Rekruttering prioriteres lavt i store danske virksomheders Digitale-kommunikation

Skrevet af
En rapport om Digital Stakeholder-Kommunikation udarbejdet af Advice A/S, viser at store danske virksomheder har lang vej endnu når det gælder kommunikation til potentielle kandidater. Rapporten påpeger at der er en klar afvigelse mellem de undersøgte virksomheders prioritering på Rekrutteringsområdet og den faktiske indsats.

Rapporten har undersøgt top 100 børsnoterede virksomheders anvendelse af digital Stakeholder-kommunikation i praksis, fordelt på fire områder:

 

  • Investor Relations
  • Customer Relations
  • Media Relations
  • Rekruttering

 

Generelt scorer virksomhederne middelkarakterer når der ses på den samlede Stakeholder-kommunikation, mens der er en klar tendens til, at Investor og Customer Relations både prioriteres højere og får højere karakterer end Rekruttering.

 

Rapporten har undersøgt og givet virksomhederne karakterer for deres evne til at kommunikere med sine Stakeholders og har afdækket at på Rekrutteringsområdet har de endnu en del at indhente. Virksomhederne har således endnu ikke taget den udfordring op, der ligger i at få kommende kandidater i tale, via web-mediet, hvis de skal gøre sig håb om at kunne tiltrække kvalificerede medarbejdere.

 

"Virksomhederne skal i langt højere grad føre en informationspolitik, der tager højde for dette faktum. Det handler om, at "sælge" virksomheden til potentielle jobsøgende ved at stille information til rådighed i fx et jobunivers, hvor jobsøgende kan:

 

  • Maile til virksomhedens ansatte
  • Indsende deres CV og ansøgning
  • Få en detaljeret job-beskrivelse
  • Kontakte virksomhedens HR-ansvarlige
  • Få information om virksomhedens personalepolitik, efteruddannelses politik osv."

 

- hedder det i rapporten.

 

Kommende medarbejdere søger i stigende grad informationer om de virksomheder de kunne tænke sig at arbejde for. Derfor er en effektiv kommunikation til denne meget vigtige målgruppe ekstremt betydningsfuld, hvis virksomheden skal kunne tiltrække de nødvendige kompetencer i fremtiden.

 

Det er ikke længere nok at informere omverden om sine produkter, organisationsstruktur og hvem der sidder i bestyrelsen. Kommende kandidater søger i stigende grad informationer som kan klargøre deres billede af virksomheden. De vil have information om hvilke bærende værdier en virksomhed består af, hvilke holdninger virksomheden har til samfundsaktuelle temaer og ikke mindst - hvordan er det at være medarbejder der.

 

Virksomhedernes evne til at gå i dialog med sine omgivelser - og ikke mindst med fremtidige generationer af jobsøgende - vil vise sig at være en kritisk faktor. Virksomhederne står ikke længere i et "købers marked", men må indstille sig på at få kvalificerede kandidater i tale via åbenhed og ærlighed omkring virksomheden og dens værdier.

 

Kilde: Katrine Kjær og Marie Dalmark, Advice A/S: Digital Stakeholder-Kommunikation i praksis

 

Relaterede artikler

Hvad er et godt rekrutteringssite? - De fleste danske virksomheder bruger i dag deres website som en del af deres rekrutteringsindsats. ’Jobs’, ’People’, ’Jo...
At rekruttere i demografisk modvind - I 2007 vil der, for hver medarbejder, som træder ind på det amerikanske arbejdsmarked, være tre, som forlader det. I 201...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: Snarest muligt

Copywriter

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationschef

Frist: 7. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.