Rekruttering før arbejdsmarkedet vendte - eller startede
sin rejse mod nye horisonter uden arbejdsløshed.
For få år siden kunne enhver virksomhed forvente mindst
50-100 ansøgninger til et job, der krævede en kandidat
med en videregående uddannelse. For virksomheden indebar det
bl.a., at de sad i en i position som køber, og ansøgeren
sad i en rolle som “sælger” af kompetencer og tid.
Jobmarkedet var ”købers marked”.
Stillingsannoncerne var en fast post på virksomhedens markedsføringsbudget,
hvor der var fokus på form fremfor indhold, skriver Victor
Schmidt og Edith Kahlke i bogen Job og personvurdering. Læs
om bogen her. Udover nogle flotte farver og en helsidesannonce (for
at profilere sig over for konkurrenter), var det virksomhedens ønsker
og krav til kandidaten, der prægede stillingsannoncen. Både
virksomheder og ansøger anvendte de trykte medier som hhv.
afsender og modtager. Hvem kan ikke huske forventningens glæde
til at nyde søndagsavisen jobtillæg med morgenkrydderen?
Når den “rette medarbejder” efter en god performance
indgik ansættelseskontrakt med sin fremtidige virksomhed,
var det med nogle gensidige forventninger om arbejdstid, løn
og et langt ansættelsesforløb. Som medarbejder i “den
gamle økonomi”, blev man normalt betragtet som en ressource,
men ikke den vigtigste ressource i en virksomhed – heller ikke
i vidensvirksomheder. Medarbejderne var et nødvendigt råstof
og sammensætningen eller udskiftningen var ikke af den store
betydning. Men dengang blev medarbejderne også i deres job
- for man kunne aldrig vide om man kunne få et andet job,
hvis man mistede det man havde. Devisen var, at man måtte
holde lav profil og arbejde mere end alle de andre for at føle
sig ”sikker”.
Fastholdelse af medarbejdere i dette ”verdensbillede”
gik ud på at give dem sikkerhed i ansættelsen og måske
en pensionsordning. Da frynsegoderne gjorde deres indtog spredte
de glæde hos de privilegerede 10% af arbejdsstyrken. Virksomheder
kunne betragte sig som en god arbejdsgiver!
Op gennem 80’erne og 90’erne var det de unge hårdt
udearbejdende, der var fokus på. Yuppi-kulturen var på
sit højeste og satte på mange måder dagsordenen
på arbejdsmarkedet. Det blev opfattet som et succeskriterium
at arbejde meget og længe og leve for sit arbejde. Virksomhedens
ånd skulle være medarbejdernes.
Ledelsesmæssigt gik øvelsen ud på at kommunikere
visionen og ånden til medarbejderne og gøre den til
deres. Og mange steder lykkedes denne øvelse rigtig godt.
Rekruttering i den nye økonomi
– eller mere fleksibilitet, færre begrænsninger
og større forventninger.
Den omfattende digitalisering har bl.a. betydet, at kommunikation,
indhentning af oplysninger og måden at mødes på,
i stor udstrækning foregår via de elektroniske medier.
“… vi ser en stigende anvendelse af den moderne teknologi
til både at tiltrække og vurdere kandidater”, skriver
Victor Schmidt m.fl. p.306. Samtidigt er der ved at blive rift om
de højtuddannede, og har man kompetencerne i orden, er det
ikke længere umuligt at få job.
Flere undersøgelser af unges forventninger til deres første
job, tyder på en forandring i måden at arbejde på,
herunder en sammensmeltning af arbejde og interesse samt hvor de
vil søge ansættelse. Udviklingen stiller derfor virksomheder
overfor flere udfordringer i forbindelse med tiltrækning og
rekruttering i den ny økonomi.
Digitalisering har for ansøgere betydet, at det er nemmere
og mere tilgængeligt at indhente oplysninger om en given virksomhed.
I 90´erne og i det næste årti synes der, at være
en tendens til, at etikken og det indholdsmæssige kommer mere
i fokus, skriver Victor Schmidt m.fl. p.305. Der stilles derfor
større krav til indholdet i stillingsannoncerne, idet de
gerne skal fremstå troværdig og signalere det, som virksomheden
ellers giver udtryk for i forskellige medier og deres hjemmeside
i øvrigt. Oplysningerne er lettilgængelige, og de unges
brug af de elektroniske medier betyder, at virksomheder udover indholdet
også skal gentænke deres medievalg.
