hvor jeg er med til at sætte dagsordenen. For her bliver det også lettere at komme tættere på virksomhedens strategiudvikling og præge den med kommunikationstænkning”, siger Anders, der  glæder sig til at gebærde sig i nye omgivelser, hvor håndtering af kommunikationsopgaverne for alvor har betydning i såvel Danmark som i resten af verden.

Selvom Telia og Coloplast altså på mange måder er meget forskellige virksomheder med meget forskellige produkter, har de også mange fælles træk.

Begge steder er der brug for  forandringskommunikation, PR, IR, stakeholder relations og intern kommunikation på et højt fagligt og internationalt niveau. Hvad der uden tvivl har talt i Anders´ favør, da stillingen skulle besættes.

Derfor Rendtorff
De kompetencer, han skal bruge i Coloplast, har han samlet igennem en lang karriere. PR lærte han i sin tid som konsulent i Advice, mens forandringskommunikation blev en erfaring fra fusionerne i BG bank. IR, stakeholder relations og intern kommunikation fik han for alvor brug for i jobbet som kommunikationsdirektør i Ericsson, CBS og Telia. Anders har således været vidt omkring, som han fortæller:

”Jeg har fået massiv erfaring med en bred vifte af opgaver, virksomheder og måder at organisere sig på. Hvert sted jeg har været, har lært mig noget nyt om organisation, ledelse, forretning – og det har jeg brugt til hele tiden at blive bedre til kommunikation”, siger Anders og udpensler, hvilke discipliner man skal være hjemmevant i, hvis man vil være en kommunikationsdirektør med ambitioner :

”Det er jo det hele. Det er selvfølgelig vigtigt, at man har international erfaring og er internationalt orienteret. Man skal være skarp på at forstå og håndtere sine stakeholders. Investor relations og public affairs er svære fag, som til gengæld er rasende vigtige. Branding på godt og ondt er et centralt omdrejningspunkt. Og man må også kunne sin eksterne og interne kommunikation til punkt og prikke. Man skal med andre ord være en kommunikatør med generalistviden og -kompetencer”, siger Anders Rendtorff, der de seneste år har suppleret sin faglighed med en Executive MBA, der afsluttes til oktober. En vigtig efteruddannelse, der giver endnu mere sans for forretning og endnu bedre muligheder for at spille med i direktionen.
Det er dog ikke nok at være god til lidt af det hele og forstå forretningen, hvis man vil have gennemslagskraft som kommunikationsdirektør. Man må også kunne eksekvere.

Strategi og eksekvering
”En helt central ting for mig er kombinationen af det (kommunikations)strategiske perspektiv og det konkrete operationelle drive, så der sker eksekvering”, slår Anders Rendtroff fast og fortsætter: ”Opgaven er at lære ledelsen at tænke kommunikation ind på det øverste strategiske niveau. Mens man som kommunikatør må vise sit værd og kunne sine tal på et forretningsstrategisk niveau. Samtidigt er det vigtigt, at man kan  gøre kommunikation vigtig for mellemledere og medarbejderne.”

Det vil altså sige at få kommunikation, kommunikationsdirektøren og ikke mindst den interne kommunikation til at blive et helt naturligt omdrejningspunkt for virksomheden. Dette at få tingene til at ske for kommunikationsafdelingen er noget af det vigtigste, Anders har lært fra sin tid i Telia.

”Jeg har gennem årene lært en del om, hvordan man skaber forandring; en af de centrale ting er at vise direktionen, hvor vigtig man er for forretningen. Så får man mere råderum og frihed til at gøre det, der er vigtigt; nemlig at lave god og relevant kommunikation, der er forretningskritisk”, siger Anders.

Hvordan det sker i praksis, har Anders mange eksempler på. Et godt et er, når Anders har optrådt i interne talk-shows i Telia, hvor han har taget værtsrollen på sig. Her har han lyttet, spurgt og fået snakken i gang i Telia. Et godt eksempel på, hvordan kommunikationschefen kan blive bindeleddet mellem top og bund i virksomheden ved at sætte scenen for, at virksomheden kan tale med sig selv om sig selv og sin omverden.

Anders lægger således også vægt på, at en god kommunikationsafdeling ikke blot er en fælles faglighed, men også et engagement og fælles teamwork.

”Det vigtigste aktie i enhver kommunikationsafdeling er medarbejdernes drive. Ledelse i en kommunikationsafdeling handler derfor om at skabe det drive og få det til vokse hos medarbejderne”, siger Anders Rendtorff.

Det hemmelige trick
Når Anders starter i sit nye job midt i november, er det uden de store forkromede planer. Han har dog et lille trick, som han bruger, hver gang han starter i en ny virksomhed. Det kommer også til at ske i Coloplast:

”Det er jo ikke første gang, at jeg starter i en ny organisation. Jeg har et enkelt trick, som jeg har brugt 120 % konsekvent helt tilbage fra BG Bank-tiden. Jeg starter ganske enkelt med at snakke med alle medarbejderne, laver møder med ledere, opinionsdannere og centrale personer i og uden for virksomheden. Og bliver ved og ved. I Telia havde jeg lavet 74 interviews i løbet af de to første måneder. Pointen er, at jeg møder alle de folk, der kommer til at betyde noget, meget hurtigt, samtidig med, at jeg kommer godt rundt i virksomheden. Gør man det ikke i starten, bliver det aldrig gjort. Så det er en investering, der er givet SÅ godt ud – og så kan jeg bagefter samle trådene til den samlede forståelse af kommunikationssituationen”.

Moralen er, at en god start er at stikke fingeren i jorden og finde ud af, hvor de andre er, før man sætter retningen:

”Det nytter ikke noget at komme væltende med en masse planer for, hvordan verden skal se ud. Jeg er nødt til at finde ud, hvor medarbejderne befinder sig. Det er jo også dem, der har den dyrebare viden, som man har brug for” lyder argumentet. Det handler om god ledelse, og god ledelse er tillid:

”Jeg skal være leder for 20-25 dygtige mennesker i afdelingen, og det kræver selvfølgelig nogle refleksioner over, hvad god ledelse egentlig er. Jeg tror, noget af det vigtigste er, at man viser tillid til medarbejderne og forstår, at de mange gange går rundt med rigtig gode idéer og et engagement, der bare skal have de rette betingelser for at blomstre. Det gælder om at give frihed og skabe de rette rammer for, at folk kan bidrage af lyst. Som leder mener jeg, det er vigtigt, at jeg kan skabe fællesskabet for afdelingen, den fælles mening og en fælles historie, alle har lyst til at arbejde på. Det giver drive”, siger Anders Rendtorff, der ikke kan forestille sig et bedre arbejde end kommunikationsarbejdet.

”Der går ikke en dag, uden at jeg har været oppe i det øverste lag af Maslows behovspyramide. Det er simpelthen en fantastisk branche og et sjovt fag”.

Anders´ ni gode råd til det gode K-job

1) få erfaringer med forskellige virksomheder og brancher, helst internationalt
2) tag muligheden, når den byder sig
3) vær opmærksom på, at der skal præsteres hver eneste dag
4) man må yde tilpas stabilt arbejde i stabil lang tid
5) der er ingen genveje eller hemmelige smutveje til succes  
6) man skal vise sig som et sikkert kort, én, man kan stole på  
7) tag arbejdet, når det kommer, hav ingen fine fornemmelser  
8) vær tilpas opmærksom på netværk, hold foredrag o.lign.
9) og sørg nu for at blive ved med at udvikle dig via uddannelse etc.



Læs andre artikler med Anders her:

Videointerview fra 2007


Interivew fra 2005 om skiftet til Telia






Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også