Rekruttering og fastholdelse af de unge og højtuddannede

På en konference onsdag d. 21.03.01 i Dansk Design Center præsenterede professor Henrik Holt Larsen en ny bog, der forsøger at gå bag om myterne om de eftertragtede unge højtuddannede på arbejdsmarkedet. En række oplægsholdere fortalte om, hvad der skal til, for at virksomhederne skal få succesfulde rekrutteringer.

De er få, de er forventningsfulde og de er forkælede. Men de er også meget mere - de unge. De er nemlig samtidig dygtigere og bedre uddannede end nogensinde før. Det var et af hovedbudskaberne på konferencen om de unge højtuddannede onsdag d. 21.03.01, der var arrangeret i anledning af udgivelsen af bogen "Noget for Noget", der ligesom konferencen gjorde, sætter fokus på, hvad virksomhederne skal gøre i deres rekrutteringsindsats for at tiltrække og efterfølgende fastholde de unge højtuddannede.

 

Og at der er tale om en noget-for-noget-situation, når de små ungdomsårgange i disse og de kommende år skal ud på arbejdsmarkedet, kom i løbet af konferencen til at stå klart. Men for mange virksomheder er kampen om nye medarbejdere en helt ny situation. Professor Henrik Holt Larsen fra Handelshøjskolen i København fortalte, at kunsten for virksomhederne er at gøre sig klart, hvad det er, de unge forventer, og hvad der overhovedet er realistisk at kunne tilbyde dem.

 

Hold lidt igen
Af de andre pointer, som konferencen bød på, var også, at virksomhederne ikke blindt skal føje de unge og opfylde alle krav. Virksomheden skal passe på, at man ikke får trådt nogle af de eksisterende medarbejdere over tæerne i sine bestræbelser på at efterleve de nye medarbejderes ønskeseddel. Virksomheden skal strække sig langt for at kunne tiltrække de bedste nye medarbejdere - det hersker der ingen tvivl om - men den skal også passe og være opmærksom på de eksisterende medarbejdere, der har været i virksomheden i flere år. Ellers er der risiko for at disse medarbejdere forlader jobbet til fordel for en anden virksomheden. Og det skal selvfølgelig undgås så vidt det overhovedet er muligt.

 

Som eksempler på, hvad det er, de unge vil have på deres arbejdsplads, nævnte Henrik Holt Larsen bl.a. fleksible arbejdstider, team-kultur, og videreuddannelse betalt af virksomheden. Derudover fortalte Henrik Holt Larsen, at bogens undersøgelser afslørede, at de unge lagde vægt på, at der eksempelvis er fri cola, god kantinemad og måske en professionel massør tilknyttet virksomheden, så man kan få en omgang massage i arbejdstiden. Disse tilbud har tidligere været forbeholdt mange af de nystartede IT-virksomheder, men nu lader det til, at trenden er ved at brede sig ud til andre brancher, og det stiller helt nye krav til mange af de mere traditionelle virksomheder.

 

Opskrift på succes
Som eksempel på hvad hvordan en virksomhed med succes kan igangsætte en rekrutteringskampagne fortalte John Boutrup, rekrutteringsansvarlig i Ericsson Danmark, bl.a. om sitet people.ericsson.dk, der er hjørnestenen i Ericssons rekrutteringskampagne. Kampagnen har kørt siden november sidste år og målet var fra starten at skaffe 208 medarbejdere til den danske afdeling af Ericsson på 208 dage, hovedsageligt ingeniører og IT-folk. John Boutrup fortalte, at succesen ikke er udeblevet: På 156 dage har Ericsson fået ansat 191 nye medarbejdere. Imponerende, når man tænker på, hvor stor manglen på arbejdskraft generelt er i denne branche.

 

For John Boutrup var opskriften på succes ganske klar: Det drejer sig om at udtænke en langsigtet strategi og sætte målet højt, hvad angår målet med rekrutteringskampagnen. Ericsson opbyggede en højst utraditionel og meget opsigtsvækkende kampagne, som indeholdt helt nye måder at skabe opmærksomhed på, og herunder var e-rekruttering et væsentligt element. For at gøre målgruppen kendt med rekrutteringssitet benyttede Ericsson sig bl.a. af kæmpemæssige outdoor-bannere, bl.a. på busser og tog i hele landet. Sammen med almindelige dagbladsannoncer har disse bannerreklamer haft til formål at brande sitet og give det en helt fast plads i folks bevidsthed. Og det må siges at være lykkedes, for Ericsson har haft en bemærkelsesværdig succes med sin kampagne.

 

Her kan du læse en omtale af bogen "Noget for Noget?", der er redigeret af professor Henrik Holt Larsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job