Stillingsannoncer indeholder ofte sætninger som: ”Vi
tilbyder, vores værdier er…, der tilbydes mulighed for
flextid, m.m.”, og umiddelbart synes det at være “sælgers
marked” for visse faggrupper. Virksomhederne skal oppe sig,
hvis de vil tiltrække de bedst kvalificerede medarbejdere.
Et af de helt markante skift i jobmarkedet er, at ansøgerne
i højere grad går efter virksomheder med en profil
og et værdisæt, der matcher ansøgerens eget.
Derudover skal virksomheder tænke over hvilken stillingsbetegnelse
de anvender, da også det har en stor betydning i tiltrækningen
af nye medarbejdere. Informationsmedarbejder er udskiftet med kommunikationskonsulent,
personale administration med HR-konsulent og en EDB medarbejder
hedder i dag web-programmør, -designer eller lignende.
I følge Victor Schmidt og Edith Kahlke forudser nogle, at
vægten fremover ikke kun bliver lagt på udvælgelses-redskaber
og selve udvælgelsen, men at den vil indbefatte såvel
tiltrækningsfasen som introduktions- og socialiceringsforløbet
i virksomheden. Det anbefales i den forbindelse, at selve introduktionsforløbet
i virksomheden får en langt større bevågenhed,
end det er tilfældet de fleste steder i dag.
Ved indgåelse af arbejdsforhold viser en undersøgelse
som Ugebrevet MandagMorgen har udført, at unge medarbejdere
ser det traditionelle arbejdsforhold med udgangspunkt i en arbejdskontrakt
udvidet med faktorer som Fri information, Samarbejde og støtte,
Resultater fremfor ritualer, Ressourcer og udvikling samt Respekt
for personlige interesser og behov.
Fastholdelse af viden i den nye økonomi
- den store ledelsesmæssige udfordring
Det stavnsbåndslignende forhold der tidligere eksisterede
mellem virksomheden og medarbejderen må opdateres, når
flere og flere medarbejdere efterspørger en fleksibilitet
fra virksomhedens side, der kan matche den fleksibilitet virksomheden
forventer af medarbejderne. ”Mange ledere må anlægge
en helt ny stil, hvis de vil motivere de unge medarbejdere, der
i disse år melder deres ankomst i erhvervslivet”, siger
Charlotte Boysen Schmidt til MandagMorgen (september 1999).
Vores bud er, at det nye menneskesyn og den nye definition på
relationen mellem virksomhed og medarbejder kun er i sin vorden.
Det vil vare noget tid endnu, inden man vil se sommerfuglen folde
sig ud med projektorganisering, løse koblinger og vidensdeling
som faste ledelsesmæssige ankerpunkter. Med tiden bliver det
ikke et spørgsmål om, at virksomhederne skal fastholde
medarbejderne, for de kommer måske i højere grad til
at gå fra projekt til projekt og fra virksomhed til virksomhed
i stedet for at blive mange år hos den samme arbejdsgiver.
Til gengæld kommer de til at arbejde på projekter, der
interesserer dem så meget, at det beslaglægger al deres
tid, energi, viden og erfaring.
For virksomhederne handler det om at fastholde denne viden, når
et projekt er færdigt. Det bliver en ledelsesmæssig
opgave at strukturere denne vidensopsamling, -lagering og –deling
i virksomheden, så den ikke forsvinder med de projektansatte.
Er virksomheden stadig tiltrukket af ideen om faste medarbejdere
med loyalitet og commitment, må den udvikle en intern arbejdsstruktur,
der ligner ”løst koblede projekter”, og håbe
på at projekterne og fleksibiliteten tiltaler medarbejderne
så meget, at de forbliver loyale.
Hvorvidt det fleksible og udviklende arbejde bliver en realitet
for mere end de mest veluddannede 10% af arbejdsstyrken, vil vi
ikke udtale os om. Men en ting er sikket. De heldige 10% vil ikke
afgive den nyerhvervede fleksibilitet frivilligt.
Hvis der er nogen derude i cyberspace, der har mod på at
komme med et kvalificeret indlæg omkring de ovenstående
temaer, så er ordet på kommunikationsforum.dk og rekrutteringsforum.dk
frit!